הממלכה הנסתרת: איפה באמת כדאי לבקר בלונדון

לונדון של שנת 2012 היא אחת הערים המתוירות ביותר בעולם, אבל גם הרבה לפני אירועי האולימפיאדה האחרונה, משכו אליה האטרקציות המרכזיות בעיר – מצודת לונדון, בתי הפרלמנט, המוזיאון הבריטי ועוד – מיליוני תיירים בשנה.

מה שרבים לא יודעים זה שהמולת התיירים הזאת מסווה חלקים נוספים בעיר, בעלי מאפיינים ייחודיים והרבה פחות מוכרים. עשרה אתרים כאלה נבחרו על ידי האתר Startle.com, שהחליט ליצור רשימה אלטרנטיבית, שלראשונה שמה את הפוקוס על זווית קצת שונה ומרעננת של העיר.

בין היתר, למשל, מומלץ לשים לב לאתר נסתר שנמצא בסוהו, מרכז התרבות של לונדון, שם מודבקים פסלים בדמות אפים אנושיים על מבנים ברחבי הרובע. האפים, פרי יצירתו של הפסל ריק באקלי, הם חלק מאגדה לפיה מי שימצא את כל השבעה יזכה בעושר לנצח נצחים.

אתר פחות מוכר נוסף הוא בית הקברות לחיות בהייד פארק, בו טמונות 300 חיות מחמד תחת מצבות קטנות, המעוטרות בהקדשות אישיות נוגעות ללב. ברחוב צדדי קטן תמצאו את ההמצאה הוויקטוריאנית האחרונה, מנורת הגז היחידה שנותרה בלונדון.

יביאו לכם עושר – פסל האפים בסוהו | צילום: וויקיפדיה

עמוד התאורה הזה, שנבנה בשנות ה־80 של המאה ה־19, מחובר למערכת הביוב העירונית שמתחתיו, מה שמאפשר לאדי המתאן לנוע לאורך עמוד הברזל החלול ולהאיר את קצהו.
זו אמנם עיר היסטורית, אך לא כל סודותיה של לונדון עתיקים; בשכונת פדינגטון ניצב "גשר מגולגל״ שנבנה בשנת 2004. כאשר מגלגלים אותו אל הגדה, הוא נראה כיצירת אמנות, אך כאשר הוא בשימוש הוא נראה כמו גשר רגיל, עשוי עץ ומתכת.

אם תגיעו לאזור ביום שישי בצהריים תראו את המערכת ההידראולית מקפלת את הגשר לצורת מתומן כדי לאפשר לסירות לעבור תחתיו.
ברשימה הבאה תמצאו אתרים נוספים בבירה האנגלית, שרוב הסיכויים שלכף רגלכם לא יצא לדרוך בהם. מומלץ בחום לגזור ולשמור לקראת החופשה הבאה.

1. הגשר המגולגל

קל להתעלם מ״הגשר המגולגל״ בשכונת פדינגטון, תוספת חדשה יחסית לעיר הבירה. במהלך השבוע הוא נראה כמו גשר רגיל להולכי רגל, אך בימי שישי בצהריים הוא מגולגל כדי לאפשר לסירות לעבור תחתיו. הגשר המתומן, שממוקם על גדת הנהר, תוכנן על ידי המעצב הבריטי תומס הת׳רוויק ונראה כיצירת אמנות מודרנית.

2. בית הקברות לחיות בהייד פארק

ההייד פארק, אחד משמונת הפארקים המלכותיים של לונדון, משתרע על פני שטח של 1400 דונם ומושך את תושבי העיר אל המדשאות, המזרקות והגנים שבו. בפארק יש גם בית קברות לחיות, מקום מנוחתם של 300 חיות מחמד שעל קבריהן הונחו מצבות קטנות עם הקדשות אישיות.

צילום: Steve Speller

3. כנסיית המקדש (כנסיית טמפל)

כנסייה זו, המוקפת גורדי שחקים מודרניים, זוכה להתעלמות מצד רבים מהמבקרים בלונדון. כנסיית המקדש, אחד המבנים הנוצריים החשובים בעיר, נבנתה במאה ה־12 כמפקדה האנגלית של מסדר הטמפלרים.
זו אחת הדוגמאות היחידות במדינה לכנסייה עגולה בסגנון ימי הביניים, הידועה בזכות קברי השיש בדמות האבירים שהוצגו בספר ובסרט "צופן דה וינצ׳י״.

4. ארובת המצודה

הגשר המשתרע מעל לנהר התמזה הוא אחד מסמליה של לונדון וממנו נשקפת העיר כולה. אך לגשר מאפיין ייחודי נוסף שרוב האנשים נוהגים להתעלם ממנו: ארובה. הארובה שורטטה בקפידה, כדי שתיטמע בין הפנסים המאירים את הגשר. עמוד הברזל מתחבר לחדר השוכן מתחת לאחד העמודים התומכים בגשר. בעבר היה בו אח פחמים ששימש לחימום השומרים.

כנסיית טמפל | צילום: Temple Church

5. אריות התמזה

רוב תיירים שמגיעים ללונדון מעוניינים לטייל לאורך נהר התמזה. לאלה שמתכוונים להגיע לרציף ויקטוריה מומלץ לשים לב; אם תציצו מעבר לגדה, תראו טבעות עגינה בפיהם של אריות מגולפים באבן. אריות התמזה האלה, שגולפו בשנות ה־60 של המאה ה־19, הוצבו כאן כחלק ממערכת ההתראה על שיטפונות בנהר. כמאמר הפתגם העממי: כשהאריות שותים, לונדון צוללת למעמקים.

6. כנסיית סנט ברייד

רחוב פליט המפורסם ידוע כמקום משכנם ההיסטורי של בתי הדפוס של לונדון. מה שפחות ידוע זה שברחוב צדדי לא רחוק משם תמצאו את כנסיית סנט ברייד.
את קו הרקיע המפורסם של לונדון מעטרות כנסיות ידועות, ביניהן קתדרלת סנט פול, כנסיית סנט סטיבן בוולברוק וכנסיית סנט לורנס, ששומרות עד היום על מעמדן כמבנים הארכיטקטוניים הנחשבים בעיר.
עם זאת, לכנסייה מוכרת פחות זו נודעה ההשפעה הבינלאומית הרבה מכל; טוענים כי הצריח רב־השכבות שלה הוא מקור ההשראה לעוגת החתונה המודרנית.

7. שבעת האפים של הסוהו

ברובע סוהו התוסס נמצאים תיאטראות, מועדוני לילה וגם אחת מאגדות העיר. לפני כ־15 שנה החלו להופיע על בניינים ברחבי הרובע פסלים בדמות אפים אנושיים.
האמן ריק באקלי יצר את האפים, מהם נותרו רק שבעה. על פי האגדה, אם תמצאו את כל השבעה מובטח לכם עושר לנצח נצחים.

8. תחנת המשטרה הקטנה בעולם, כיכר טרפלגר

כיכר טרפלגר היא שיאו של כל ביקור בלונדון. מיליוני תיירים חמושים במצלמות סובבים סביב "עמוד נלסון״, מסיירים בגלריה הלאומית ומאכילים מאות יונים.
יחד עם זאת, בפינה הדרום־מזרחית של הכיכר נמצא אתר שכמעט אינו זוכה להתייחסות הציבור, מבנה אבן שהיה בעבר תחנת המשטרה הקטנה ביותר בעולם. בתחנה המצוידת בטלפון (המחובר לתחנת המשטרה הראשית) ובחלל גדול דיו כדי לנופף באלה, היה מקום לשוטר אחד ששמר על הסדר במהלך מצעדים, הפגנות והתפרעויות בכיכר. כיום מאחסנים במקום חומרי ניקוי.


כיכר טרפלגר | צילום: ingimage/ ASAP

9. חדר הניתוח של כנסיית סנט תומס

במאה ה־19 היו בבריטניה כנסיות רבות שסיפקו אוכל, מקלט ותרופות לעניי העיר. כנסיית סנט תומס הגדילה לעשות כשבנתה חדר ניתוח משלה. בחדר, ששופץ מאז ואובזר ברהיטים ובציוד המקוריים, יש שולחן ניתוחים, מכשור רפואי ודגימות פתולוגיות. יש בו אפילו חנות מתנות, בה נמכרים ספרים בנושא רפואה, כמו "טיפול במגפה השחורה״ ו״יתרונות הכלורופורם״.

10. בתי הקברות בעיר

בלונדון ישנם מספר בתי קברות שידועים בזכות "דייריהם״ המפורסמים, ביניהם בית הקברות הייגייט, מקום קבורתם של קרל מרקס וג׳ורג׳ אליוט. אבל יש בעיר גם כמה בתי קברות ידועים פחות: בית הקברות "קרוס בונז״ בסאות׳וורק הוא אתר קבורה המוני של פרוצות מימי הביניים; בבית הקברות לחיות בהייד פארק טמונות 300 חיות מחמד אהובות; ובית הקברות "אבני פארק״ הוא כנראה בית הקברות הראשון באירופה בו נקברו זה לצד זה יהודים, נוצרים ומוסלמי.

11. מנורת הביוב האחרונה בלונדון

ברחוב צדדי וחשוך תגלו את ההמצאה הוויקטוריאנית האחרונה ששרדה – מנורת הגז האחרונה בלונדון המוארת על ידי מערכת הביוב. המנורה, שנבנתה בשנות ה־80 של המאה ה־19, מחוברת למערכת הביוב העירונית שמתחתיה, מה שמאפשר לאדים לנוע לאורך עמוד הברזל החלול ולהאיר את קצהו.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן