Forbes Israel Logo

מסתורי והרסני: סיפורו של המקדש ההודי עם המטמון הגדול בעולם

לאחרונה טייל ג'ים דובסון רבות ברחבי הודו, והתרגש לבקר בעיר Thiruvananthapuram לאורך החוף הדרום מערבי של המדינה, עם הארכיטקטורה הקולוניאלית הבריטית והחופים הפופולריים. מה שסיקרן אותו במיוחד באזור, היה ההתלהבות בתקשורת ההודית וברחבי המחוז לגבי כמות האוצרות שנחשפה במקדש Sree Padmanabhaswamy הלא מוכר. כאשר ביקר במקדש, הוא התרשם מאוד מציפוי הזהב המפואר שלו, במיוחד שהוא זכה לבקר כבר בכל המקדשים העשירים ביותר בעולם. לאחר הביקור, נודע לו כי קבר ובתוכו אוצר מוסתר חדש, התגלה מעבר לקבר B שכבר תועד רבות. בנוסף לאוצרות אחרים שנתגלו לאחרונה בכמה קברים, החוקרים מעריכים כי שוויים הכולל הוא טריליון דולר. אך כאן הבעיה מתחילה, אף אחד לא רוצה להעז לפתוח מקום קדוש פנימי מוסתר.

כמו כל סיפורי האוצרים החבויים, מקדש Sree Padmanabhaswamy בקראלה היווה מקור משיכה למאמינים בהודו במשך שנים רבות, והוא היה אפוף במסתורין ופחד. לפי השמועה, שני נחשי קוברה עצומים מגנים על החדר הפנימי והנסתר מבין כולם. ואם להפוך את העניינים לגרועים יותר, האגדה מספרת כי תוצאות הרסניות צפויות למי שפותח את הקבר.

קבר B המסתורי שמר על כולם הרחק ממנו במשך שנים, למרות שחמישה קברים אחרים נפתחו ב-2011 על ידי צוות שאושר בידי בית המשפט העליון. הממצאים חשפו אוצר יקר ערך – ערימה גדולה של תכשיטים, פסלים ומטבעות התגלו בו. המיתוס של קבר B והסכנות שלו התקבלו בזלזול כאשר מבקר המדינה ההודי, וינוד ראי, הודיע לבית המשפט העליון שלמיטב ידיעתו קבר B נפתח לפחות שבע פעמים מאז 1990 ושום דבר איום לא התרחש בעקבות כך.

אך בית המשפט ההודי לא היה מודע לקיומו של חדר פנימי חבוי מעבר לקבר B. היסטורית, החדר הזה נחשב לבעל קירות עבים שנעשו מזהב מוצק ושם המסתורין באמת טמון – ויכול להכיל את האוצר הגדול ביותר שקיים בהיסטוריה של העולם.

מקדש Sree Padmanabhaswamy בהודו | צילום: ויקיפדיה

מקדש Sree Padmanabhaswamy הוא מקדש הינדי לכבוד לורד וישנו. הוא מנוהל כיום על ידי אפוטרופסות שבראשה עומדת המשפחה המלכותית של טרוונקור. המקדש ונכסיו שייכים ללורד Padmanabhaswamy, והמשפחה המלכותית של טרוונקור פיקחה עליהם במשך זמן רב. יחד עם זאת, כעת בית המשפט העליון בהודו הורה על כך שהטרוונקורים כבר לא יובילו את ניהול המקדש.

המקדש הוא אחד מ-108 מרכזי פולחן בוישנויזם. המוניטין של המקדש ידוע מהספרות הטמילית של תחילת ימי הביניים (המאות השישית-התשיעית), ובמאה ה-16 הוא עבר תוספות מבניות, כאשר הוקם מגדל עצום בכניסה למקדש (שנקרא Gopuram ואופייני לדרום הודו).

המקדש הוא העתק של המקדש המפורסם Sri Adikesavaperumal בטירובאטאר (Thiruvattar), ורק הינדים מורשים להיכנס. במקדש, Sri Padmanabha נשען על הסרפנט (כלי נשיפה עתיק). לסרפנט יש חמישה פתחים המופנים כלפי פנים, ומסמלים התבוננות. ידו הימנית של הלורד מונחת על לינגאם של שיווה – סמל לפולחן האל שיווה ההינדי. סרידבי, אל השגשוג ובהודבי, אל האדמה, נמצאים מצידיו של וישנו. ברהמה, האל היוצר של היקום לפי האמונה ההינדית, צומח כלוטוס, אשר נובע מהטבור של הלורד. הפלטפורמות לפני וימאנאם והיכן שהבורא נח, מפוסלות שתיהן מאבן אחת מסיבית שנחתכה מסלע שגודלו נאמד בקרוב לשני מטר מרובע.

מבין ששת החדרים במקדש, חדר B מקושר מאוד עם Sri Padmanabhaswamy. החדר הקדוש מכיל פסל של Sri Padmanabha ופריטים רבים בעלי הערך, אשר מטרתם להעצים את כוחו של האל הראשי.

חלק מהמטבעות שנמצאו במקדש עד כה | צילום: יו טיוב

בית המשפט העליון של הודו ושבעת חבריו פתחו כבר שישה מהקברים הסודיים, וגילו בעומק של 6 מטר מתחת לאדמה אוצר בשווי 22 מיליארד דולר הכולל פסלים מוזהבים, פילים מוזהבים ופסלים המכוסים בשרשראות יהלומים באורך 5 מטר, כמו גם תיקים של הרוזנת שמכילים מטבעות זהב מכל העולם ותלבושות טקסיות הכוללות 30 קילו צדפות קוקוס מזהב מוצק, ובו משובצות אבני אמרלד ואודם.

מרשימת המצאי מאוגוסט 2014, עולה כי קבר A הכיל כמעט 1000 קילו של מטבעות זהב משנת 200 לפני הספירה. נמצא גם כס זהב טהור המעוטר במאות יהלומים ואבנים יקרות, עבור האל בגובה חמשת המטרים. גם כתרים מזהב מוצק שנמצאו, מכוסים כולם ביהלומים ובאבנים יקרות אחרות. לפי ההערכות, הפריטים יקרי ערך הצטברו במקדש במשך אלפי שנים, ונתרמו לאל על ידי מלכים ושושלות שונים.

חדר B נחשב כבר זמן רב על ידי האסטרולוגים של הודו, כבעל מסתורין רב, קדוש ומסוכן מדי לפתיחה שלו. לדלת הפלדה העצומה שלו יש שתי קוברות גדולות שמצוירות עליה, ואין לה מנעול, בריח או כל אמצעי אחר לכניסה. המסתורין הזה תואר בעבר בסרט הפופולרי אינדיאנה ג'ונס.

דלת של קבר סודי כזה, נפתחת רק על ידי 'סדהוס' (sadhus), אדם קדוש אשר מכיר את שירת התפילה של Gruda Mantra. הדלת לא יכולה להיפתח על ידי אמצעי אחר או על ידי כל אחד.

פסל זהב של אחד האלים במקדש | צילום: יו טיוב

ספר בשם "טרוונקור: מדריך למבקר", שנכתב על ידי אמילי גילצ'ריסט האטץ', מתאר את סיפורם של קבוצת אנשים אשר ניסתה לפתוח את הקברים ב-1931 ונסה על חייה לאחר שמצאה כי המקום מלא בקוברות, ואף מציין ניסיון לא מוצלח דומה מ-1908.

ב-2014, העיתונאי ג'ייק הלפרן, יחד עם מגזין הניו יורקר, ערך ראיונות נרחבים עם האנשים שפתחו את הקברים ואמרו ש"הדלתות לקברים A ו-B מחייבות כמה מפתחות, אשר הופקדו בידי ווארמה ומנהל המקדש כיום, וו.קיי האריקומאר. המשקיפים השתמשו במפתחות כדי לפתוח את דלת המתכת לקבר B, וגילו דלת עץ מוצקה ממש מאחוריה. הם פתחו גם את הדלת הזו, ונתקלו בדלת שלישית, מברזל, אך היא הייתה תקועה. לכן הם הפנו את תשומת ליבם לקבר A. הם שוב פתחו את שתי הדלתות החיצוניות, אחת ממתכת והשנייה מעץ. הם נכנסו לחדר עם חתיכה מלבנית ענקית על הרצפה, כמו מצבה שהתמוטטה. היה צריך חמישה אנשים כדי להזיז אותה והם עבדו על כך יותר מחצי שעה. מתחתיה הם מצאו מעבר צר, שחור מזפת, בקושי רחב מספיק למבוגר להיכנס דרכו, שמוביל לגרם מדרגות קצר. לפני שהמשקיפים ירדו למטה, צוות של כבאי אש הגיע והשתמש בציוד מיוחד כדי להכניס חמצן לתוך המתחם הסגור. בתחתית המדרגות היה הקבר".

אחד מהמשקיפים היה המשפטן בן ה-59 מ. בלגובינדן. הוא נזכר בהצצה הראשונה שלו באוצר: "כאשר הם הסירו את אבן הגרניט, היה חשוך כמעט לחלוטין, מלבד כמות אור קטנה שהגיעה דרך הדלת מאחורינו. כאשר הסתכלתי לתוך הקבר החשוך, מה שראיתי היה נראה כמו כוכבים שזוהרים בשמיים בלילה ללא ירח. יהלומים ואבני חן נצנצו, ושיקפו כמה מעט אור היה שם. רוב ההון אוכסן במקור בתוך קופסאות עץ, אבל עם הזמן הקופסאות נסדקו והפכו לאבק. ולכן אבני החן והזהב פשוט היו מונחים בערימות על הקרקע המאובקת. זה היה מדהים".

שומרים חמושים במקדש, להגנה מפני גניבה של האוצרות היקרים | צילום: יו טיוב

לפי אדם אחר שנכח שם, ראג'אן, המשקיפים הנחו עובדים במקדש לגרור הכל מקבר A למעלה, כדי לבחון את הממצאים. כ-15 אנשים עבדו כל היום. ראג'אן אמר שמבט אל האוצר היה "רגע שמיימי". היו בו אינסוף טבעות, צמידים ותליונים מזהב, רבים מהם מעוטרים ביהלומים. והיו שם גם שרשראות זהב, כל אחת משובצת באבני חן ואורכה כמעט 5.5 מטר – האורך של הפסל המרכזי. ראג'אן הוסיף כי מומחי מטבעות מעריכים כי הקבר כלל בערך מאה אלף מטבעות זהב, המתפרשים על פני מאות שנים של מסחר: תקופת רומא, נפוליאון, האימפריה המוגולית וההולנדים. הוא גם תיאר את המראה של שריון מזהב מוצק, הידוע כ-angi, שנועד לעטר את הפסל המרכזי.

בקבר היו מונחים גם יהלומים, אבני אודם, אבני אמרלד ואבני חן אחרות. לפי בלגובינדן אבני החן המרשימות ביותר היו היהלומים הגדולים, כמה מהם היו בגודל של מאות ועשרות קרטים – "כגודלה של בוהן גדולה", כפי שהוא מתאר. הארכיאולוגים וחוקרי האבנים העריכו כי שווי פסל הזהב הקטן של וישנו, המקושט במאות יהלומים, הוא כ-30 מיליון דולר.

כיום מקדש Sri Padmanabhaswamy מוגן על ידי גלאי מתכת, מצלמות אבטחה ויותר מ-200 שומרים, חלקם מצוידים ברובים.

ב-11 לנובמבר השנה, בית המשפט מסר דוח בן 500 עמודים המצביע על דוגמאות לניהול לקוי של הקבר וגניבה של הזהב שנמצא, בדרכים מושחתות מאוד – על ידי הנהלת המקדש. החקירה נמצאת כעת בעיצומה ויכולה להסתיים בערכאות משפטיות גבוהות יותר או שגורלה יהיה לצבור אבק על המדף. הפחד מהלא ידוע הוא אמיתי לחלוטין בהודו, ואפילו שופטי בית המשפט העליון אינן חסינים מפני האגדה שעומדת מאחורי קבר B.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.