Forbes Israel Logo

עיתונאים מאחורי הסורגים: מי מובילה את הדירוג העולמי, ומי הדמוקרטיה היחידה שמופיעה בו?

חופש העיתונות הוא אחת מאבני היסוד החשובות ביותר של כל חברה דמוקרטית, אך במדינות רבות ברחבי העולם (גם כאלו אשר מוגדרות כדמוקרטיות), נאלצים העיתונאים לסבול את החשש המתמיד מעינו הפקוחה של המשטר המקומי, אשר לא חושש להביע את דעתו על דיווחיהם – ואף להעניש במקרים שונים. בדו"ח מיוחד אשר פרסמה הוועדה העולמית להגנה על עיתונאים, זיהו אנשי הוועדה 221 עיתונאים ברחבי העולם אשר נמצאים עד עצם היום הזה מאחורי סורג ובריח – אך ורק מפני שמשטר מסוים לא אהב את כתיבתם או דיווחיהם מהמדינה. הנתון הזה, מדגישים כותבי הדו"ח, הוא השני בגובהו מאז החלה הוועדה לעקוב אחר מספר העיתונאים העצורים ברחבי העולם, בשנת 1990.

אז היכן עצורים מרבית העיתונאים? באופן לא מאוד מפתיע, כשליש מסך העיתונאים העצורים ברחבי העולם מוחזקים בשתי מדינות בלבד – הן סין ואיראן. סין הקומוניסטית מובילה את הדירוג המפוקפק, כשנכון לכתיבת הדו"ח הוחזקו במעצר במדינה 44 עיתונאים (יתכן כי נוספים נעצרו אך לוועדה לא הגיע כל מידע על כך). בשנת 2013 עמד הנתון במדינת הענק על 32 עיתונאים עצורים "בלבד" – ומחברי הדו"ח חוששים כי הזינוק במספרם מעיד על מדיניות נוקשה יותר אשר נוקט הממשל כלפי העיתונאים, במיוחד על רקע ההפגנות בהונג קונג, במהלכן דרשו המפגינים קיום בחירות דמוקרטיות במדינה.

צילום: thinkstockphotos

במקום השני בדירוג, כאמור, נמצאת איראן, שם מוחזקים 30 עיתונאים במעצר. מרביתם של העיתונאים העצורים במדינה הם כתבים מקומיים אשר יצאו כנגד משטר האייטולות במדינה, אך ביניהם ניתן למצוא גם את כתב הוושינגטון פוסט, ג'ייסון רזיין אשר נעצר בחודש יולי השנה, מבלי שנודע דבר על הסיבות למעצרו.

ומי עוד מובילות את הדירוג? במקום השלישי נמצאת אריתריאה, שם עצורים כיום 23 עיתונאים, בעיקר עקב הבעת דעות כנגד הממשל. את ה"חמישייה הפותחת" משלימות אתיופיה (17 עצורים) ו-וויטנאם (16 עצורים).

במקום השישי נמצאת מצרים, שם עצורים 12 עיתונאים, חלקם עצורים עוד מימי הפגנות הענק בכיכר תחריר. סוריה צמודה אליה, כשגם בה נמצאים 12 עיתונאים עצורים – אשר כולם קראו להפלת משטרו של אסד והביעו תמיכה בכוחות המורדים. במקום העשירי נמצאת הדמוקרטיה היחידה בדירוג – טורקיה. 7 עיתונאים מקומיים מוחזקים במעצר כיום, כשבמרבית המקרים לא ברורה לחלוטין סיבת המעצר.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.