Forbes Israel Logo
רוב הכנסות מארוול בשנים האחרונות מגיעות משרותי הסטרימינג דיסני+. צילום: shutterstock
רוב הכנסות מארוול בשנים האחרונות מגיעות משרותי הסטרימינג דיסני+. צילום: shutterstock

מהנוקמים ועד ספיידרמן: כמה שווה מעצמת התוכן של מארוול

מפעל גיבורי העל של אולפני מארוול, שנרכשו על ידי דיסני תמורת 4 מיליארד דולר ב-2009, שווה כיום יותר מ-50 מיליארד דולר. כל המספרים מאחורי הסרטים, הסדרות ופארקי השעשועים

עבור מנכ"ל דיסני בוב צ'אפק, הקרנת הבכורה של שאנג-צ'י ואגדת עשרת הטבעות בסוף השבוע של יום העבודה האמריקאי (Labor Day) היא כמו הטלת קוביות. זהו סרט מארוול הראשון שהקרנת הבכורה שלו מוצגת בסוף השבוע האנמי בדרך כלל של הלייבור דיי ודמותו המרכזית, אמן קונג פו בדמותו של סמל אומנויות הלחימה משנות ה-70 ברוס לי, עדיין אינה מוכרת מספיק, לא כמו גיבורי העל האייקונים של מארוול, קפטן אמריקה, ספיידרמן וחבריהם. שחרורו התיאטרלי הבלעדי, שצ'אפק עצמו כינה אותו "ניסוי מעניין", מגיע כשהתחלואה בקורונה ממשיכה לעלות ברחבי ארה"ב.

ממשלת סין עדיין לא אישרה את הסרט להפצה בשוק הקולנוע הגדול בעולם, מה שהגדיל את "הסיכון" עבור צ'אפק. אבל דיסני בנתה לא מעט מרחב תמרון עם השליטה בהוצאה לאור של קומיקס בן ה-80 שהסופר סטן לי והמאייר ג'ק קירבי העלו על המפה: נרכש בשנת 2009 תמורת 4 מיליארד דולר בלבד, פורבס מעריך שהחברה שווה כיום כמעט 53 מיליארד דולר, או כ-16% משווי השוק של דיסני. תשואה לא רעה על השקעה שמעטים אמרו שתשתלם אי פעם.

"אנשים לא הבינו או העריכו נכון את פוטנציאל הזיכיון של הז'אנר כמו שאנחנו הערכנו אותו", אומר טום סטגס, מנהל הכספים לשעבר של דיסני שעזר להוביל את הרכישה. "הצלחנו לקנות אותו כי גם התעשייה לא הבינה את זה לגמרי".

לראשונה: גיבור על אסייתי

שמירה על ערך זה עשויה להיות אחד האתגרים הגדולים ביותר שעומדים בפני צ'אפק, לשעבר מנהל פארקי השעשועים ומוצרי הצריכה, שמונה למנכ"ל בשנה שעברה. הוא כבר נמצא על הכוונת של תעשיית הסרטים בהוליווד אחרי שליהק את סקרלט ג'והנסון, אחת הכוכבות הגדולות ביותר של מארוול, שבהמשך תבעה את מארוול ודיסני בגין פיצויים הקשורים לשחרור בו זמנית של הסרט האלמנה השחורה בכיכובה לתיאטראות ולשירות דיסני+, כולל ההחלטה שנויה במחלוקת לחשוף את משכורתה – 20 מיליון דולר – עבור התפקיד. על פי הדיווחים, אסטרטגיה זו הייתה מנוגדת להחלטת מנהל הקריאייטיב הראשי של מארוול, קווין פייג', שלא רצה לראות את הסרט מופץ בשירותי הסטרימינג.

קפטן אמריקה. אחד מגיבורי העל הרווחיים ביותר של מארוול. צילום: shutterstock
קפטן אמריקה. אחד מגיבורי העל הרווחיים ביותר של מארוול. צילום: shutterstock

שאנג-צ'י הציג מערך אתגרים שונה ליוצרי הסרט – סטריאוטיפים אסיאתיים בעייתיים בקומיקס שעשויים להסביר מדוע סין עדיין לא קבעה תאריך להפצת הסרט. הביצועים של שאנג-צ'י ישפיעו על האופן שבו דיסני מפיצה את הסרט הבא של מארוול, Eternals, שייצא ב-5 בנובמבר. היא עשויה בהחלט לקבוע אם החברה תוכל לדבוק בלוח הזמנים שלה עבור סרטי מארוול, שנועדו קודם כל להופיע בבתי הקולנוע ולאחר מכן בטלוויזיה.

סוג זה של שליטה מחושבת הפך אולפן רזה ועצמאי שפעל מעל סוכנות מרצדס-בנץ בבוורלי הילס ללב הפועם של חברת הבידור הגדולה בעולם. עשרים וארבעה כותרי מארוול הכניסו ביחד 21.9 מיליארד דולר תחת שליטת דיסני, מה שהופך את מארוול לגדולה וחזקה יותר מאימפריות כמו ג'יימס בונד (שווי: 7 מיליארד דולר) או הארי פוטר (שווי: 9 מיליארד דולר) ומאסיבית יותר בהשוואה למהיר ועצבני (שווי: 6.5 מיליארד דולר).

הוא גם טוב בהרבה ממלחמת הכוכבים שדיסני רכשה ברכישת לוקאספילם ב -4 מיליארד דולר בשנת 2012, וסיפקה מכירות קופות של 6 מיליארד דולר בלבד על חמשת הסרטים שהפיקה. רכישתה של פיקסאר ב -6.4 מיליארד דולר בשנת 2006 מחליפה אף היא, כאשר 21 הסרטים בבעלות דיסני מניבים מכירת כרטיסים של 14.4 מיליארד דולר. מארוול, אומר אנליסט התקשורת של קומסקור, פול דרגרבאדיאן, הוא ללא ספק זיכיון הסרטים המצליח ביותר בהיסטוריה.

מארוול לפי המספרים

סרטים – כ-6 מיליארד דולר

הסרט הרווחי ביותר של מארוול: "הנוקמים: סוף המשחק", 2.8 מיליארד דולר

גיבורי העל של מארוול היו חלק מרכזי בדומיננטיות של קופות וולט דיסני בשנים האחרונות, והעניקו לאולפן את שני הסרטים הגדולים ביותר של 2018 – "הנוקמים: מלחמת האינסוף" והפנתר השחור – ואחד הסרטים עם ההכנסות הגבוהות ביותר בכל הזמנים – "הנוקמים: סוף המשחק" – שנה אחרי. מאז 2018, דיסני פרסמה שבעה סרטי מארוול שהכניסו יחד יותר מ-9.4 מיליארד דולר, על פי נתוני קומסקור (Comscore). סוג כזה של דומיננטיות מגביר את הערך של כל הסרטים האחרים שלה בכך שהוא מעלה את המחיר שהחברה יכולה להשיג מרשתות טלוויזיה בכבלים כמו Starz או שירותי סטרימינג כמו Netflix כדי שישודרו אצלם. אנליסט התקשורת ריצ'רד גרינפילד העריך כי עסקת נטפליקס של דיסני לשנת 2012, שסיפקה לסטרימר גישה לסרטים שפורסמו החל משנת 2016, תניב עבורה הכנסות של 450 מיליון דולר בשנה הראשונה שלה.

סטרימינג – יותר מ-40 מיליארד דולר

סדרת הטלוויזיה הנצפית ביותר של מארוול: לוקי

וונדה-ויז'ן. הבז וחייל החורף. לוקי. תוכניות מארוול סייעו למשוך 12.4 מיליון מנויים חדשים לשירות הסטרימינג של דיסני+ מאפריל עד יוני, והביאו את סך הכל ל-116 מיליון מנויים נכון ליולי. הקרנת הבכורה של וונדה-ויז'ן הייתה להיט ענק שרק הלך וגדל עם כל אחד מתשעת הפרקים ששודרו – נילסן מעריכים שהיא נצפתה על ידי 30.5 מיליון איש. הבז וחייל החורף כבשו קהל של 28.3 מיליון, לפי נילסן, בעוד שלוקי, ששודר לראשונה כעבור שלושה חודשים, משך 35 מיליון צופים, על פי נתוני נילסן. לא מפתיע, עוד עשר סדרות של מארוול צפויות לעלות לאוויר, כולל גב' מארוול, גיבורת העל המוסלמית-אמריקאית הראשונה; הוקאי, כשהשחקן ג'רמי רנר מחזיר את דמותו של הקלע המומחה של הנוקמים שלו; ושי-האלק, בגילומה של טטיאנה מסלאני עטורת פרסי האמי. "הוספת התוכן של מארוול מהווה זרז אדיר לצמיחה עבורנו", אמר צ'אפק למשקיעים במאי וציין כי הוא בונה על הצלחת הסדרה המקורית בהשראת מלחמת הכוכבים, המנדלוריאן. האלמנה השחורה של מארוול חצתה הכנסות של 125 מיליון דולר במכירות בדיסני+, שם הוקרן לראשונה באותו יום עם יציאתו של הסרט לתיאטראות, וגרם לקרב בעל פרופיל גבוה עם הכוכבת סקרלט ג'והנסון על רווחים שיכולים ליצור תקדים לאופן הפיצוי של שחקנים בעידן הסטרימינג.

מוצרי צריכה – כ-3 מיליארד דולר

המוצר הנמכר ביותר של מארוול: Super Heroes Avengers, היכל השריון של איירון מן, מחירו 45 דולר (148 ש"ח)

על פי חישובי פורבס, ההכנסות של כל מוצרי מארוול, מאז נרכשה על ידי דיסני, החל מפריטים של ספיידרמן, מצעי האלק, חייל החורף וחיילי קפטן אמריקה – מהווים הכנסות של כמעט 10 מיליארד דולר מ 2010. יו"ר מארוול, איק פרלמוטר, ראה בתחילה את מכירות הצעצועים כמניע הרווח של החברה, כאשר הסרטים שיחקו את תפקיד השיווק. כיום היא מרוויחה המון כסף על שניהם. דיסני לא חושפת כמה אחוזים מההכנסה מיוחסים למארוול, אם כי שני אנשים עם ידע ישיר אומרים שמוצרי מארוול נמצאים במקום השני אחרי הדמויות הקלאסיות של דיסני (מיקי, מיני, דונלד, גופי) בהכנסות.

פארק שעשועים

האטרקציה הראשונה של מארוול: חוויית איירון מן, דיסנילנד הונג קונג

למרות שהייתה בידי דיסני במשך יותר מעשור, עדיין מוקדם להעריך את שוויו לארגון – אך פארק האוונג'רס בן השישה דונם שנפתח בדיסנילנד ביוני כבר מושך קהל שמגיע כדי לקיים אינטראקציה עם דמויות כמו איירון-מן, ת'ור, קפטן מארוול או הפנתר השחור. "הם עשו את זה נכון", אמר דניס שפיגל, מנכ"ל חברת הייעוץ הבינלאומי לפארקי שעשועים. "היו המון אנשים שהגיעו לפארק ועדיין יש המון שמחכים להיכנס". מארוול עושה את דרכה ברחבי העולם: אטרקציית Ant-Man and the Wasp נפתחה בשנת 2019 בדיסנילנד בהונג קונג. ובקרוב – שומרי הגלקסיה של מרכז אפקוט: רכבת הרים קוסמית, בקונספט של פארק האוונג'רס, שתפתח בדיסנילנד פריז.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.