האוצר לעזרת בנק ישראל: ביצע עסקאות גידור במיליארד דולר

משרד האוצר ביצע בארבעת החודשים האחרונים עסקאות גידור של חובות דולריים בהיקף של 1.15 מיליארד דולר, כך עולה מנתונים שהגיעו ל"סופהשבוע". עוד נודע כי היקף עסקאות הגידור הכוללות של האוצר עומדות על כ-4.1 מיליארד דולר, והן מהוות 13.4% מהחוב הכולל בדולרים – המסתכם ב-30.4 מיליארדי דולר.

בעסקאות הגידור האוצר מקבע למעשה את שער הדולר הנמוך בהתחייבותו לתשלומי ריבית וקרן במרוצת החודשים הקרובים, והמשמעות הכלכלית של עסקאות אלו היא רכישת דולרים. החשבת הכללית במשרד האוצר, מיכל בויאנג'ו-עבאדי, מתכוונת להמשיך בעסקאות הגידור המסייעות משמעותית לבנק ישראל ברכישת המט"ח ומונעות את השחיקה בשער החליפין.

יש לציין כי זו הפעם הראשונה שבה מופעלת מדיניות גידור חובות המט"ח מאז כניסתו של יאיר לפיד לתפקיד שר האוצר. לפיד, שרואה חשיבות רבה בסיוע ליצרנים, נפגש בתחילת השבוע עם נגידת בנק ישראל, קרנית פלוג, במטרה לבחון דרכים נוספות שבהן ניתן לחזק את שער החליפין.

לפיד. "מלחמת חפירות יומיומית" | צילום: מרק ישראל סלם

נוסף לפעולות האוצר, התערב אתמול בנק ישראל גם הוא בשער הדולר, ורכש, לפי הערכות, כ-100-200 מיליון דולר במהלך המסחר הרציף. בתוך כך, שערו היציג של הדולר נקבע אתמול (ה') על 3.57 שקלים – שערו הגבוה ביותר זה חודשים. כידוע, בנק ישראל מתערב זה שנים אחדות בשוק המט"ח, והיקף יתרות המטבע בסוף אוקטובר חצה לראשונה את גבול ה-80 מיליארד דולר. נוסף להתערבות הישירה בשוק, מתכוון הבנק לרכוש כ-3.5 מיליארד דולר במהלך 2014, במטרה לנטרל את השפעות תגליות הגז על שער החליפין.

"שער החליפין הפך להיות תחום העיסוק שלנו", אמר אתמול לפיד בכנס התאחדות התעשיינים, "אנחנו מגדרים חלק מהחוב וזה כמו לרכוש דולרים. צריך לעשות כל מאמץ כדי להחליש את השקל, אבל צריך להבין ששער החליפין הוא גם תוצר של הכלכלה העולמית – ואין פתרון קסם לבעיה. זו מלחמת חפירות יומיומית".

נשיא התאחדות התעשיינים, צביקה אורן, אמר כי "פעולה בשער החליפין היא אחת הדרכים לשיפור כושר התחרות".

לאתר דה פוסט

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן