Forbes Israel Logo
קמלה האריס: "אל תתנצלו על האמביציה שלכם" | צילום: Jamel Toppin
קמלה האריס: "אל תתנצלו על האמביציה שלכם" | צילום: Jamel Toppin

"אני אוכלת תשובות שליליות לארוחת בוקר ולא מתנצלת על האמביציה"

קמלה האריס, 56, היא האישה השחורה־אסיאתית הראשונה המכהנת בתפקיד סגנית נשיא ארה"ב. מאז 2017 היא כיהנה כסנטורית מטעם קליפורניה עד בחירתו של הנשיא ג'ו ביידן, ולפני כן כתובעת הכללית של קליפורניה

בפרויקט מיוחד בחר פורבס 50 נשים מובילות – מנהיגות שמשנות את העולם – ועושות זאת אחרי חמישה עשורים של ניסיון חיים. הן לא בהכרח הנשים החזקות ביותר, אך הן נשים שהצליחו למנף בצורה המרשימה ביותר את הניסיון שצברו כדי להשיג את ההצלחה הגדולה ביותר שלהן לאחר שחצו את גיל 50. כל אחד מהסיפורים שלהן משמש השראה עבור כולנו – נשים וגברים – ומבהיר שלהצלחה אין גיל. אחת מהנשים האלו היא קמלה האריס, סגנית נשיא ארה"ב.

לפרויקט המיוחד של פורבס


"אמא שלי תמיד היתה אומרת, 'קמלה, את תהי הראשונה בהמון דברים, תדאגי שלא תהי האחרונה'.

כשהייתי בשנות ה־20 וה־30 שלי לא חשבתי על הגיל וממש לא הייתי מאלה שעושים תוכנית לחמש השנים הבאות. כך שאף פעם זה לא היה סביב גיל, זה תמיד היה לפי משימה. ככה חייתי. אבל אני כן חושבת שיש כל כך הרבה מה לעשות כדי לעודד בנות ונשים בכל גיל להכיר ולהפנים את היכולות שלהן, את החוזק שלהן ואת המתנה שלהן, מה שהיא לא תהיה. שלא יתנו לדעות המגבילות של אחרים להכביד עליהן.

עשו מה שאתן עושות בצורה טובה והדבר הבא פשוט יגיע. אני משמשת כמנטורית להרבה מאוד נשים צעירות ואחד הדברים שאני אומרת להן ומאמינה בו הוא שחשוב לברר 'מה מדגדג לכן במוח', מה הדבר שגורם לכן לרצות לקרוא עליו יותר, להתווכח עליו, שגורם לכן להרגיש משהו, כי אתן הולכות לעבוד קשה, לא משנה במה תעסקו, אבל אם יש לכן את הלוקסוס ואת הזכות לעסוק בתשוקה שלכן, תעשו את זה והיתר כבר יגיעו.

קמלה האריס | צילום: Jamel Toppin
האריס: "אני אוכלת תשובות שליליות לארוחת בוקר" | צילום: Jamel Toppin

אני אוכלת תשובות שליליות לארוחת בוקר. אז האם שמעתי לאורך הקרירה שלי דברים כמו 'אוי, את צעירה מדי, זה עדיין לא הזמן שלך, 'אף אחד כמוך לא עשה את זה קודם' – שמעתי, הרבה פעמים. אבל לא הקשבתי. ואני מעודדת את כל מי ששמע את זה, ללא קשר למגדר, לא להקשיב.

כי, בסופו של דבר, למי יש סמכות להגיד לך מי אתה? אתה לא נותן לאנשים להגיד לך מי אתה – אתה אומר להם מי אתה. קפיטליזם בצורתו הטובה ביותר הוא סביב היופי בתחרות ליצור את המוצר הטוב ביותר, אבל טבועה בזה הנחה שכולם מתחילים מאותה הנקודה ושהם יכולים להתחרות ומי שמנצח זוכה בנתח השוק. אבל זו הנחה שגויה. לא כולם מתחילים מאותה הנקודה, במיוחד אם לוקחים בחשבון פרמטרים כמו גזע ומגדר.

אז מה שצריך לעשות הוא להכיר בחוסר השוויון שקיים זמן רב ולקחת אותו בחשבון כשאנחנו רוצים לעודד תחרות. זה כולל למשל עסקים קטנים בבעלות נשים – לתת לאנשים הזדמנות שווה להתחרות. זה הגרעין שייתן את התוצאה הטובה ביותר עבור כולם – עבור הלקוח, עבור החברה שלנו, עבור הכלכלה.

ולנשים הצעירות – המשיכו עם האמביציה שלכן ואל תתנצלו עליה, והמשיכו להאמין שאתן יכולות לעשות מה שאתן רוצות".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.