Forbes Israel Logo

עלייתו ונפילתו: לאחר שכבר דורג שביעי ברשימת עשירי תבל – אייק בטיסטה איננו מיליארדר עוד

אייק בטיסטה, היזם הברזילאי שרק לפני 18 חודשים הונו נאמד בכ-30 מיליארד דולר מה שהקנה לו את המקום השביעי בדירוג המיליארדרים העולמי של פורבס, איבד באופן רשמי את מעמדו כמיליארדר.

בטיסטה, שאמר בשנת 2010 בראיון לפורבס כי יהפוך בעתיד לאיש העשיר ביותר בעולם, שווה כיום פחות מ-900 מיליון דולר, אם לוקחים בחשבון הלוואות בסך 2.7 מיליארד דולר שהוא חייב להחזיר לבנקים בברזיל ולקרן Mubadala מאיחוד האמירויות הערביות.

המכה האחרונה ניחתה על אימפריית עסקי האנרגיה מוכת הצרות של המיליארדר לשעבר ביום שישי, לאחר ירידה בשווי החזקותיהן של ארבע מהחברות הציבוריות הגדולות שלו. בשבועות האחרונים הפחיתה הירידה בערך מניותיהן של חברות אלו כ-430 מיליון דולר מהונו. רק חברת השמן והגז שלו, OGX, איבדה ביום שישי 40% משווי השוק שלה וכ-63% בשבוע, לאחר ששוי המניה נפלה צנח מ-0.51 דולר ל-0.3 דולר בלבד, בעקבות הוצאתה ממדד MSCI ברזיל. מורגן סטנלי כבר מכרה את כל 183 מיליון המניות שהחזיקה בחברה. ביום רביעי מכר גם בטיסטה עצמו 1.54% ממניות OGX ועל פי דיווחים הוא עתיד למכור אף יותר מכך על מנת לעמוד בהתחייבויותיו הכספיות.

OGX היא הגדולה מבין מספר חברות שנוסדו בידי בטיסטה, אשר הונפקו בשנים האחרונות. היא גם זו שצברה את החובות הגדולים ביותר מבין חברותיו של בטיסטה, עם חוב כולל של 4.6 מיליארד דולר על פי הדו"ח האחרון שלה מחודש יוני. יתרת המזומנים של החברה ירדה ברבעון השני של 2013 ב-72% ל-326 מיליון דולר לאחר הפסד נקי של 2.03 מיליארד דולר ברבעון. בנוסף עומד בטיסטה בפני תשלומי ריבית על אג"ח בשווי של כ-40 מיליון דולר בחודש אוקטובר ושל כ-100 מיליון דולר בחודש דצמבר.

אין כסף בכיסים. בטיסטה | צילום: רויטרס

חלק גדול מהונו המוערך העדכני של בטיסטה (900 מיליון דולר) נותר טמון במניות של 6 חברות ציבוריות נסחרות, אשר עדיין לא מניבות רווחים. זה אומר שהשווי הנקי שלו עלול לרדת בקרוב אפילו יותר, שכן הוא התחייב על פי הדיווחים לקחת מהעושר האישי שלו כדי להחזיר הלוואות שלקח מבנקים ברזילאים.

בטיסטה הנואש כבר זרז את פירוק קבוצת EBX שבשליטתו כדי לשלם לנושים. הוא ויתר על השליטה בחברת האנרגיה שלו, MPX ,לטובת E.ON מגרמניה, ולאחרונה אף התפטר מתפקיד יו"ר חברת הלוגיסטיקה שלו, LLX, שנמכרה ל-Global Energy Partners. חברת הכרייה שלו, MMX, כך דווח, היא הבאה בתור לעמוד על שולחן המשא ומתן.

על מנת להציג תמונה הוגנת יותר, בטיסטה יכול למנוע את קריסתה של האימפריה שלו על ידי ארגונה מחדש בהתאם לחוק פשיטת הרגל בברזיל, מהלך שיביא לשנים של הליכים משפטיים ועשוי לקצר את הדרך למשא ומתן עם המשקיעים והנושים; מה שיתן לו בסופו של דבר הרבה זמן כדי להעביר את נכסיו למקום אחר, כפי שעשו ללא בושה אנשי עסקים ברזילאים רבים לפניו.

אבל במקום זאת בחר בטיסטה לכבד את כל התחייבויותיו, כפי שכתב במאמר דעה שפורסם בעיתון ברזילאי במהלך חודש יולי. "אני לא אשאר חייב אפילו מטבע אחד", כתב אז. זה בהחלט לא הופך אותו לגיבור; הוא אינו צפוי לעמוד בהבטחותיו הפומפוזיות והרבה אנשים איבדו את כספם משום שהאמינו בו. אבל זה מוכיח שבטיסטה הוא אחד שלוקח סיכונים אמיתיים, ובדרך כלל נוטלי סיכונים כאלה זוכים בתשואות הגבוהות ביותר. יש לקוות כי מצב זה יחול גם על בטיסטה.

 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.