חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

לפיד: צעקות הפופוליסטים לא יעזרו, נשתמש בהטבות המס

שר האוצר יאיר לפיד נשא היום (ה') נאום כלכלי בפורום קיסריה הנערך באילת והתייחס בו להטבות המס הניתנות לחברות הגדולות, לרגולציה הישראלית וגם למנוע הצמיחה העיקרי של ישראל לדעתו – החדשנות.

"יש לנו כלי שנקרא הטבות מס, ולא יעזרו לכל הפופוליסטים כל הצעקות, אנחנו נשתמש בו", אמר לפיד בכנס, "כשנכנסתי לתפקיד גיליתי שמפעל של אינטל, שהיה אמור לקום בדרום הארץ, עבר במקום זה לאירלנד. למה? כי באירלנד נתנו להם הטבות מס טובות יותר מאתנו. אז הצעקנים היו מאושרים אבל אנחנו הפסדנו מקומות עבודה, ואת החיבור שלנו לשפיץ הטכנולוגי העולמי, ואת ההזדמנות לפתח את הפריפריה, ואלפי עובדי מעגל שני שמשלמים מיסים".

לפיד סייג ואמר כי צריך להשגיח על הטבות המס לחברות הגדולות, ולייצר מנגנוני בדיקה ויעילות טובים יותר. עם זאת, הדגיש: "צריך להמשיך להשתמש בהטבות המס כדי להמשיך להביא הנה את אינטל, סיסקו, סימנס וגוגל, כי גם זה מה שעושה אותנו חדשניים, היחסים האלה עם החברות הטכנולוגיות המובילות בעולם".

לפיד | צילום: רויטרס

לפיד הבטיח בנאומו כי משרדו, יחד עם יו"ר הרשות לניירות ערך, יילך למהלך של דה רגולציה. "ישראל הצליחה לחנוק את ההון שלה ברגולציה. הגענו למצב שחברות כמו צ'ק פוינט, אבן קיסר וסודה סטרים, נסחרות בנסד"ק במקום בבורסה הישראלית. אנחנו רוצים אותם פה".

בזכות ה-DNA

את מירב נאומו הקדיש לפיד לחדשנות, אותה כינה המוצר הישראלי שכולם רוצים לקנות. הוא ציין את צה"ל, העובדה שישראל מורכבת מחברת מהגרים וגם את ה-DNA היהודי כסיבות לכך שישראל טובה בחדשנות. "אנחנו המדינה היחידה שמזוהה באופן מלא עם חדשנות", אמר לפיד, "אנחנו אפילו על אדן זינוק טוב במיוחד. כי קל לשווק אותנו כ'אומת החדשנות'. זה קמפיין שכותב את עצמו: 'עם הספר הופך לעם הטאבלט'.

"רק שיש בעיה", המשיך לפיד, "הבעיה זה אנחנו – ממשלת ישראל, הבירוקרטיה הישראלית, המגזר הציבורי הישראלי, הרגולציה הישראלית שהפכה לסוג של עריצות בירוקרטית, וגם האווירה בישראל שמרחיקה מפה אנשים וחברות. אלה הסיבות לכך שתוך 6 שנים – רק 6 שנים! – מ-2006 עד 2012 – ישראל הצליחה להידרדר מהמקום ה-14 בדירוג התחרותיות העולמי, למקום ה-26".

לפיד הודה כי ההשקעה בתשתיות טכנולוגיות היא בעייתית לממשלה כי "היא תמיד עומדת מול משהו שנראה יותר דחוף – מול השקעה בפריפריה, מול עזרה לעניים, מול מטרות חברתיות". הוא גם הבטיח להתייצב מאחורי ההשקעה בתשתיות בכל הכוח ולהסביר שמדובר בהשקעה הכי טובה בפריפריה והעזרה הכי טובה לעניים".

לפני מספר שבועות הסעיר שר האוצר את המדינה כשהתייחס ליורדים מהארץ. היום הוא שוב העלה את הנושא בנאומו, כשאמר: "הצעירים יישארו פה, אם הם יידעו שהמדינה מתייחסת אליהם כאל הנכס העיקרי שלה, כאל חלק מהנסיון לבנות פה חברת מופת, הם לא ייסעו לברלין ולא ללוס אנג'לס. הצעירים האלה אוהבים את המדינה ואם הם יידעו שהמדינה אוהבת אותם בחזרה ולא מתייחסת אליהם כאל משהו מובן מאליו, אלא כאל סוכני שינוי, כאל אנשים שאי אפשר בלעדיהם, הם לא ילכו לשום מקום ואנחנו לא נאבד דור".

גלאון: חזון ממוחזר

יו"ר מרצ זהבה גלאון מיהרה להגיב לנאום לפיד ואמרה: "שר האוצר נאם על חדשנות, אבל החזון שהוא מציע ממוחזר וישן. ההצעה החדשנית של לפיד היא להמשיך להיכנע לאיומי חברות הענק, לחלק להן הטבות של מיליארדים בלי לדרוש תמורה ולהתעלם לחלוטין מהמצוקות האמיתיות של הציבור הישראלי".

לאתר דה פוסט

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן