Forbes Israel Logo

שווה זהב: כיצד משפיעה זכייה במונדיאל על הכלכלה המקומית?

לזכייה בגביע העולם יש משמעות ספורטיבית עצומה, ובוודאי גם השלכות רחבות על תחושת הגאווה הלאומית ומדד השמחה במדינה. אך האם לזכייה בטורניר היוקרתי יש גם השפעה ממשית על הכלכלה במדינה הזוכה? לפי פירמת רואי החשבון המובילה גולדמן-זקס, התשובה היא בהחלט חיובית. אך האם מדובר בהשפעה חיובית או שלילית? התשובה לכך מורכבת מעט יותר.

בבית ההשקעות יוטרייד מספרים חוקרי גולדמן-זקס בחנו לעומק את תגובות השווקים של המדינות אשר זכו בטורנירים האחרונים, ובנוסף בחנו שורה ארוכה של משתנים וגורמים אשר עשויים, להערכתם, להשפיע על הנעשה במשק בעקבות זכייה במונדיאל. לטענתם, זכייה בגביע העולם בכדורגל תגרור ביצועי יתר של 3.5% בביצועי הכלכלה במדינה הזוכה – כל זאת במהלך החודש שלאחר הניצחון בלבד.

אך למרות הזינוק המרשים, מדגישים ביוטרייד, כשבוחנים את השפעות הזכייה לטווח הארוך – התמונה מתהפכת. מבחינת ביצועי הבורסה במהלך שנה לאחר הזכייה, מתברר כי ביצועי המשק הזוכה נמוכים בכ-4% ביחס לשאר שווקי העולם. בטווח הארוך, כאמור, נראה כי זכייה בטורניר היוקרתי אינה מועילה כלל משק – ואף פוגעת.

הנבחרת החזקה בטורניר? | צילום: רויטרס

אחת השאלות אשר מרתקות משקיעים ברחבי העולם היא גורלו של המשק הברזילאי. ברזיל, המשתייכת למועדון ה"בריק" (ביחד עם רוסיה, הודו וסין) נחשבת לאחד השווקים המתפתחים המסקרנים בעולם ובעלת פוטנציאל צמיחה גדול – אך גם לא מעט סכנות. בשבוע שעבר, שורת דיווחים על האטה בצמיחה הביאו את המשק הברזילאי לירידות של 2%, ולירידה של 0.8% בשווי הריאל ביחס לדולר.

אז האם זכייה של ברזיל בגביע העולם תוכל לשפר את מצב המשק במדינה? לפחות בטווח הקצר, המומחים מאמינים כי בהחלט כן. ברזיל נהנית מיתרון הביתיות במהלך הטורניר, וגם כך נחשבת לאחת הנבחרות החזקות בעולם. במחקר אחר אשר ערכו בבית ההשקעות גולדמן זקס, העריכו כי ברזיל היא הנבחרת בעלת הסיכויים הטובים ביותר לזכייה – והעריכו את סיכוייה ב-48%.

אך לא רק הישגיה את נבחרת הכדורגל ישפיעו על הכלכלה במדינה – אלא גם הצלחת (או אי הצלחת) ארגון המשחקים. תושבי ברזיל כבר הבהירו בסדרת הפגנות אלימות כי הם אינם שבעי רצון, בלשון המעטה, מבזבוז הכספים (להגדרתם) אשר היקצתה הממשלה לצורך בניית מתקנים ופיתוח תשתיות לטובת הטורניר היוקרתי – על חשבון השקעה בתושבים. עד כה הוציאה ברזיל מעל 11 מיליארד דולר – חריגה של כמה מיליארדי דולרים מהתקציב המקורי.

זכיה במונדיאל תזניק אתהכלכלה הברזילאית? | צילום: רויטרס

אך קיום טורניר מוצלח ומאורגן תוכל להציג לעולם את חוזקה ויכולותיה של הכלכלה המקומית. המודל אשר עומד למגד עיני הברזילאים הוא זה מאולימפיאדת סיאול בשנת 1998, אשר שמה לראשונה את דרום קוריאה על המפה הכלכלית הבין לאומית. גם המשחקים האולימפיים בבייג'ינג בשנת 2008 הציגו את חוזקו של המשק הסיני ויכולתו להעמיד טורניר בסדר גודל שכזה ברמה מופתית. כעת, בברזיל מקווים שהטורניר הנוכחי (בנוסף למשחקים האולימפיים אשר ייערכו במדינה בשנת 2016) יחזקו גם את מעמדו של המשק הברזילאי – ויהפכו אותו לשחקן מרכזי בשוק העולמי כבר בעוד שנים ספורות.

אין ספק כי לשחקנים עצמם, למאמנים – ולמאות מיליוני האוהדים והצופים במשחקי המונדיאל ברחבי העולם, אין מטרה גדולה יותר מאשר זכייה בגביע העולם, ואין יעד ראוי יותר מהגאווה ותחושת ההישגיות הנלוות אליו. אך נראה כי קברניטי המשק הברזילאי יחזיקו לנבחרת אצבעות גם מסיבה נוספת. האם השחקנים יעמדו במשימה? לפחות לפי כלכלני גולדמן-זקס, נראה כי הסיכויים – בעדם.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן