Forbes Israel Logo

נופל וקם: כך איבד המיליארדר האיסלנדי הראשון בהיסטוריה את כל הונו – וזכה בו בחזרה

כשאנשים נשאלים על המחשבות הראשונות אשר קופצות לראשם בקשר לאיסלנד, רבים בכלל לא יודעים למה לקשר את המדינה המרוחקת. אחרים, אשר מכירים מעט יותר את המדינה, מתחילים לקשר בינה לבין הרי געש עצומים, קרחוני ענק, אורות הזוהר הצפוני ומעיינות חמים לרוב. אלו אשר בקיאים אפילו יותר עשויים להיזכר במשבר הכלכלי של שנת 2008, אז קרסה כלכלת המדינה לחלוטין. אך כנראה שאף אחד לא ישער כי דווקא איסלנד הוציאה מתוכה את אחת הדמויות המרתקות בכלכלה העולמית – הוא ת'ור ביורגולפסן, אשר היה לאחד האנשים העשירים ביותר בעולם, התרסק כליל, וכעת שיקם את מעמדו (הכלכלי לפחות), ושב לחיקה החם של קבוצת המיליארדרים (בדולרים) העולמית.

ביורגולפסן הוא המיליארדר הראשון בהיסטוריה של איסלנד, ודמותו הפכה למזוהה יותר מכל עם קריסתה של הכלכלה המקומית במהלך המשבר האחרון. מאז הוא כמעט ולא התראיין, ודעותיו נותרו חסויות מעין הציבור. כעת, עם השקת ספר אוטוביוגרפי שכתב, מתאפשר לראשונה להציץ גם לזווית הראייה של האדם שהפסיד הכל – והצליח לחזור לגדולה.

"על גג העולם"

"ביום הולדתי ה-40 השנת 2007 ישבתי על גג העולם", מספר ת'ור בספרו. "רק 250 איש ברחבי העולם החזיקו בהון גדול ממני (למעשה הוא דורג בדירוג האנשים העשירים בעולם של פורבס במקום ה-249 באותה שנה), עד שהקרוסלה עליה רכבתי נעצרה בפתאומיות וללא התרעה – וכל חיי התעופפו לכל עבר. ברגע אחד איבדתי 99% מכספי".

ואכן, בדיקה מעמיקה מגלה כי הוא לא מגזים בכלל. כזכור, כלכלת איסלנד הייתה אחת הנפגעות העיקריות של המשבר הפיננסי העולמי בשנת 2008, כשכלכלת המדינה כולה פשוט קרסה לחלוטין. בנקים רבים נסגרו, מיליונים נמחקו, ורבים מאזרחי המדינה איבדו את כל חסכונותיהם ברגע אחד. ותו'ר לא איבד רק מיליארדי דולרים – אלא גם את האהדה הציבורית, והפך ברגע מאחד האנשים האהובים במדינה לסמל לאותה קריסה כלכלית כואבת.

המיליארדר האיסלנדי הראשון אי פעם. ביורגולפסן | צילום: מתוך יוטיוב

רבים מתחו עליו ביקורת כי התנהלותו הפיננסית וחוסר הזהירות שלו היו מהגורמים המשפיעים ביותר על קריסת הכלכלה השברירית בלאו הכי של איסלנד. האחוזה אשר בנה בריקייאויק הבירה ספגה מטחים חוזרים ונשנים של ביצים ושל פחיות צבע, וכתובות גרפיטי בגנותו רוססו פעם אחר פעם. ואם זה לא מספיק, חברת ההשקעות שלו נכנסה לחובות של מיליארדי דולרים – מהם כמיליארד דולר בערבות אישית שלו.

כעת, הוא מספר בספרו לראשונה, הצליח להתאושש – כלכלית ואישית. במהלך השנים האחרונות החל ת'ור לצבור מחדש את הונו, וצעד אחר צעד הגדיל את שווי אחזקותיו. הוא אמנם עדיים רחוק ממועדון 250 האנשים העשירים ביותר בעולם – אך הוא חזר להשתייך למועדון יוקרתי אחר: מועדון המיליארדרים בעולם, אשר מחזיקים ישירות בהון של לפחות מיליארד דולר.

את עיקר הונו הוא עשה מאחזקתו בכ-2% ממניות ענקית התרופות Actavis, אשר שוויה מוערך בכ-70 מיליארד דולר. הגורם השני לרווחיו העצומים בשנה האחרונה היא החזקתו במניות חברת הטלקום הפולנית Play, אשר הפכה לאחת המובילות בשוק התקשורת בפולין והכנסותיה צומחות בהתמדה.

כעת, כאמור, הוא גם מרשה לעצמו להשתחרר מעט, ומספר לראשונה על תחושותיו ביחס למשבר הכלכלי בשנת 2008. "אני משער שלעולם אזכור את מאורעות 2008 כבגידה הגדולה ביותר שחוויתי בחיי", הוא כותב. לדבריו, הממשלה האיסלנדית בחרה באופן מודע וברור להציל את אחד הבנקים המובילים במדינה – ולהקריב לשם כך את יתר הבנקים, לרבות בנק גדול אשר בו החזיק מניות רבות וכן נתח נכבד מכספו. "מה שמרתיח אותי זו לא בהכרח ההחלטה שקיבלו בממשל – אלא בעיקר העובדה שאם היו חושבים יותר לעומק, אני מאמין שיכלו להציל עוד כמה בנקים ולמנוע את הקריסה הכלכלית הגדולה במדינה. סביר להניח שאני הייתי מאבד את רוב כספי כך או אחרת, אבל לפחות האשמה הגדולה אשר הושלחה לעברי הייתה נמנעת".

לאחר לא מעט שנים קשות, כעת מצבו השתנה לחלוטין. כעת הוא יכול להרשות לעצמו להעיף מבט אל השנים הקשות שעבר, ולהצהיר כי "מבין כל הרגעים הקשים, הקשה ביותר היה זה שבו כמעט ואיבדתי את הרצון להמשיך ולהיאבק". לאחר שהיה אחד האנשים העשירים בעולם, צנח לסף פשיטת רגל ושב ושיקם את מעמדו בשנית – המיליארדר הראשון בתולדות איסלנד יכול מעט להירגע.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן