Forbes Israel Logo

סיירת מנכ"ל: המיליונרים הגדולים שיצאו מיחידה 8200

אתר פורבס ישראל ממשיך בפרויקט דירוג המיליונרים בוגרי היחידות המובחרות בצה"ל, והפעם – היחידה הגדולה ביותר בצה"ל, אך גם אחת היוקרתיות שבו – עוצבת המודיעין 8200.

8200 הן ארבע ספרות שככל הנראה מגלמות הכנסות וחידושים טכנולוגיים, בעבר, בהווה ובעתיד יותר מכל ארגון אחר בעולם. במהותה נוסדה יחידת מודיעין מסווגת זו למטרת איסוף אותות ופענוח צפנים, אך בוגריה הקנו לה את המעמד של מעצמת האפליקציות. היחידה ממנה יצאו גיל שוויד ומורי ארקין, ששווים יחד כ־3 מיליארד דולר, היא ללא ספק היחידה שמייצרת הכי הרבה מיליונרים.

לדירוג המלא: המיליונרים בוגרי היחידות המובחרות – לחצו כאן

מוטו היחידה: אין.

הליך ההכשרה: מסווג.

מי ומי יוצאי היחידה: בוגרי היחידה המפורסמת פזורים בצמתים רבים במשק הישראלי. במקרים רבים הם בולטים בתחומי ההייטק – זה המקרה למשל של גיל שוויד ושלמה קרמר, ממייסדי צ׳ק פוינט, תומר בראל, מנכ״ל פייפאל ישראל וסגן נשיא פייפאל העולמית ושלמה תירוש ממייסדי גילת; יש גם בוגרים שפנו לתחומים אחרים. למשל, רון לשם; שר הרווחה יצחק (בוז׳י) הרצוג; יו״ר ארנסט אנד יאנג ישראל, רונן בראל; מנכ״ל דפי זהב, ניר למפרט; אשר בהרב, מו״ל ישראל היום; מנכ״ל משרד הביטחון לשעבר, פנחס בוכריס; איש העסקים סמי תותח; יוסי סלע, שותף מנהל בקרן ההון סיכון ג׳מיני; יורם טורבוביץ, לשעבר הממונה על ההגבלים העסקיים וראש לשכתו של אולמרט ועוד.

דבר הפסיכולוג: "מדובר ביזמים מבריקים, אך בעלי כישורי ארגון וניהול נמוכים. הם קרובים יותר ברמת הכישורים שלהם לאנשי מטכ״ל מאשר לאנשי חיל האוויר כי הם יצירתיים מאוד וטכנולוגיסטיים מאוד. הם מצוינים בחדשנות ובהמצאת דברים, אבל חלשים למדי בהסתכלות על המערכת השלמה״.

"אנשי 8200 ניחנים בשתי יכולות מרכזיות: יכולת טכנולוגית שמאפשרת להם להקים חברת הייטק, ויכולת להבין שהם מנהלים קטנים מאוד, שחייבים להקיף עצמם באנשי ניהול. זאת הסיבה שבגינה במקרים רבים האקזיט נעשה בדיוק בשלב בו הסטארט־אפ צריך להתמסד ארגונית. הם לא אוהבים להגיע אל השלב הזה. הם מפתחים משהו מדהים ומוכרים אותו״.

"אנשי 8200 שמצליחים בתפקידים בכירים, או כאלה שהקימו את הארגון, מקיפים עצמם באנשים מקצוענים, או עושים אקזיט ולא מגיעים לשלב הארגוני. מי שבכל זאת ממשיך לשלב הארגוני, סביר להניח שהיו לו כישורים ארגוניים מעולים כבר בעת השירות ביחידה, זה המקרה של מפקד 8200 לשעבר פנחס בוכריס ששימש לאחר מכן כמנכ״ל משרד הביטחון, או יצחק תורג׳מן שלאחר הפיקוד על היחידה עבר לנהל את קרן רש״י״.

לקבלת כל העדכונים מפרויקט היחידות המובחרות – עשו לנו לייק בפייסבוק


 


שם: מורי ארקין
גיל: 60
מה עושה: איש עסקים
במספרים: שווי אישי – מיליארד דולר

מורי ארקין קיבל לידיו את אגיס, חברת התרופות שהקים אביו, בגיל 19. החברה הונפקה בבורסה בשנת 1983 ונמכרה לפריגו ב־2004. ארקין קיבל עבור מניותיו כ־190 מיליון דולר וקרוב ל־10% מהחברה הממוזגת. מניית פריגו זינקה במאות אחוזים מאז בוצעה המכירה. אקזיט אחר ביצע בבזק: ב־2009 מכרו ארקין, אייפקס וחיים סבן את השליטה בחברה (כ־30%) לשאול אלוביץ׳ תמורת 1.6 מיליארד דולר.

צילום: באדיבות אתר ONE

בראיונות לתקשורת גילה ארקין כי הוא מחזיק גם כ־3% ממניות בנק הפועלים. השווי האישי שלו מוערך בכמיליארד דולר.


שם: גיל שוויד
גיל: 44
מה עושה: ייסד את צ׳ק פוינט, מכהן כמנכ״ל ויו״ר החברה
במספרים: שווי אישי – 1.9 מיליארד דולר

גיל שוויד ייסד את צ׳ק פוינט, אחת מחברות הטכנולוגיה המובילות בישראל ב־1993, יחד עם שלמה קרמר ששירת איתו ביחידה ועם מריוס נכט (יוצא תלפיות). צ׳ק פוינט מעסיקה כ־2,200 עובדים בארץ ובעולם ומתמחה בתחום אבטחת המידע. המוצר הראשון שייצרה נקרא Firewall, מותג שהפך שם גנרי לתוכנות הגנה מפני פריצה.

צילום: יונתן בלום

את הרבעון השני של השנה סיימה החברה ברווח נקי של 162 מיליון דולר וההכנסות הסתכמו בכ־330 מיליון דולר. שווי השוק של ה עומד על כ־10 מיליארד דולר. הונו האישי של שוויד מוערך בכ־1.9 מיליארד דולר, והוא אחד מאנשי העסקים העשירים בישראל. הונו של נכט מוערך בכ־2.1 מיליארד דולר (יחד עם גרושתו) והונו של קרמר מוערך בכ־500 מיליון דולר.


שם: ניר צוק
גיל: 41
מה עושה: ייסד את פאלו אלטו, מכהן
כסמנכ״ל טכנולוגיות
במספרים: שווי אישי – 140 מיליון דולר

ניר צוק היה מהנדס בצ׳ק פוינט ואחד מעובדיה הראשונים, ומסתמן כיריב ראוי לשוויד. בחודש שעבר גייסה החברה שלו פאלו אלטו, המתחרה בצ׳ק פוינט, 260 מיליון דולר בהנפקה ראשונה לציבור. החברה הונפקה לפי שווי של 2.8 מיליארד דולר. צוק ירד מאחזקה של 6.2% ל־5.2%, ושוויו האישי מוערך בכ־140 מיליון דולר.

צילום: ניב קנטור באדיבות אנשים ומחשבים pc.co.il

שם: שלמה דוברת
גיל: 53
מה עושה: שותף כללי ומייסד כרמל ונצ׳רס מקבוצת ויולה
במספרים: הקרן מנהלת 600 מיליון דולר

שלמה דוברת עמד בעבר בראש ועדה הנושאת את שמו שעסקה בבחינת רפורמה בחינוך בישראל, ונחשב לאחד האנשים המובילים בתחום ההייטק הישראלי ב־20 השנה האחרונות. בשנת 2000 ייסד עם שותפיו את קבוצת ויולה, קבוצת פרייבט אקוויטי מובילה, המנהלת כמעט 2 מיליארד דולר. הוא גם אחד ממייסדי קרן הון הסיכון כרמל ונצ׳רס מקבוצת ויולה, בה הוא מכהן כשותף כללי. הקרן מנהלת השקעות בהיקף של 600 מיליון דולר.

צילום: יח"צ

שם: בני לוין, דידי ארזי, יואב אבטליון, רמי גולן ורמי לזר
גיל: שנות ה־60 לחייהם
מה עושים: ייסדו את NICE
במספרים: שווי חברה – 2 מיליארד דולר

חברת ההייטק הבינלאומית NICE נוסדה בשנת 1986 ברעננה על ידי חמישה יוצאי 8200 – בני לוין, דידי ארזי, יואב אבטליון, רמי גולן ורמי לזר. החברה מתמחה בייצור ופיתוח מערכות לניתוח וניהול טרנזקציות יזומות, ופועלת בשלושה מישורים עסקיים עיקריים – ניהול מוקדי קשרי לקוחות, ניתוח עסקאות ופעילויות פיננסיות ושירותי ביטחון ואבטחה. לחברה יותר מ־3,000 עובדים ברחבי העולם, והיא נותנת שירותים לחברות בכ־150 מדינות ברחבי העולם. בין לקוחותיה: UBS, Citi, HSBC, מאסטרכרט, אמריקן אקספרס, American Airlines, אורנג׳ העולמית. החברה נסחרת בנאסד״ק ובבורסה בתל אביב בשווי שוק של יותר מ־2 מיליארד דולר.

 


 גם ממר"ם על המפה

יחידת ממר״ם, שמתחרה עם 8200 על המתגייסים האיכותיים ביותר, מנפקת גם היא לא מעט הצלחות עסקיות. יוצאת היחידה המפורסמת ביותר היא מנכ״לית לאומי לשעבר, גליה מאור, שעמדה עד לא מזמן בראש הבנק שמחזורו השנתי עומד על 5.8 מיליארד דולר, וזכתה להערכה רבה. 

ממר״ם נחשבת ליחידה יוקרתית ומונה אלפי קצינים וחיילים בתחומים מקצועיים שונים. על כל מקום פנוי מתמודדים 40 מועמדים.

 

צילום: תמר קראוון
 
השירות בממר״ם הוא אחד מכרטיסי הכניסה היוקרתיים ביותר אל עולם המחשבים. היחידה מוכרת בעולם כאחד מבתי היוצר הרציניים ביותר לחדשנות בהייטק הישראלי ובוגרי היחידה מתברגים בקלילות בעמדות מפתח בחברות טכנולוגיות מובהקות. כדוגמה נציין את מוטי גוטמן, מנכ״ל מטריקס, שהוביל רכישה ומיזוג של למעלה מ־45 חברות ואת הנפקת החברה בבורסה הישראלית. החברה מעסיקה כ־300 עובדים בוגרי ממר״ם ו־8200.

כתבות קודמות בפרויקט:

דירוג 10 המיליונרים בוגרי היחידות המובחרות בצה"ל

המיליונרים הגדולים שיצאו מסיירת מטכ"ל

המיליונרים הגדולים שיצאו משייטת 13

לא יזמים, מנהלים: הכירו את בוגרי שלדג שמגלגלים מיליארדים

טסים לעסקים: הכירו את המיליונרים הגדולים בוגרי קורס טיס

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.