חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

עולם חדש: 5 הטרנדים המובילים במטאוורס לשנת 2023

בעקבות המיתוג מחדש של פייסבוק בסוף 2021, שלל חברות יצאו בהצהרות להוטות לגבי החזון שלהן עבור המטאוורס | איור: Shutterstock
בעקבות המיתוג מחדש של פייסבוק בסוף 2021, שלל חברות יצאו בהצהרות להוטות לגבי החזון שלהן עבור המטאוורס | איור: Shutterstock
המטאוורס, שנחשב לאבולוציה הטבעית של האינטרנט, הוא המונח הלוהט של העולם הטכנולוגי כבר כמה שנים טובות. היקום הווירטואלי עתיד להוסיף 5 טריליון דולר לכלכלה העולמית עד 2030, ואלה המגמות שכדאי לשים לב אליהן במיוחד

במהלך 2022 היה קשה להימנע מהמונח "מטאוורס". בעקבות המיתוג מחדש של פייסבוק בסוף 2021, שלל חברות יצאו בהצהרות להוטות לגבי החזון שלהן עבור העולמות הדיגיטליים שבהם נוכל לעבוד, לשחק ולהתרועע בפלטפורמה אחת מתמשכת.

עם זאת, השימוש בעולם המטאוורס משתנה בצורה משמעותית מחברה לחברה. בעוד ש-Meta מתמקדת ביצירת סביבות מציאות מדומה, חברות כמו מיקרוסופט ו-Nvidia מפתחות חללי מטאוורס לשיתוף פעולה ועבודה על פרויקטים דיגיטליים. במקביל, אלו שמאמינים שעתיד האינטרנט מבוזר ובנוי על בלוקצ'יין, משתמשים במטבעות קריפטוגרפים (NFT) כדי לאפשר בעלות על נכסים דיגיטליים וארגונים אוטונומיים מבוזרים (DAO) שנועדו להביא דמוקרטיה דיגיטלית ליקום הווירטואלי.

עולם המטאוורס צפוי להוסיף 5 טריליון דולר לכלכלה העולמית עד 2030, ו-2023 צפויה להיות שנת מפתח עבור הכיוון אליו יתפתח.

1. ה-Metaverse כערוץ שיווק חדש

כמו במנועי חיפוש ובמדיה החברתית (המאפשרים הטכנולוגיים ל-web1.0 ו-web2.0) שיווק ופרסום יספקו את הדלק שיקפיץ את web 3.0 – המטאוורס – למיינסטרים. הקונספט אולי עדיין לא התאחד לגמרי, אבל חברות כמו ענקיות פיננסים בינלאומיות כמו HSBC ו-JP Morgan ומעצמות סגנון חיים ואופנה גלובליות כמו נייקי וגוצ'י, כבר צללו למים העמוקים והחלו לבנות את הנוכחות המטאוורסית שלהן.

המשיכה ליקום הווירטואלי ברורה – אנו יודעים שצרכנים תמיד מחפשים דרכים חדשות ומרתקות יותר להתחבר למותגים האהובים עליהם. המטאוורס, עם התמקדותו בחוויית הלקוח וחיבור אחד על אחד, הוא ערוץ תקשורת נוסף. באופן מכריע, זהו מקום שבו, בניגוד לרשתות חברתיות ולמנועי חיפוש, שמונעות על ידי תאגידים כמו גוגל ומטא, יש עדיין במה לשחק. במהלך 12 החודשים הבאים, עסקים שונים יעשו הכל כדי להתברג למיקומים וירטואליים מעולים – בין אם זה באמצעות בניית פלטפורמות משלהם או כיבוש זירות קיימות כגון Meta HorizonsFortniteVR Chat או Decentraland.

2. ה-Metaverse כתאגיד  

מלבד כוחו ככלי שיווקי, המטאוורס מבטיח לספק פלטפורמות, כלים ועולמות וירטואליים שלמים שבהם ניתן לעשות עסקים מרחוק, באופן יעיל וחכם.

אנו יכולים לצפות לראות את המושג מטאוורס מתמזג עם הרעיון של "התאום הדיגיטלי" – הדמיות וירטואליות של מוצרים, תהליכים או פעולות בעולם האמיתי שניתן להשתמש בהן כדי לבדוק ולנסות רעיונות חדשים בסביבה הבטוחה של היקום הדיגיטלי. החל מחוות רוח ועד מכוניות פורמולה 1, מעצבים יוצרים מחדש אובייקטים פיזיים בתוך עולמות וירטואליים שבהם ניתן לבחון את יעילותם בכל מצב אפשרי ללא העלויות של בדיקתם בעולם הפיזי.

שימוש נוסף בטכנולוגיית מטאוורס בעולם התאגידי יהיה ביצוע הדרכות, הרצות ומשימות נוספות. לדוגמה, ענקית הייעוץ Accenture יצרה סביבה מטאוורסית בשם The Nth Floor, הכוללת העתקים של משרדים בעולם האמיתי ומאפשרת לעובדים ולגיוסים חדשים לנהל מספר פונקציות הקשורות למשאבי אנוש בעולם הווירטואלי.

במטאוורס ניתן לבדוק ולנסות מוצרים חדשים בסביבה הבטוחה של היקום הדיגיטלי | צילום: Shutterstock

סביבות עבודה שיתופיות של המטאוורס, כגון מעבדות המציאות הרבודה של BMW, המשמשות לעיצוב ואב-טיפוס של מוצרים חדשים, יהפכו גם הן לפופולריות יותר כאשר צוותים יחקרו שיטות חדשות לעבודה מרחוק, תוך שמירה על מעורבות עם עמיתים ותהליך היצירה שלהם.

3. Web3 וביזור

חזון אחד עבור הצורה שהמטאוורס יקבל בסופו של דבר, סובב סביב נושא הביזור. לטענת תומכי web3 (רעיון לדור חדש של האינטרנט המבוסס על בלוקצ'יין ציבורי), יומנים משותפים וטכנולוגיית בלוקצ'יין יצמיחו אינטרנט חדש מחוץ לשליטתם של תאגידים גלובליים, שלא יחזיק עוד בכוח לצנזר דעות שהם לא מסכימים איתן או לחסום במידה וירצו להוקיע מישהו לחלוטין.

חזון זה בנוי סביב פלטפורמות מטאוורס מבוזרות כמו The Sandbox ו-Decentraland, אשר בסופו של דבר יאורגנו כ-DAOs. רכישת זכויות בעלות תעניק ליחידים השפעה סביב האופן שבו מתנהל הארגון הבונה את היקום הווירטואלי, מה שיוביל בסופו של דבר להקמת דמוקרטיות וירטואליות וקהילות בבעלות המשתמשים.

ה-NFT הוא היבט נוסף של המטאוורס המבוזר. מדובר באסימונים ייחודיים מבוססים בלוקצ'יין, כמו ביטקוין, וניתן להשתמש בהם כדי לייצג סחורות מקוונות ייחודיות. מותגים, כולל נייקי, אדידס ופוראבר 21 השתמשו בטכנולוגיה הזאת כדי ליצור מוצרים דיגיטליים שניתן ללבוש, לסחור ולהציג אותם על ידי בעליהם במטאוורס. מותג הנעלה אחר, Clarks, חשף לאחרונה טורניר מקוון באמצעות פלטפורמת Roblox שבו משתמשים יכולים לזכות בסחורות וירטואליות ייחודיות.

פלטפורמת מטאוורס מבוזרת. The Sandbox | צילום: Shutterstock

החזון של המטאוורס כאוטופיה מבוזרת בבעלות הקהילה עומדת בסתירה מסוימת לחזון שמקדמות חברות כמו Meta ו-Microsoft, שמטרתן לבנות יקומים דיגיטליים קנייניים שבהם תהיה להן שליטה מוחלטת. 2023 צפויה להביא התפתחויות מעניינות נוספות בהתנגשות זו של תרבויות דיגיטליות.

4. מציאות מדומה ורבודה

הרעיון של טכנולוגיה סוחפת וחווייתית הוא מרכזי במטאוורס – הצורה שהוא יתפוס בסופו של דבר תהיה מרתקת יותר מהעולמות הדיגיטליים שאנו רגילים אליהם היום (כמו פייסבוק או ה-World Wide Web). לכן, רעיונות רבים לגבי האופן שבו ניצור עם היקום הזה אינטראקציה כרוכים בטכנולוגיה סוחפת כמו מציאות מדומה (VR), מציאות רבודה (AR) ומציאות מעורבת/מורחבת (MR/XR).

מטא בנתה את החזון הספציפי שלה של "השלב הבא" של האינטרנט סביב מציאות מדומה, וב-2023 היא תוציא גרסאות חדשות של אוזניות ה-Quest VR הפופולריות שלה, ונראה גם אוזניות VR/AR/MR חדשות מחברות כגון כמו אפל, גוגל ומיקרוסופט. לא כולם מסכימים שהכניסה למטאוורס תחייב אותנו לחבר אוזניות ומשקפיים לראשנו, אבל אין ספק שזו אחת הגישות לבניית חוויות סוחפות שמייצרות את ההתרגשות הגדולה ביותר, ו-2023 תביא שורה של פיתוחים חדשים בתחום.

אוזניות ה-Quest VR של מטא | צילום: Shutterstock

מעבר לאוזניות, אנו יכולים לצפות לראות פיתוחים חדשים בחליפות גוף הפטיות (הידועות גם כחליפות VR המספקות תחושה ומגע) שכבר נמצאות בשימוש על ידי ארגונים כמו נאס"א ו-SpaceX להדמיית תנאים סביבתיים קיצוניים, אך ישמשו גם ליצירת חוויות מטאוורס מסוג אחר לצרכנים. כמה סטארט-אפים אף מתנסים בטכנולוגיה שמסוגלת לשלב ריח לחוויה הווירטואלית.

5. טכנולוגיית אווטאר מתקדמת יותר

רעיונות רבים לגבי עתיד המטאוורס כוללים אימוץ אווטארים המייצגים אותנו בעולם הדיגיטלי. בדיוק כפי שאנו רגילים לשחק בדמויות במשחקי מחשב או לבטא את הפרסונה שלנו במדיה חברתית, האווטאר הוא הנוכחות שאנו מקרינים תוך כדי אינטראקציה עם משתמשים אחרים – הם עשויים להיראות כמונו, כדמויות מצוירות, או כמו משהו פנטסטי לחלוטין שלעולם לא יכול להתקיים בעולם האמיתי.

מטא הציעה תחילה גרסה משלה לאווטארים בסיסיים מאוד דמויי קריקטורה – שזכו ללעג – אבל לאחרונה פיתחה טכנולוגיה חדשנית שתאפשר לנו להיראות כמעט בדיוק כמו שאנחנו נראים בעולם האמיתי. טכנולוגיות אחרות, כמו Ready Player Me ו-Zepeto, מאפשרות לנו ליצור אווטארים שניתן להפעיל אותם במספר עולמות וסביבות וירטואליות שונות במקום להגביל אותם לפלטפורמה מסוימת.

האווטאר של מטא, בדמותו של מארק צוקרברג, זכה ללעג וביקורת | צילום: מטא

בשנת 2023, הציפייה היא שנראה טכנולוגיה מתקדמת יותר סביב לכידת תנועה, מה שיוביל לכך שבנוסף להיראות ולהישמע יותר כמו עצמנו, האווטארים שלנו יאמצו את המחוות ואת שפת הגוף הייחודיים שלנו. אולי אפילו נתחיל לראות התפתחויות נוספות בתחומי האווטארים האוטונומיים – כלומר הם לא יהיו בשליטתנו הישירה אלא יופעלו על ידי אינטליגנציה מלאכותית כנציגינו בעולם הדיגיטלי בזמן שאנו מבצעים משימות אחרות.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן