חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

נוחי דנקנר לפורבס: "עשו תרגיל מסריח, זה עושק; במגעים לגיוס 500 מיליון שקל מגורם חיצוני"

סוף שבוע לא פשוט עבר על נוחי דנקנר, בעל השליטה באי.די.בי. ביום שישי בבוקר הודיעו בעלי החוב של החברה שבכוונתם להשתלט עליה ולקחת אותה מידיו. "קמתי בבוקר בלי לדעת דבר. העירו אותי, ושמעתי על המהלך בהפתעה מוחלטת" – הוא מתאר לפורבס את הרגע בו גילה על ההסכם הבלתי צפוי. "עשו לי פוטש, מה שהם עשו זה תרגיל מפוקפק בדיל לילי. אמרתי מראש שהקרנות הזרות יורק ואייפקס התעסקו עם איגרות החוב שלנו מתוך רצון לבצע מהלך עוין. זה לא מנחם אותי שצדקתי".

את הדברים אומר דנקנר לפורבס במהלך הפסקה קצרה מפגישה שקיים בשבת, אחת מיני רבות שערך במהלך סוף השבוע בניסיון לבחון כיצד לטפל במציאות החדשה אליה נקלעה החברה. מחזיקי האג"ח של אי.די.בי אחזקות והחברה הבת אי.די.בי פתוח, שקיימו מגעים קדחתניים בתקופה האחרונה, סיכמו ביום שישי לפנות בוקר כי ישתלטו על החברה, ימחקו מן המסחר את אי.די.בי אחזקות ויאחדו את שתי החברות לאחת.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

דנקנר לא מסתיר את אכזבתו מהתנהגות מחזיקי האג"ח ומהעובדה שהם בחרו לצאת לדרך בלעדיו. "את התספורת שלא עשו איתי עושים עכשיו בענק בלעדי", טוען דנקנר. "עושים עכשיו תספורת ענקית וולנטרית באי.די.בי אחזקות, ותספורת של 1.75 מיליארד שקל באי.די.בי פתוח, שבכלל לא זקוקה לתספורת. הם זורקים לפח את המאמצים שלי להביא משקיעים".


"גם הבנקים יוצאים נעשקים בהסדר הזה". דנקנר | צילום: טלי קצורין

בעל השליטה באי.די.בי חושף בראיון כי בעת האחרונה קיים מגעים מתקדמים להזרמת הון לקופת החברה הבת אי.די.בי פתוח. "זה אולי הדבר הכי מקומם בכל הסיפור. קיימתי מגעים רציניים בכדי לגייס 500 מיליון שקל באמצעות משקיע חיצוני – גיוס אקוויטי לפתוח", הוא מספר. "כל מי שמכיר אותי יודע שאני עובד קשה מאוד, יומם ולילה, יותר משנה וחצי בכדי לעמוד בפירעונות שלנו. אני מביא משקיעים. החברה לא נשענת רק על נכסים איכותיים, אלא גם על הזרמת הון חיצוני".

כשמדברים עם דנקנר על המכה שספג ביום שישי מנציגויות מחזיקי האג"ח, הוא נשמע פגוע. "זה מעשה שאני לא פשוט לא מסוגל להבין, זה מעשה שיש בו עושק", הוא אומר בטון נחרץ. "גם את הבנקים השאירו בחוץ, ובכל ההסדר הזה גם הם יוצאים נעשקים. גם לחגי אולמן (המשקיף שמונה לחברה מטעם בית המשפט – ת.ו) עשו תרגיל מסריח. מי שאמור היה להיות המשקיף נשאר בחוץ". 

"מי שטווה את כל ההסדר זה איל גבאי, מי שבעצם יש לו תפקיד מוזר. הוא גם המומחה מטעם בית המשפט וגם המומחה הכלכלי ואמור לעבוד יחד איתי אבל גבאי, שאמור להיות אוביקטיבי, חבר לנציגויות והיה שותף למעשה הזה".

המערכה באי.די.בי פתוח בין החברה לבין נציגות האג"ח נמשכת זמן רב. באחרונה ביקשה הנציגות מבית המשפט לכפות על החברה תוכנית הבראה, בטענה שאינה מסוגלת לפרוע את התחייבויותיה. בתגובה, מינה בית המשפט משקיף חיצוני לחברה, והנושא אמור לעלות שוב לדיון בתחילת חודש יוני. באי.די.בי האשימו אז כי קרן יורק, בראשות ג'רמי בלנק, ופסגות, בראשות חגי בדש, מנסות להשתלט על החברה. לדברי דנקנר, ההסכם הוא הוכחה לכך שהחברה התנהלה בתקופה האחרונה מול נושים בעלי אינטרסים לא נקיים. "יורק היא קרן זרה טורפת אג"ח. היא קנתה את האג"ח שלנו בפתוח במחיר רצפה. במהלך כל התהליך יורק לטשה עיניים לנכסים המצוינים של אי.די.בי פתוח מתוך כוונה אחת – השתלטות". 

"יש גם כאן פן אישי", הוא מוסיף. "ג'רמי בלנק, וחגי בדש, זה זזוג שחובר ופועל באופן אישי בכדי להשתלט על חברה מצוינת, שלפחות עכשיו ברור לכולם שהחוות דעת המטופשת הזאת (של TASC – ת.ו) שהם הגישו לפיה אי.די.בי בדיפולט של 1.2 מיליארד שקל פשוט לא נכונה.


"אי.די.בי נשענת גם על הזרמת הון חיצוני". עם אדוארדו אלשטיין ונשיאת ארגנטינה דה קירשנר | צילום: יח"צ

לדנקנר יש בטן מלאה גם על חוות הדעת של חברת TASC שהוגשה לבית המשפט במהלך הדיונים, לפיה אי.די.בי פתוח חדלת פירעון. "ההסדר הזה הוכיח לכולם שהחברה סולבנטית. הרי כל החישובים וכל ההסדר מבוססים על כך שהם העריכו את פתוח עם שווי חיובי, לא שווי אפס ובטח שלא שווי שלילי. לפחות עכשיו ברור שהערכת השווי שהוגשה לבית המשפט מופרכת לחלוטין", הוא טוען.

כיצד אתם מתכננים להגיב למהלך?

"הגענו כבר להסכם עם נציגות אי.די.בי אחזקות. אנחנו מצויים איתם בהליך, יש מתווה מוסדר שעליו הסכמנו, לפיו הם מקבלים 15% ממניות החברה, הזרמת בעלים של 500 מיליון שקל וסדרות אג"ח עתידיות. בהסדר אליו הגענו אין מחיקת חובות, וכשנחזור לעבוד מולם, המחזיקים יקבלו את כספם בחזרה".

אתה מרגיש שיש מאבק נגדך באופן אישי?

"למדתי לדלג מעל הדברים האלה, יש הרבה דברים לא הוגנים בעולם וגם מעל השיח הלא הוגן הזה אני מדלג. אני מרגיש מחוזק מאוד. אני מקבל אהדה עצומה וחיזוק אמיתי מהרבה מאוד אנשים. יש אנשים שנגדי, הם כנראה אוהבים להיות אקטיביים בכל ההליכה נגדי, אך מצד שני יש לי המון תומכים. אני הולך ברחוב או יושב במקום כלשהו עם חברים, ובאים ולוחצים לי את היד, אומרים לי מילים חמות, זה מרגש מאוד".

כשנשאל אם לתחושתו התקשורת מסקרת את החברה באופן חד צדדי, אומר דנקנר כי "זה אולי יכול להצטייר ככה באתרים, אבל אני לא מתרגש מהשיח הזה. במהלך שישי ושבת הייתי כל כך עסוק, שבכלל לא נכנסתי לאתרים כדי לראות".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן