Forbes Israel Logo

“לפיד לוקח את שיעורי הכלכלה הראשונים שלו מפקידי האוצר”

"לפחות לא היינו צריכים לחכות הרבה כדי להבין עם מי יש לנו עסק בממשלה הזאת: כשיאיר לפיד מגלה בהפתעה את הגירעון שנתניהו הוריש לו ומסיק שצריך "להיכנס בו בכל הכוח" באמצעות צמצומים, מה שהוא באמת אומר זה שהממשלה החדשה תמשיך להיכנס בכל הכוח בשירותי הרווחה המיובשים, במערכת הבריאות הציבורית המתמוטטת ובקצבאות המצומקות כבר ככה של האוכלוסיות המוחלשות ביותר", כתבה זהבה גלאון, יו"ר סיעת מרצ, בדפה האישי בפייסבוק. 

גלאון הגיבה על דבריו של לפיד מאמש כשאמר כי "התמונה הנפרשת אט-אט בפני היא גרועה הרבה יותר ממה ששיערתי. עזבו אתכם ממילים כמו "גירעון" או "משבר פיסקלי", אני אסביר את זה הרבה יותר פשוט: באתי לשפץ את הבית, אבל אז גיליתי שבחשבון שלנו יש אובר-דראפט. איזה אובר-דראפט? מפלצתי, מבשר רע, הולך וגדל", כפי שהתבטא אתמול שר האוצר הנכנס יאיר לפיד בדברים שכתב לתומכיו במפלגת "יש עתיד".

במכתבו, ציין לפיד כי הוא מתכנן לבצע קיצוצים "גם במקומות הכואבים". "בזבזו המון כסף שלא היה, לא הגיע כסף שחשבו שיגיע, לקחו התחייבויות שאסור היה לקחת. התברר – שוב – שאזרחי ישראל תמיד יודעים על מה הם מדברים. כבר כמה שנים שמנסים למכור להם שמצבם טוב, והם כל הזמן אומרים שזה לא נכון ולא יכול להיות. רע להם, רע לכל מי שהם מכירים, הם מרוויחים בסדר אבל לא גומרים את החודש, אין להם שום סיכוי לקנות דירה".

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

"כשלפיד מסביר שהוא יוריד הוצאות "במקומות הכואבים" מה שהוא באמת אומר זה שהוא מאמץ את גישת נתניהו של להכאיב לכמה שיותר אזרחים בישראל רק כדי שהוא יוכל להימנע מלבטל הקלות במס לבעלי ההון שחגגו בשנים האחרונות", ממשיכה גלאון ואף פורשת בפני שר האוצר החדש מספר "הצעות אלטרנטיביות לשר האוברדרפט החדש בחיפושיו אחר הכסף", כדבריה.


"במקום לנסות לסחוט עוד את הלימון המצומק שנקרא מדינת הרווחה אתה יכול להשקיע את כל הכוח בלהיכנס לכיסים של חברות כמו כימיקלים לישראל של משפחת עופר, שהרוויחה 1.5 מיליארד ש"ח בשנה שעברה והמדינה משום מה נתנה לה הטבת מס של 121 מיליון דולר. אתה יכול לקבוע את מס החברות על העשירון העליון של החברות ל -30% – כמו שהיה ב – 2006 – ולהכניס לקופת המדינה עוד 3 מיליארד ש"ח בשנה. אתה יכול לבטל את הפטור המופקר על הרווחים הכלואים ולהכניס מיליארדים שהמדינה חילקה לארבע חברות ענק על חשבוננו. אתה גם יכול לאשר את המלצות ועדת הריכוזיות שבוודאי יכאבו בכל מיני מקומות לטייקונים שאתה מקורב אליהם אבל יעזרו לכולנו. או בקיצור, אתה יכול להפנים שאחרי ארבע שנות נתניהו כבר נגמר מאיפה לקצץ ושלאוברדרפט שהוא השאיר לך יש נוסחה מאוד פשוטה: מי שרוצה לסגור את הגירעון – חייב לבטל את הפטורים לבעלי ההון".

במכתב ששלח אמש, הבטיח לפיד לתומכים כי "נעבוד קשה, נצטמצם, נוריד הוצאות, נקצץ גם במקומות הכואבים. יהיה קשה, יהיה מלחיץ, אבל יש לזה גם יתרון: אם נעשה את זה עכשיו, זה לא יהיה ארוך. השנה הראשונה שלי במשרד האוצר תעסוק בצמצום האובר-דראפט. הייתי מעדיף לעסוק בדברים יותר משמחים, אבל אני מאמין שהתפקיד שלי הוא ללכת בדיוק לאיפה שקשה. הבעיה נוצרה מפני שבמקום לנהל כלכלה אחראית לקחו הלוואות ענק ועשו מסיבה. אני לא הולך לחזור על הטעות הזו".

"מי שירגיש בשנה הקרובה שהמצב שלו הורע, צריך לדעת שזה יהיה זמני", כתב לפיד. ,ככל שהפעולות שלנו יהיו נחרצות יותר עכשיו, נוכל בשנה הבאה לעשות יותר – יותר בהורדת מחירי הדיור, בחינוך, ברווחה, בסיוע לעסקים קטנים, בשיוויון בנטל, בהורדת מחירי הדיור".

יחימוביץ': אין עתיד – יש עבר

"יש עבר", פתחה יו"ר סיעת העבודה ויו"ר האופיזציה. "לפיד קם בבוקר, והוא נשמע בדיוק, אבל בדיוק, כמו נתניהו. אחי העבדים, אתם הולכים להמשיך להיות הכספומט של המדינה ולשלם את המחיר. אחי העבדים, אני לא מבין בכלכלה כפי שאמרתי לכם ביושר, אבל את שיעורי הכלכלה הראשונים אני לוקח מפקידי האוצר. כתינוק בן יומו הם מלמדים אותי את המילים ואת התוכניות הישנות, אלה שממילא כבר שוכבות מוכנות מימי נתניהו. הלילה גם נרדמתי כמו תינוק עם חוברת שהם הכינו לי", כתבה.

"התאגידים העשירים ביותר ימשיכו לא לשלם מיסים בכלל, בעלי ההון ימשיכו לעשות תספורות על החסכונות שלכם, המנכ"לים ימשיכו להרוויח יותר ממליון שקלים בחודש, אוצרות הטבע של המדינה ימשיכו להעשיר רק כמה משפחות", תקפה יחימוביץ'. "פקידי האוצר הסבירו לי שלהטיל מע"מ על הקניות שלכם בסופר, יעבור הרבה יותר בקלות מלהטיל מס אמת על העשירים ביותר".

כתבות נוספות בנושא:

"להיות שר אוצר שעוסק בקיצוצים ומעלה מסים זו כמעט התאבדות"

מדוע חוששים העיתונאים מ"שר האוצר לפיד"?

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.