Forbes Israel Logo

"נגמרו האשליות": קפריסין אישרה ברוב דחוק את הגזירות הכלכליות

ברוב דחוק העביר הפרלמנט בקפריסין את תנאי חבילת החילוץ שנכפתה על המדינה על ידי שותפותיה באיחוד האירופי. אם ההצעה לא הייתה עוברת המשמעות ככל הנראה הייתה יציאה של קפריסין מגוש היורו.

המחוקקים בקפריסיןהגיעו היום לדיון מיוחד בכדי לאשר את פרטי החילוץ, אשר מותנה בכך שהמדינה תפגע בבנק השני בגודלו במדינה ותכפה הפסדים כבדים על הפקדונות מעל 100 אלף יורו בכל הבנקים. ההצבעה צפויה להתקיים אחר הצהריים.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

לאף מפלגה אין רוב בפרלמנט בן 56 החברים, והממשלה תלתה את תקוותיה בתמיכה מצד חברים ממפלגות נוספות בקואליציית המרכז-ימין, לה 30 מושבים בסך הכל. הקואליציה זקוקה ל-29 הצבעות בכדי שההצעה תאושר, ואכן קיבלה 29 הצבעות.


צילום: רויטרס

קפריסין, אחת המדינות הקטנות בגוש היורו, נערכת לשנתיים לפחות של משבר כלכלי אדיר מימדים ולאבטלת שיא, כאשר יתחילו תנאי חבילת החילוץ בסך 10 מיליארד יורו להיכנס לתוקף, והמדינה תיכנס לתקופת צנע.

הממשלה המקומית הזהירה כי אם המחוקקים ידחו את חבילת החילוץ, קפריסין תהיה מנותקת מן השווקים הפינננסיים במשך שנתיים, ותקרוס לתוך גירעון וכאוס כלכלי. "נגמרו האשליות. אין לנו ברירה אחרת. אם למישהו יש ברירה אחרת – שיספר לנו עליה", אמר דובר ממשלת קפריסין חריסטוס סטיליאנידס בראיון ברדיו המקומי.

המפלגה הקומוניסטית AKEL, שהייתה בממשלה עד שהפסידה בבחירות בפברואר, אמרה כי היא מתכננת להצביע נגד ההצעה. למפלגה יש 19 מושבים. גם המפלגה הסוציאליסטית EDEK, עם חמישה מושבים, הודיעה כי תצביע נגד.

הניסיונות להסכים על חבילת חילוץ הציתו כאוס פיננסי באי בחודש שעבר, כשהפרלמנט דחה את התוכנית הראשונית להטיל מס על פקדונות מתחת ל-100 אלף יורו בשני הבנקים הגדולים במדינה, שחשופים מאוד לאג"ח יווניות.

AKEL , אשר הייתה הראשונה שביקשה סיוע כלכלי ביוני 2012, אמרה כי התנאים שהוצעו לקפריסין על ידי גוש היורו נוקשים מספיק כדי להביא את האי לחיפוש אלטרנטיבות. "האופציה היחידה של קפריסין היא פתרון מחוץ להסכם. חיפוש פתרון כזה שקול להחלטה לעזוב את גוש היורו", נכתב בהודעה שפרסמה המפלגה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.