מעז יצא מתוק? דווקא הרג האריה "ססיל" הביא לנחשול אדיר של תרומות למען שמירה על חיות הבר

הריגתו של ססיל, האריה האהוב מזימבבואה, בידי רופא השיניים וולטר ג'יי. פאלמר, הציתה מחאה עולמית כנגד צייד אריות ויצרה גל תמיכה בשימורם במדינה. חוקרים מהשלוחה באוקספורד של WildCRU, יחידת שימור חיות הבר, אשר עקבו אחר ססיל מאז 2008, טענו בימים האחרונים כי הם קיבלו מעל ל-470 אלף דולר מאז מותו. במטרה להעלות את הסכום, המיליארדר הפילנתרופ טום קפלן ואשתו דפנה (בתו של איש העסקים הישראלי ליאון רקאנטי), הכריזו ביום שישי האחרון כי הם מתחייבים לתרום למאמץ מעל ל-100 אלף דולר.

השניים תומכים בשימור חיות בר כבר זמן רב, ותרומתם תסייע להגיע למטרת היעד הסופי שהציבו החוקרים – 800 אלף דולר. דפנה, כאמור, היא בתו של המשקיע לאון רקנאטי, בן למשפחה שייסדה את קבוצת אי. די. בי. ובנק דיסקונט. 

קפלן, אשר עשה את הונו ממתכות והוא כיום אחראי על ההשקעות בקבוצת אלקטרום, הקים את קרן הצדקה שלו, "פנטרה" בשנת 2006. המטרה עליה הצהיר הייתה לעזור בשימור "החתולים הגדולים בעולם" וגם אלו שנמצאים בסכנת הכחדה כמו נמרים, אריות, יגוארים ונמרי שלג. המחקר ש-WildCRU עורך, אשר ססיל היה חלק ממנו, נעשה בשיתוף פנטרה.

"אנחנו חייבים לנצל את הרגע הזה בו כולנו יכולים לעשות שינוי. ג'ימי קימל אמר זאת היטב: אם המוות הטרגי והבלתי חוקי יכול להוביל להצלה של יותר אריות, אז אולי משהו טוב יכול לצאת מהטרגדיה הזו", אמר קפלן. מנחה תכנית האירוח קימל היה זה שחשב להציע בתוכניתו לצופים לתרום לארגון של קפלן, אשר אמר בראיון לפורבס כי הוא לא רוצה לחשוב על מות האריה כהקרבה, אם כי רמת המודעות לשימור אריות עלתה בהרבה ממה שהייתה לפני כמה שבועות.

מותו העלה את המודעות לשימור חיות בר. האריה ססיל | צילום: ויקיפדיה

"עבורנו, ססיל היה חלק מהמשפחה, אז אנחנו לא לוקחים את זה בקלות דעת", אמר קפלן. "ססיל הפך לסמל בזמן שהיה בחיים, אבל באמצעות המוות שלו, הוא אולי הפך לייצוג סמלי של הסכנה הנשקפת למין שלו".

קפלן עשה את צעדיו הראשונים בתחום הפילנתרופי כילד, כאשר ביקש מאנשים לתרום ל'פרויקט הנמר' שלו, בטרם הורשו להיכנס לביתו. מאז הפך לאחד התורמים הגדולים בתחום שימור בעלי החיים. מנהל WildCRU, דיוויד מקדונלד אמר כי הוא חושב ש"טום ואשתו דפני תרמו לשימור חתולי הפרא הגדולים יותר מכל אחד בהיסטוריה". בשנים 2009-2013 תרם הזוג מעל ל-75 מיליון דולר למען הגנה על מגוון מיני חיות פרא. קרן צדקה נוספת של קפלן, אוריין, מוקדשת לשימור זוחלים ודו-חיים.

הודעת התרומה של קפלן מגיעה לאחר שזימבבואה דרשה להסגיר את הצייד. הרשויות במדינה כבר עצרו שני מקומיים שסייעו לו. יותר מ-170 אלף אנשים חתמו על עצומה באתר הבית הלבן, שתומכת בהסגרה. צוות השימור של זימבבואה פרסם את שמו של הצייד פאלמר ביום שלישי שעבר, ואמר כי לפני שנהרג, ססיל שודל לצאת מחוץ לשטח הפארק הלאומי וואנגי.

למרות שמקדונלד עובד עם אריות כבר 20 שנה וראה לא מעט כאלו שנהרגו, הוא אמר כי העובדה שאנשים רבים עוקבים אחר המקרה הספציפי הזה, היא "סימפטום לכך שישנם מיליוני אנשים ברחבי העולם אשר אכפת להם מאוד לא רק מאריות, אלא מחיות פרא בכלליות".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן