מאז פרוץ מגפת הקורונה חווים נמלי הים ברחבי העולם בעיה מורכבת של שיבוש שרשרת האספקה, בעקבותיה מצטברות מספר רב של מכולות ריקות במערב, אל מול מחסור ניכר של מכולות במזרח.
בשל כמויות ייבוא גדולות של חומרי גלם ועלייה בהזמנות האונליין מהמזרח – גבר הביקוש בארץ לקבלת מכולות מלאות. העלייה החריגה גרמה לכך שקצב הגעת המכולות המלאות אינו עומד ביחס לקיבולת הנמלים ואינו מאפשר הוצאת מכולות ריקות בקצב זהה לזה של ייבוא המלאות. הבעיה גרמה לעלייה חדה במחירי ההובלה הימית, כאשר עלות הקונטיינרים זינקה עד לפי עשרה ממחירם טרום הקורונה. יש לציין כי במקביל, חברות הספנות אינן מצמצמות הזמנות.
נמל אשדוד יחד עם התאחדות התעשיינים נרתם לפתרון האתגר, באמצעות עידוד חברות ספנות להבאת אוניות ייעודיות לפינוי המכולות הריקות. בנוסף, הנמל מפנה מקום בשטחים תפעוליים באזורי אחסנה לטובת הגדלת שטחיי האחסנה למכולות הריקות.
מנכ"ל נמל אשדוד, שיקו ז'אנה, אמר כי: "כתוצאה מביקושים ערים למכולות מלאות, ומתוך הקשבה ללקוחותינו, יזם נמל אשדוד מבצע להוצאת אלפי מכולות ריקות. הנמל משקיע משאבים רבים לטובת הנושא מתוך רצון להמשיך ולהעניק שירות מיטבי ללקוחות הנמל".
הייבוא המוגבר בארץ בהשוואה למספר הנמלים הפועלים, הביא לחוסר איזון חריג של מספר ההקצאות העומדות לכל חלון של זמן בפריקת מכולות, ובעונת החורף הבעיה אף מחריפה בשל תנאי מזג האוויר והתעדוף שניתן לפריקת מכולות מלאות.
"אנו מאמינים כי הבעיה תיפתר ברבעונים הבאים, המבשרים תנאי מזג אוויר נוחים יותר. נמל אשדוד רשם בחודשים האחרונים מספר שיאי פעילות היסטוריים ואנו צופים שכך יהיה גם בשנת 2021", סיכם ז'אנה.