לא פראייר: הסיבה האמיתית בגללה רכש ג'ף בזוס את הוושינגטון פוסט

הפרסום הלילה כי מייסד אמזון ג'ף בזוס החליט לרכוש את ה"וושינגטון פוסט", אחד העיתונים הנחשבים ביותר בארה"ב, תמורת 250 מיליון דולר הגיע כהפתעה מוחלטת. הסיבה לכך היא שכל המעורבים בעסקה שמרו על איפול מוחלט, למרות שהצדדים נמצאים במשא ומתן כבר מחודש מרץ או אפריל.

השאלה המעניינת במיוחד במהלך היא מדוע יזם טכנולוגי ישקיע באמצעי תקשורת מיושן בתעשייה הנמצאת במגמת ירידה? האם המניע היה אלטרואיסטי, או שהמהלך נעשה למטרות רווח?

רוצים להישאר מעודכנים בכל החדשות והדירוגים? הירשמו לניוזלטר של פורבס ישראל, הורידו את האפליקציה, עשו לנו לייק בפייסבוק או עקבו אחרינו בטוויטר.

הנרי בלודג'ט מהביזנס אינסיידר שם אצבע על הסיבה לרכישה: "חברות תוכן ומסחר מדברות כבר הרבה זמן על שילוב שתי החוויות, אך אף אחד לא ממש הצליח לפצח את הסוגייה" הוא כותב. "בהתחשב במומחיות של אמזון בשוק הפרסום ורשתות השותפים, קל לראות את הוושינגטון פוסט הופך למעבדת הדור הבא של תוכן משולב עם מסחר".


צילום: רויטרס

כדי להבין את משמעות המהלך, מתבקש לבחון שלושה אספקטים שונים בעסקיה של אמזון:

מסחר אלקטרוני: המובן מאליו. אמזון היא בעסקי המכירה.- מספרים, דרך אלקטרוניקה ועד מוצרי בית, החברה מציעה פלטפורמה יעילה במיוחד, אשר מאפשרת ללקוחות לקנות כמעט כל דבר שקיים תחת השמש ולקבלו עד הבית.

תוכניות שותפים ושיווק: באמצעות מספר תוכנית שמפעילה החברה, חברות מדיה יכולות לקבל תשלום על הפניית לקוחות לאמזון או לאתרים שנמצאים בבעלות אמזון, ולקבל נתח מכל מכירה שהגיעה מהן.

חברות מדיה מציעות למפרסמים פעמים רבות את האופציה לשלם מחיר קבוע על פעילות אשר המודעה שלהם מייצרת, כמו רכישה, רכישת מנוי או צפייה בווידיאו. עם תוכנית השותפים שלה, אמזון מספקת ליצרניות תוכן את האפשרות להפוך לינקים לכסף בצורה דומה.

צילום: רויטרס

הפקת וידיאו: אמזון נכנסה לתחום הפקת הווידיאו כשהקימה את אולפני אמזון. באביב האחרון היא הודיעה על הפקת 14 פרקי פיילוט לתוכניות שונות, בהן "בית אלפא" בכיכובו של ג'ון גודמן. למעשה, אולפני אמזון הם דרך מתוחכמת במיוחד לשיווק ספרים, אלקטרוניקה ומוצרי בית למכירה.

זו גם הסיבה שבגללה רכישת הוושינגטון פוסט היא מהלך עסקי הגיוני. במשך עשורים היו בדיוק שני מודלים עבור העסקים בתחום המדיה: פרסום ומנויים. היום מתחיל להתפתח מודל שלישי – תוכן ככלי שיווקי. משווקים שונים, מפרוקטר אנד גמבל ועד נייקי ומיקרוסופט מפתחים ענפי תוכן משלהם כדי להגיע ללקוחות בצורה ישירה, ללא צורך במתווכים.

רכישת הוושינגטון פוסט מייצגת צעד הגיוני בתחום – רכישת אמצעי תקשורת משמעותי על ידי משווק משמעותי במטרה למכור ישירות לציבור. למעשה, המסחר האלקטרוני מתחיל לשחק תפקיד שבעבר היה שמור רק למפרסמים: עשיית כסף מתוכן באמצעות שיווק וקידום מכירות של מוצרים.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן