חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo
אספקת שירותים רפואיים לאוכלוסיות רחבות היא מטרה פילנתרופית נפוצה | צילום: Elnur Via Canva
אספקת שירותים רפואיים לאוכלוסיות רחבות היא מטרה פילנתרופית נפוצה | צילום: Elnur Via Canva

שימוש ב־AI בפילנתרופיה: מציאות או מדע בדיוני 

העובדה כי המשאבים הכספיים העומדים לרשות הארגונים הפילנתרופים מוגבלים, הביאה את העוסקים בתחום להשתמש במקורות במשורה ובזהירות רבה. כעת, מתפרסם מחקר חדש מאת מכון המחקר של קרן Merit Spread של הפילנתרופ אלון טל, אשר ממפה את השימוש בכלים מבוססי AI לטובת ייעול תהליכי העבודה בעולם הפילנתרופי

מהפכת ה־- AI (בינה מלאכותית) מתחוללת לנגד עינינו ואינה פוסחת על אף סקטור או ענף כלכלי. מקצועות רבים משנים את פניהם ואף נעלמים כליל משוק העבודה, ועסקים משנים שיטות ותהליכי עבודה באופן המגביר תפוקה ויעילות. ההתקדמות העיקרית בתחום ה־ AIנובעת מהתפתחות תחומי ה־NLP (Natural Language  Processing) לצד התפתחות היכולות בתחום ה־Big Data ולבסוף הופעת טכנולוגיית ה-ChatGPT.  

בסקטור העסקי, חדשנות כמנוע צמיחה ומדידת יעילות הינם מושגים שגורים העומדים בבסיסו של כל עסק חפץ חיים. חלק מן המגזר השלישי, פועל על פי נורמות אחרות, בהן חתירה לחדשנות אינה ערך שיש לשאוף אליו ומדידת השפעה (Impact) אינה חלק אינטגרלי מתהליך העבודה.  

ממלאים את ה'וואקום’ 

ארגונים מובילים בעולם הפילנתרופיה, כמו הקרנות הוותיקות והגדולות של משפחות רוקפלר ורוטשילד וכן הארגון הפילנתרופי Merit Spread Foundation, מנחילים דרכי חשיבה ותהליכים מן העולם העסקי לסקטור הפילנתרופיה. Merit Spread Foundation  נתמך ע"י קבוצת ההשקעות הבינלאומית Alpha Prosperity Fund, מייסודו של איש העסקים והפילנתרופ, אלון טל. 

מנכ"לית קרן רוטשילד בשוויץ, בהתייחסות לפילנתרופיה מודרנית, היטיבה לדמות את המקורות הכספיים המוגבלים העומדים לרשות הארגונים הפילנתרופים, להשקיה בטפטוף, אשר יש לנצל בזהירות. תכנון רציונלי מטמיע השקיה בטפטוף בעיקר בחממות בהן יעילותה רבה והשפעתה צפויה להיות מהותית, ופחות בשדות הפתוחים בהם השפעתה שולית. מנכ"לית הקרן הדגישה את ההבדל המהותי של עולם פילנתרופי בו שיקולי הקצאת הכספים יהיו רציונליים ויעילים על מנת לייצר השפעה מהותית.   

Merit הינו גוף אשר מטרתו לקדם פעילות מגוונת לתועלת הציבור תוך שימוש בכלים פורצי דרך ושיטות פעולה הנהוגות בחברות ההייטק החדשניות והיעילות ביותר. סקטור ההייטק הישראלי, אשר שימש כקטר המוביל את כלכלת ישראל והקנה לה את הכינוי Start Up Nation, מבוסס על חדשנות הנשענת על מחקר ופיתוח. חדשנות זו מחייבת ביצוע השקעות, ונטילת סיכונים, המתאפשרים בזכות קיומן של קרנות הון סיכון. עולם הפילנתרופיה אינו נהנה מסביבה דומה של קרנות הון סיכון המספקות הון חכם. קבוצת הקרנות הבינלאומית Alpha Prosperity Fund ממלאת את ה׳וואקום׳ במימון פעילות מסוג זה, בהון חכם, במסגרת Merit.  

ארגון הבריאות העולמי חזה כי ל־GPT פוטנציאל לחולל מהפיכה בשירותי הבריאות. מרבית אוכלוסיית העולם אינה נגישה לשירותי בריאות מהשורה הראשונה. די שיישומי ה־GPT יהיו איכותיים יותר מהרופא הממוצע, כדי ששימוש בהם יוכל לשפר את השירות הרפואי עבור חלק ניכר מאוכלוסיית העולם   

שיטות העבודה הייחודיות והחדשניות של הארגון מושתתות על מחקר יישומי המתבצע בין כתליו. על רצינות כוונותיו של המייסד אלון טל, להפוך את הארגון לארגון מוביל אשר ישנה את פני הזירה הפילנתרופית הבינלאומית, מעיד גיוסם של בכירים כמו הפרופסור איתמר רבינוביץ', לשעבר נשיא אוניברסיטת תל אביב והפרופסור ליאו ליידרמן, לשעבר מנהל מחלקת המחקר בבנק ישראל, לשמש כחברים במועצה המייעצת לארגון. 

מיפוי פעילויות הפילנתרופיה    

מכון המחקר של Merit חוקר ומפתח את השימוש בכלים מבוססי AI לטובת ייעול תהליכי עבודה בעולם הפילנתרופי. מחקר בתחום זה, הנערך בימים אלה במסגרת Merit, החל במיפוי הפעילויות השונות בעולם זה, ומעיד על קיומן של מספר פעולות אשר הינן נחלת מרבית הארגונים הפילנתרופיים: גיוס משאבים, מיפוי הצרכים, בחינת חלופות אפשריות לפתרון, תכנון הפתרון, יישום הפתרון, מדידה ודיווח.  

הנה מספר דוגמאות לשימוש בכלים מעולם ה־AI, בחלק מן התהליכים שפורטו לעיל, לצורך ייעול ההליך:  

גיוס תרומות ומשאבים: התפתחות טכנולוגית ה־NLP (Natural Language Processing) מגביר את יכולתם של כלים ממוחשבים להבין את משמעות הטקסט. שימוש ביכולת זו יסייע לארגונים אשר יעשו בה שימוש מושכל, בגיוס מקורות כספיים. כלי ממוחשב יוכל לסרוק פרסומים הנוגעים למספר בלתי מוגבל של קרנות תומכות, כגון פרופיל הקרנות, דוחותיהן ואף פרסומים במדיה אודותיהן, ולהפנות את הבקשות לתמיכה לקרנות הרלבנטיות בלבד, תוך ניסוח הבקשה באופן המגביר את סיכויי אישורה. 

איש העסקים והפילנתרופ אלון טל | צילום: סמדר כפרי 

דוגמה נוספת מתחום גיוס המשאבים הינה שימוש בכלים מתחום ה־Big Data המאפשרים לייצר בסיס נתונים חכם ודינאמי, בעל שכבות רבות. לדוגמה, בסיס נתונים של התורמים לארגון, אשר מכיל פרטים רבים אודות אופי התרומה (סכום, מועד, ייעוד), אופי התורם (מין, גיל, אזור מגורים, שפה, מצב סוציו אקונומי, אופן התקשרות מועדף) והרקע לתרומה (חג, סוף שנת מס, קשר משפחתי, אסון טבע) יכולים להגביר את הסיכוי לקבלת מענה חיובי בפניה חוזרת אליו עם הצעה המתאימה לאופיו.  

מיון בקשות לתמיכה: בארגונים פילנתרופיים רבים, מתבצע הליך מיון הפניות על ידי גורם אנושי אשר אמור להתמודד עם בחינת מאות ואלפי פניות ביום, באופן ידני. שימוש בכלי מחשובי חכם ובעל יכולת ניתוח טקסט מבוסס יכולות AI, יוכל לסייע בסקירת הבקשות, תוך מיקוד הגורם האנושי בבחינת הבקשות העומדות בקריטריונים בלבד, בהן נדרש שיקול דעת. לצד היעילות במיון הבקשות, קיימים שיקולים מתחום האתיקה שיש להתחשב בהם. בעולם המערבי, קיים חשש גדול מהטיה מסוגים שונים, על רקע מין, השתייכות אתנית ועוד. המרבים לטוס, ודאי ישימו לב שהקברניט בטיסה בחברות תעופה אירופאיות לא פונה עוד אל הנוסעים כ־Ladies and gentlemen, אלא כ־Dear guests, על מנת להימנע מהטיה מגדרית. 

דרישה להימנעות מהטיה מעוגנת ברגולציה מחמירה ולכן שימוש בכלים ממוחשבים אשר בוחנים את הנימוק לקבלת החלטה הינו דבר שבשגרה בקרב מוסדות פיננסיים וגופי ממשל, על מנת לעמוד בדרישות החוק. מוסדות פילנתרופיים, נתונים לפיקוח ציבורי ויידרשו לספק הסברים על אופן מניעת הטיה ומניעת אפליה בקבלת ההחלטות על ביצוע תמיכות. שימוש בכלי AI יהיה מחויב המציאות על מנת להתמודד עם שטף הפניות העצום אשר הולך וגדל מידי שנה, תוך עמידה בכללי הרגולציה המחמירה, ובדרישות האתיות המשתנות.  

אחד הכלים החשובים שמאפשרת טכנולוגית ה־AI נוגעת לתחום גיוס תרומות ומשאבים. התפתחות טכנולוגית ה־PLN (Natural Language Processing) מגביר את יכולתם של כלים ממוחשבים להבין את משמעות הטקסט ולסייע בגיוס מקורות כספיים 

יישום הפעילות הפילנתרופית יכול גם הוא להתייעל באמצעות כלים מעולם ה־AI. דוגמה לכך הינה אספקת שירותים רפואיים לאוכלוסיות רחבות שהינה מטרה פילנתרופית נפוצה. ידוע כי באזורים מרוחקים מן המרכזים העירוניים המובילים בעולם, קיים מחסור ברופאים מומחים. לאור זאת, יכולת האבחנה הרפואית לקויה ובהתאם הטיפול הרפואי ניתן ברמה נמוכה. מחלות והפרעות רבות ניתנות לזיהוי בכלים ויזואליים בידי רופא מומחה. 

פתרון מבוסס AI, יאפשר פניה למרפאה מקומית ללא רופא מומחה, צילום האזור החשוד בגוף באופן עצמי או ע"י טכנאי עם הכשרה בסיסית, העברתו לענן ובחינתו בכלי מומחה ממוחשב, אשר אומן לאבחון מחלה מסוימת. כלי זה יוכל להפנות את אבחנתו, אשר יכולה להיות מדויקת יותר מאבחנה של רופא אנושי, להמשך ייעוץ מקוון אצל רופא מומחה ובכך לייעל את הליך הטיפול.  

מהפיכה בשירותי הבריאות 

יישומי ה־GPT, הוצגו לראשונה לציבור בשלהי שנת 2022, ע"י חברת Open AI. אלה הם מודלים של שפה אשר אומנו על בסיס נתונים רחב מאוד. איכות הפלט תלויה בשני גורמים: המידע המוזן והבסיס להשוואה. ארגון הבריאות העולמי חזה כי ל־GPT פוטנציאל לחולל מהפיכה בשירותי הבריאות. מרבית אוכלוסיית העולם אינה בעלת נגישות לשירותי בריאות מן השורה הראשונה. לפיכך, די שיישומי ה־GPT יהיו איכותיים יותר מן הרופא הממוצע, על מנת ששימוש בהם יוכל לשפר את איכות השירות הרפואי עבור חלק ניכר מאוכלוסיית העולם.     

מהפכת האינטרנט זעזעה תעשיות שלמות ב־30 השנים האחרונות. גופים כמו  Amazonו־ Googleשינו את הדרך בה אנו מבצעים רכישות וצורכים מידע והחליפו גופים ששלטו בכיפה במשך עשרות שנים כגון Walmart בעולם הקמעונאות וה־Washington Post וה־CNN עולם החדשות. מהפכת ה־ AIמהווה הזדמנות לגופים מוטי טכנולוגיה, לבסס מעמד מוביל בעולם הפילנתרופיה. מאידך, מי שלא ישכיל לקפוץ על הרכבת הדוהרת היום, ימצא את עצמו משתרך מאחור ונעלם בדפי ההיסטוריה.    

המאמר נכתב בשיתוף עם מאור איבגי, דוקטורנט ל־AI באוניברסיטת תל אביב ומפתח אלגוריתמים בקבוצת השירותים הפיננסיים Alpha 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן