למה העולם כבר לא מאוהב באוניברסיטאות האמריקאיות?

לא נראה שגל הסטודנטים הבינלאומיים ידעך בקרוב. למעשה, סביר שבעשור הקרוב נראה רק צמיחה בתחום הזה. עד לא מזמן, לאוניברסיטאות אמריקאיות כמעט ולא הייתה תחרות על ליבם של סטודנטים בינלאומיים. סטודנטים מכל רחבי העולם שאפו ללמוד בארה"ב – שנחשבה כפסגת המצוינות בהשכלה. אבל כעת נראה שאלו מאבדות מהיוקרה שלהן, כשההתאהבות של העולם בהשכלה הגבוהה האמריקאית מתחילה לדעוך.

מחקר בריטי חושף ירידה חדה בנתח שתופסת ארה"ב כיעד ללימודים בקרב סטודנטים בינלאומיים. בשנת 2000, מעל לחמישית (22.8%, אם לדייק) מהסטודנטים הזרים עשו את דרכם לארה"ב. ב-2012 השיעור הזה ירד ב-6.4% ל-16.4%. המרוויחות העיקריות מהירידה הזו הן בריטניה ולצידה (באופן מפתיע אולי) רוסיה שעלו ב-1.9%.


אוניברסיטת הרווארד, ארה"ב. מאבדת מהיוקרה שלה? | צילום: fotolia

בריטניה נחשבת כיום ליעד השני המועדף על סטודנטים בינלאומיים והיא מחזיקה בשלוש אוניברסיטאות שנמצאות בעשירייה הפותחת של הדירוג השנתי. ההפרש בין ארה"ב לבין הממלכה שהיא המתחרה הצמודה ביותר שלה, הצטמצם בחדות: בעוד שבשנת 2000 פי שניים וחצי סטודנטים זרים בחרו ללמוד בארה"ב על פני בריטניה, בשנת 2012 הפער הצטמצם וכעת הוא עומד על פחות מפי שניים. 

תרומה גדולה לכלכלה של האוניברסיטאות

התחרות על ליבם של הסטודנטים משמעותית והם נחשבים לנחשקים מאוד באוניברסיטאות בעולם – זאת משום שהם מקור הכנסה עבורן. בשנת 2015 הם תרמו מעל ל-30.5 מיליארד דולר לכלכלה האמריקאית ובבריטניה הם הכניסו 15.5 מיליארד דולר.

ישנם מספר גורמים שמשפיעים על הירידה בפופולאריות של ארה"ב, אך נושא אחד עולה על כולם: האוניברסיטאות בשאר העולם פשוט משתפרות. ארה"ב אולי מחזיקה בשישה מקומות בעשירייה הפותחת בדירוג האוניברסיטאות האחרון, אבל הנתח שלה במאה הראשונות דווקא ירד ואת המקומות שבעבר תפסו מוסדות לימוד אמריקאיים, תופסות מדינות אחרות.

למרות כל אלו, האוניברסיטאות האמריקאיות הן עדיין מובילות בעולם כשזה מגיע למשיכה שלה עבור סטודנטים בינלאומיים, אבל המעצמה כבר לא יכולה לקחת את הדומיננטיות שלה כמובן מאליו. פעם יכלו להרגיש בארה"ב בטוחים שהמוניטין של המוסדות שלה יוצר משיכה שלא ניתן לעמוד בפנייה – אך נראה שכעת הם לא יכולים יותר לנוח על זרי הדפנה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן