מייסד מיקרוסופט מצטרף למרוץ החלל וחושף את המטוס הגדול בעולם

פול אלן, מייסד שותף של מיקרוסופט ובעלים של קבוצת הפוטבול Seattle Seahawks, נטה לשמור את פעילות חברת Vulcan Aerospace שלו הרחק מהעין הציבורית. אך בשבוע שעבר, לפי הוושינגטון פוסט, Vulcan Aerospace חשפה את היצירה החדשה שלה: Stratolaunch, המטוס הגדול בעולם, שבנייתו אמורה להסתיים בקרוב.

Stratolaunch מונע על ידי שישה מנועים ויש לו מוטת כנפיים של 385 רגל, האורך של מגרש כדורגל. ההרכבה שלו עומדת על 76% כעת, לפי הוושינגטון פוסט. המטוס אמור לשגר חלליות מגובה של 35 אלף רגל, מה שהופך אותו לקל ביותר בשביל להניח לוויינים בתוך מסלולם מעל כדור הארץ על בסיס קבוע, הסביר אלן בהצהרה שנתן.

"כאשר גישה כזו לחלל היא עניין שבשגרה, חדשנות תואץ בדרכים שהם הרבה מעבר למה שאנחנו יכולים להבין כעת", כתב אלן. "זאת הנקודה בפלטפורמות חדשות: כאשר הן הופכות לזמינות בקלות, נוחות וכאלו שניתן להרשות אותן, הן מושכות ומאפשרות אנשי חזון ויזמים אחרים, ואלו יבינו עוד רעיונות חדשים".

אלן רוצה להרחיב את הגישה הציבורית לחלל, ולבצע מהפך בחברה האנושית באותה דרך שחברות המחשבים האישיים עשו כאשר שמו מחשב בכל בית ובכך הפכו אותם לחלק מהשגרה היומיומית שלנו.

עם Stratolaunch, אלן מצטרף למעמד של אילון מאסק, ג'ף בזוס וריצ'רד ברנסון – לכולם יש השקעות תחת עבודה, כדי להפוך את הנסיעה בחלל ליקרה פחות וחדשנית יותר, במה שהפך למרוץ החלל של המיליארדרים.

כך נראה המטוס הגדול בעולם. Stratolaunch | צילום: JR Shumacher

מנכ"ל אמזון ג'ף בזוס ייסד את Blue Origin ב-2000, וטסלה מוטורס של אילון מאסק יצרה את SpaceX שנתיים לאחר מכן עם השקעה בת 100 מיליון דולר. שני המשקיעים פועלים כדי לפתח חלליות רב פעמיות, אשר יהפכו את הנסיעה בחלל לכזו שעולה פחות. מאסק מקווה בסופו של דבר להביא בני אנוש למאדים, בעוד שבזוס רוצה להעביר תעשיית אנרגיה אינטנסיבית לחלל. וירג'ין של ריצ'רד בנסון, אשר יצרה את Virgin Galactic, מתמקדת בתיירות חלל.

עם צמיחה תלולה כזו של תעשיית החלל, מגיעה גם תחרות מסוימת. כאשר בזוס הכריז על השיגור המוצלח של קפסולת New Shephard של Blue Origin, הוא ומאסק נקלעו לוויכוח בטוויטר. Geekwire דיווח כי Stratolaunch ו-SpaceX פירקו את השותפות שלהן לאחר ש-SpaceX החליטה שהיא לא מתאימה יותר לאסטרטגיית ארוכת הטווח של החברה.

דקס טוריקה-ברטון מ-SpaceX, מדגיש כי החברה שלו לא רואה את Stratolaunch כיריבה. "SpaceX מתמקדת בביצוע מהפכה בטכנולוגיית החלל דרך עסקי השיגור במסלולים שלנו, והמטרה הסופית שלנו לעזור לאנושות להפוך למין ששוכן בכמה כוכבים", הסביר טוריקה-ברטון במייל. "אנחנו מברכים על המאמצים של אחרים אשר מתמודדים עם החלל בדרכים שונות מאוד".

בדוח מדצמבר 2015, אנליסט של גולדמן זקס ציין את הצמיחה המשמעותית של המירוץ לחלל והזדמנויות ההשקעה שהוא מספק. "החלל הופך לקטן יותר, קרוב יותר וזול יותר, וממציא מחדש תעשייה שנשארה במקום במשך עשורים, תוך כדי פינוי מקום לאפליקציות, טכנולוגיות ומתחרים חדשים", אמר אנליסט גולדמן זקס נוח פופונאק ל-ValueWalk. פופנאק ציין כי שיגור הטילים, אשר יכול להיות בכל עלות בין 54 מיליון דולר ל-500 מיליון דולר, עולה פי 11 פחות ממה שהם עשו לפני כחמש שנים בלבד. הסכומים האלו הופכים את התחום למתאים לתחרות עבור המיליארדרים.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן