Forbes Israel Logo

מתעוררת מהסיאסטה: כלכלת ספרד התרחבה לראשונה מאז 2008

ספרד יוצאת משנתיים של מיתון כאשר רשמה צמיחה של 0.1% ברבעון השלישי הודות לייצוא. יחד עם זאת, יצירת צמיחה מתמשכת שתיצור משרות עשויה לקחת עוד שנים.

התוצר המקומי הגולמי של ספרד עלה בין הרבעון השני לשלישי ב-0.1%. זוהי ההתרחבות הראשונה במשק הספרדי מזה 9 רבעונים.

כלכלת ספרד התכווצה או לא גדלה בכל שנה מאז 2008, כאשר התמוטטות שוק הנכסים השאיר מיליונים חסרי עבודה, וגרם לפשיטת רגל של אלפי חברות. חוב ציבורי עצום, שווקים עצבניים ומגזר בנייה משותק, אילצו את הממשלה לנקוט במדיניות צנע קיצונית וביצוע רפורמות מבניות על מנת להוציא את המשק ממצבו הבעייתי ולהכניס אותו שוב אל מסלול בריא.

התהליך הקשה החל כעת לשאת פרי, לפחות עבור חברות עם נוכחות מחוץ לספרד. לאחר הרפורמות האחרונות, הפכה ספרד לתחנת כוח של ייצוא, ותשאיר מאחוריה את המיתון החל משנת 2014, עם עליה בהשקעות הפרטיות ובצריכה, לראשונה זה 3 שנים וייצוב של דירוג האשראי שלה, כך לפי איגנציו דל טורה, כלכלן בחברת היעוץ הכלכלי ארקנו.

על אף שספרד עדיין ניצבת מול סכנות רבות, היא מציגה פוטנציאל חיובי לשנים 2015-2020. הבנק המרכזי בספרד דווח כי הייצוא תרם 0.4% לצמיחה ואילו לביקוש המקומי היה אפקט שלילי של 0.3%.

אזרחות בתמורה להשקעה

במסגרת מאמציה למשוך השקעות שימריצו מחדש את כלכלתה ובמיוחד את ענף הבנייה, מתכוונת ספרד להעניק אזרחות למשקיעים פוטנציאלים במדינה, כך פורסם בפורבס בחודש יולי האחרון. לפי הצעת החוק שעברה בחודש שעבר בפרלמט הספרדי, משקיעים המגיעים מחוץ לאיחוד האירופי וישקיעו לפחות חצי מיליון יורו במיזמי נדל"ן בספרד, יקבלו אישור שהות במדינה למשך שנה, ובעתיד, אם יעמדו בתנאים מסויימים אף יזכו לאזרחות קבע.

ספרד אינה המדינה הראשונה בעולם המאמצת הסדר מסוג זה, אך חברותה בגוש שנגן (schengen), הכולל את מדינות האיחוד האירופי, שוויץ, ליכטנשטיין, נורבגיה ואיסלנד, הופך אותה לאטרקטיבית במיוחד עבור המשקיעים הזרים, מאחר שאזרחות ספרדית תאפשר מעבר חופשי, ללא ויזה בין כל כל מדינות הגוש.

יותר ויותר תחרותית

כלכלת ספרד התכווצה ב-7.5% מאז 2008, אך ענף הייצוא צמח ב-14.6% באותה תקופה וכיום הוא מהווה כשליש מהתוצר הכללי בספרד לעומת כחמישית ב-2008.

הייצוא צמח מינואר עד אוגוסט ב-6.6% ביחס לשנה שעברה, לכדי 156 מיליארד יורו, לדברי שר האוצר הספרדי. ההצלחה של ספרד מעבר לים, קיבלה דחיפה מהתחרותיות הגוברת בעקבות המשבר הכלכלי.

מכולות מחכות למשלוח בנמל ברצלונה. צילום: רויטרס

נתונים אודות שיעור האבטלה הגבוה בספרד יפורסמו מחר ואנליסטים חוזים כי הוא צפוי לרדת מ-26.3 בסוף יוני ל-26.1. בעוד חברות נאבקות על קיומן, העובד הספרדי הפך להיות זול בהרבה, ופרודוקטיבי בהרבה מרבים מעמיתיו האירופיים.

כלפי חוץ, הממשלה בספרד מהללת את המהפך הכלכלי, אך בחדרים סגורים חוששים רבים במפלגת השלטון כי המגמה החיובית לא תספיק כדי לחלחל אל העם ולהוריד את רמת האבטלה עד לבחירות הקרובות ב-2015.

"אני מאמין שנראה צמיחה של 1.3% במהלך 2014. זה יהיה דרך ייצוא והשקעות, אך הצריכה היא זו שתמריץ את הכלכלה ותעלה את הכנסות המדינה", אמר פוליטיקאי בכיר במפלגת השלטון.

כאשר היצואנים נהנים מהנחות מס ורושמים חלק ניכר מההכנסות שלהם מחוץ לספרד, הממשלה תאלץ להמשיך ולהתבסס על מדיניות צנע על מנת לסגור גירעון תקציבי של 35 מיליארד יורו עד 2016.

בניגוד לענפים כמו בנייה ושירותים, ענף הייצוא אינו מייצר משרות רבות וכאשר כל ספרדי רביעי הוא מחוסר עבודה, נראה שגם החדשות הטובות על צמיחה לא ישנו בקרוב את מצבם העגום של האזרחים.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.