ג'וזפה קריפה קיבל הצעה לחבילת פיצויים מיצרנית המוליכים למחצה הצרפתית-איטלקית STMicroelectronics (STM) בשנת 1995. קריפה קיבל את ההצעה, וסיים קריירה של 35 שנה בחברה. אבל במקום להתמקם בחיים של פרישה נינוחה, קריפה, אז בן 60, קפץ על ההזדמנות להקים חברה משלו. כהרחבה לרעיון שהוא התעסק בו במשך שנים, הקים קריפה את Technoprobe בעיירה קטנה מחוץ למילאנו כדי ליצור כרטיסי בדיקה – דיסקים מיניאטוריים משובצים במחטים שמתחברים למיקרושבבים כדי לבדוק אותם – וב-15 השנים הראשונות מכר אותם בעיקר למעסיקו לשעבר.
"הוא היה מאוד יצירתי", אומר סטפנו פליצ'י, מנכ"ל Technoprobe ואחיינו של קריפה, בראיון בתחילת מרץ ממטה החברה בצפון איטליה. "כדי לתקן כרטיס בדיקה, היית צריך לשלוח אותו לאמריקה וזה לוקח שבועיים. אז הוא המציא תהליך להכין אותם במטבח שלו".
עשרים ושבע שנים לאחר הקמתה, Technoprobe היא כעת אחת משתי היצרניות הגדולות ביותר של כרטיסי בדיקה בעולם. המעטפת הטכנולוגית מספקת את הבדיקות לרשימת ענקיות הטכנולוגיה שכוללת את אפל, קוואלקום, סמסונג ו-Nvidia, כמו גם ליצרניות המוליכים למחצה AMD, Intel ו-TSMC.
מכיוון שמוליכים למחצה מודרניים הם כל כך מורכבים, כל שבב דורש כרטיס בדיקה משלו כדי לבדוק אם יש לו ליקויים. לאחר שהם נבדקו וכל הבעיות תוקנו, ניתן יהיה לייצר את השבבים ללא תקלות, ולהתקינם בדגמים העדכניים ביותר של סמארטפונים, מחשבים ניידים ומכוניות חשמליות. כרטיסי בדיקה יכולים לשאת עד 50 אלף סיכות מתכת, שכל אחת מהן מרוחקת בערך שש מאות אינץ' זו מזו. "אני משווה את זה לדיקור סיני", אומרת אמנדה סקרנאטי, אנליסטית מחקר ב-Citigroup שמסקרת מוליכים למחצה וכרטיסי בדיקה. "המחטים הזעירות והרזות האלה באמת מתיישבות על השבב ומוודאות שהכל עובד".
עקפה את המתחרות
בשנה שעברה, Technoprobe סוף סוף עקפה את המתחרה המובילה שלה, FormFactor, מקליפורניה. החברה רשמה רווח נקי של 136 מיליון דולר על הכנסות של 446 מיליון דולר ב-2021, כשהיא עוקפת את המכירות של 436 מיליון דולר שרשמה חטיבת כרטיסי הבדיקה המקבילה של FormFactor.
Technoprobe, המנוהלת כעת על ידי אחיינו ובנו של קריפה כמנכ"ל ויו"ר בהתאמה, ניצלה את הצמיחה האחרונה שלה כדי לצאת להנפקה בבורסת Euronext Growth Milan בפברואר. ההנפקה הפכה את קריפה, שפרש מתפקיד המנכ"ל ב-2017 וכיום בן 87, ואת משפחתו לאחד העשירים באיטליה, עם הון של כמעט 4 מיליארד דולר הודות ל-75% מהמניות שלהם בחברה. זה רק מראה שגיל אינו מהווה מחסום. הוא היה אחד משמונה מיליארדרים חדשים השנה שחצו את גיל 80, כולל מארווי פינגר ו-וויליאם פרנק.
אין שום סימן להאטה מכיוון שחברות כמו אפל וסמסונג מוציאות טלפונים וטאבלטים חדשים מדי שנה, ויצרניות הרכב משתמשות בכרטיסי בדיקה כדי לייצר מכוניות חדשות עם מסכים וחיישנים.
"אתה משתמש בכמה שבבים שונים יחד כדי שהסמארטפון שלך יוכל להיות קטן יותר, דק יותר וקל יותר", אומרת סקרנאטי. "עליך לבדוק את כל החלקים. וזה אומר שאתה צריך עוד כרטיסי בדיקה".
קריפה נולד בעיירה קטנה מצפון מזרח למילאנו בשנת 1935, וגדל במהלך מלחמת העולם השנייה. ילדותו כללה מחסה בתוך בור באדמה, מתחת לבלוק הדירות שבו התגוררו הוא ומשפחתו, במהלך התקפות מהאוויר.
"כדי להפיג את המתח, אני והילדים האחרים היינו מעבירים סוכריות לכל מי שהסתתר איתנו בזמן שחיכינו שהמתקפה תסתיים", אמר לערוץ החדשות המקומי Merate Online ביוני.
מעבדה בייתית
לאחר המלחמה, קריפה למד בתיכון טכני בברגמו הסמוכה ולאחר מכן קיבל את עבודתו הראשונה בחברת ההנדסה ברדה. את הגיחה הראשונה שלו בעולם המיקרו-שבבים הוא עשה ב-1960 – בגיל 25 – כשהחל לעבוד בחברת המוליכים למחצה SGS לאחר שראה מודעת עבודה בעיתון Corriere Della Sera.
עשרות שנים מאוחר יותר, קריפה החל להתעסק עם כרטיסי בדיקה במטבח ביתו הכפרי. מבחינתו, הייתה הזדמנות ברורה בשוק: כל כרטיסי הבדיקה של המעסיק הקודם שלו הגיעו מספקים אמריקאים. בזמנו, כרטיסי בדיקה היו חומרים מתכלים באיכות נמוכה יחסית שדרשו תיקונים לאחר השימוש.
בנו בן ה-19, כריסטיאנו, הצטרף אליו עד מהרה ויחד רכשו צמד האב והבן כמה כלים – מיקרוסקופים ומכונות חיתוך – ועד 1993 הם השתלטו על המוסך, עליית הגג והמרתף, ושכרו את שני עובדים הראשונים של החברה. "יש לי את הזיכרונות האלה משנות ה-90 של העובדים הראשונים שהסתובבו בבית ומשתמשים בכל מקום פנוי", אמר רוברטו קריפה, שהיה אז בשנות העשרה המוקדמות לחייו, בראיון בפודקאסט Voci di Impresa במרץ 2021.
ב-1995, לאחר שהגיע לגיל פרישה, החליט קריפה לעזוב את STM ולקח חבילת פיצויים. הכסף שקיבל אפשר לו להקים רשמית את Technoprobe ולבסוף לעזוב את משרדו הביתי, ולעבור למתקן בשטח של 8,600 מ"ר בעיירה הסמוכה עם כ-10 עובדים בשנת 1996. עד מהרה, שאר בני המשפחה הצטרפו: אחיינו, סטפנו פליצ'י, ישר מהאוניברסיטה, עם תואר בהנדסת חשמל ותקשורת, ב-1999; ובנו הצעיר, רוברטו, שהיה אז מהנדס כימי, ב-2002.
דוהרים קדימה
Technoprobe גדלה במהירות, והתרחבה לצרפת ב-2001 ולסינגפור ב-2004. ארבעה עשורים לאחר נסיעתו שלו לגולדן סטייט, שלח קריפה את אחיינו פליצ'י לקליפורניה כדי לפתוח את המשרד האמריקאי הראשון של Technoprobe בסן חוזה ב-2007, באותה שנה שהחברה החלה לפתח כרטיסי בדיקה קטנים ומתקדמים יותר.
במשך שנים רבות STM היה הלקוח הבלעדי של Technoprobe: רק ב-2010 החברה זכתה לעוד לקוחות, עם מיקומים חדשים בטייוואן ובפיליפינים. "התחלנו באמת לפרוץ לשוק עם המפעלים הגדולים באסיה", אומר פליצ'י, "בשנת 2017 המאמצים שלנו נשאו פרי גם באמריקה".
בשנת 2019 החלה החברה בתוכנית השקעה של 100 מיליון דולר להרחבת נתח השוק שלה, והוציאה 40 מיליון דולר לרכישת Microfabrica מקליפורניה, המייצרת רכיבים מודפסים בתלת מימד עבור כרטיסי בדיקה. "שילבנו את הטכנולוגיות שלהם וזה אפשר לנו להרחיב את הפער מול המתחרה שלנו", אומר פליצ'י.
הרכישה הזו סייעה ל-Technoprobe לייצר כרטיסי בדיקה זעירים ויעילים יותר בדיוק כפי שהשבבים נעשו קטנים ומורכבים יותר. על פי חוק מור (Moore’s Law), מספר הרכיבים במעגל משולב מוכפל בערך כל שנתיים. זה חל גם על כרטיסי בדיקה – וטכנולוגיות חדשות שנמצאות כעת בעבודות מציירות עתיד מזהיר עבור Technoprobe.
המשמעות היא ש-Technoprobe – והיריבה המובילה שלה, FormFactor – מגבירות את הקיבולת כדי להתאים לצרכים הגדולים יותר של הלקוחות שלהם. ובעוד Technoprobe לקחה נתח שוק באינטל, באופן מסורתי לקוח של FormFactor, שתי החברות חולקות את אותם לקוחות מכיוון שכל יצרנית שבבים גדולה רוצה להבטיח אספקה מאובטחת ומגוונת יותר.
"זו תעשייה קטנה מאוד. אנחנו מכירים את משפחת קריפה די טוב", אומר מייק סלסור, מנכ"ל Formfactor. "אנחנו כן רוצים להמשיך ולוודא שהתחרותיות בענף נמשכת, אבל מה שהם עשו עם חברה פרטית בבעלות משפחתית הוא די מרשימה".
פליצ'י מפרגן באותה מידה, ומודה שהתעשייה היא דואופול וירטואלי: "יש להם מוצר שיכול להתחרות עם שלנו, אבל לפעמים פרטים קטנים יכולים לעשות את ההבדל".
ובכל זאת, יש די והותר ביקוש כדי להשאיר את שתי החברות דוהרות קדימה. פליצ'י מצביע על המורכבות ההולכת וגוברת של מכוניות, השופעות בטאבלטים ומסכי מגע, כאחת הסיבות הרבות לצמיחת התעשייה. "למכוניות יש עכשיו מחשבים וכרטיסים גרפיים והשבבים האלה צריכים להיבדק. זה אומר יותר עסקים עבורנו".