Forbes Israel Logo

כמה שווה הנשיא הנבחר של ארה"ב? חצי מראש ממשלת ישראל

הונו המוערך של הנשיא ה-46 של ארה"ב נמוך בהשוואה לזה של הנשיא היוצא, טראמפ - אבל גם ברשימת הפוליטיקאים העשירים בישראל הוא היה בקושי נכנס לעשירייה הראשונה

אחרי ארבעה ימים מורטי עצבים ורבי תהפוכות הגיעה הבשורה לה חיכתה אמריקה במתח: ג'ו ביידן, המועמד הדמוקרטי הוא הנשיא ה-46 של ארצות הברית. אז נכון, הכניסה לבית הלבן כנראה תהיה ארוכה ומפותלת מהרגיל לאור סירובו של הדייר הנוכחי להכיר בהפסדו, ונאום ההשבעה ייתכן וידחה מעבר ל-20 בינואר 2021. ועדיין – כבר עתה ניתן לקבוע כמעט ללא צל של ספק שהסנטור מדלוואר יהיה זה שיתיישב מעתה למשך ארבע השנים הבאות בחדר הסגלגל וינהל משם את ענייני העולם.

אז כמה שווה האדם החזק והמשפיע בעולם והמנהיג החדש של העולם החופשי? מסתבר שהרבה פחות משוויו של ראש ממשלת ישראל המכהן, בנימין נתניהו.

על פי הערכות פורבס נאמד הונו האישי של ג'ו ביידן ואשתו ג'יל בכ-9 מיליון דולר (כ-30 מיליון שקל). רשימת הנכסים של מי שיזכה בקרוב לתואר "ראש המעצמה הגדולה בעולם", צנועה יחסית וכוללת בסך הכל שני בתי מגורים בדלוואר בשווי מצרפי של 4 מיליון דולר, מזומנים והשקעות בשווי דומה וכן פנסיה פדרלית המוערכת בכמיליון דולר.

את מרבית הונם עשו הזוג ביידן בשנים שלאחר יציאתו של ג'ו מהבית הלבן, שם כיהן כסגנו של הנשיא אובמה. בין השנים 2017-2019 הכניסו הזוג קרוב ל-17 מיליון דולר – יותר ממה שהכניסו ב-20 השנים שקדמו להן. למירב הסכום אחראים שני ספרים שפרסמו וכן הרצאות שהעניקו. ביידן קיבל עבורן סכומים משתנים. עבור הרצאה אחת באוניברסיטת דרו במדיסון, ניו ג'רזי למשל, קיבל לא פחות מ-190 אלף דולר. הזוג ביידן גם תרמו למעלה ממיליון דולר מאז 2017. סכום משמעותי נוסף מההכנסות חזרו לקופת המדינה כמיסים.

הכל יחסי

לעומת זאת על פי הערכות פורבס אשר פורסמו במסגרת דירוג הפוליטיקאים העשירים בישראל, נאמד הונו של ראש הממשלה נתניהו בכ-66 מיליוני שקלים (כ-20 מיליון דולר) – כפול מהונו המצרפי של נשיא ארה"ב הנכנס.

נתניהו מחזיק היום בשלושה נכסים –ווילה של שתי קומות בקיסריה, המשתרעת על שטח של 1.4 דונם ושטח בנוי של  500 מ"ר וכוללת שתי קומות מרתף ובריכת שחיה; דירת דופלקס בשטח 240 מ”ר בשכונת רחביה בירושלים ואחזקה של 50% בבית הבנוי על מגרש של כחצי דונם בשכונת קטמון היוקרתית בירושלים, נכס אשר קיבל בירושה. 

הנשיא טראמפ. האשים את בנו של ביידן שקיבל סכום של 3.5 מיליון דולר מאשת ראש עיריית מוסקבה לשעבר. צילום: shutterstock
הנשיא טראמפ. האשים את בנו של ביידן שקיבל סכום של 3.5 מיליון דולר מאשת ראש עיריית מוסקבה לשעבר. צילום: shutterstock

פרט לנכסי הנדל”ן ראש הממשלה מחזיק בהון שצבר כאשר יצא למספר שנים מהחיים הפוליטיים, אז פנה לשוק העסקי, העביר הרצאות ושימש כיועץ אסטרטגי של החברות BATM ואלקטריק פיול, משתיהן קיבל לצד משכורות נאות גם אופציות – המוערכות בכ־2.5 מיליון דולר. כמו כן, ההערכה היא שהרוויח תמורת הרצאותיו לא פחות מ־5 מיליון שקל. לנתניהו יש גם תיק השקעות, אשר מנוהל בנאמנות על פי החוק. על פי פרסומים שונים כלל תיק ההשקעות מניות במפעל פלדה (SeaDrift) אותן מכר לאחר שנבחר לראש הממשלה, במחיר של כ-16 מיליון שקל.

בהשוואה לנתניהו

אגב, הונו של הנשיא האמריקאי הנבחר קטן במחצית בהשוואה לזה של ראש הממשלה הישראלי – אך מתגמד לעומת שוויו המצרפי של קודמו בתפקיד, הנשיא הנוכחי (לעת עתה), דונלד ג'יי טראמפ אשר שווה נכון להיום 2.5 מיליארד דולר – פי 277 משווי נכסיו של הסנטור מדלוואר.

הנשיא היוצא טראמפ ממוקם במקום ה-339 מבין 400 המשפחות העשירות באמריקה והונו המופלג כולל נכסי נדל"ן רבים, כמו בניין טראמפ בשדרה החמישית בניו יורק, אחוזת Mar-a-Lago בפלורידה, שלושה בתים סמוכים וכן חניונים מניבי מזומנים. יחד עם זאת, לפי ההערכות, הנשיאות לא היטיבה עם טראמפ בהיבט הכלכלי והוא הצליח דווקא לאבד מהונו.

במהלך קמפיין הבחירות המלוכלך עלה נושא הונה של משפחת ביידן לכותרות בעקבות האשמות שהטיח טראמפ כנגד יריבו בטענה כי בנו של ביידן, האנטר, קיבל סכום של 3.5 מיליון דולר מאשת ראש עיריית מוסקבה לשעבר – טענות שהופרכו בהמשך. עם זאת שמו של האנטר נקשר בעבר כמי שבזכות קשריו של אביו, בעת שזה כיהן כסגן נשיא, מונה כדירקטור בתאגיד הגז האוקראיני 'בוריסמה', ושלשל לכיסו משכורת שמנה של כ-50 אלף דולר בחודש.

צילום התמונה הראשית: חיים צח, לע"מ

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן