נעילה חיובית בבורסה: מניית מודיעין צללה ב-23%

המסחר בבורסה באחד העם ננעל במגמה חיובית על רקע שובה של פעילות המסחר בוול סטריט ובכמה מבורסות אירופה לאחר פגרת חג המולד. עם זאת, מניות הגז והנפט איבדו 1.2% מערכם על רקע הודעה מדאיגה של חברת מודיעין אנרגיה על כך שהחברה להגנת הטבע הגישה התנגדות לאחד מהפרויקטים שלה. 

מדדי ת"א 25 ו-100 רשמו עלייה קלה של 0.4%. מדד הנדל"ן התחזק ב-0.1% ואילו מדד הבנקים התחזק ב-1%. מניית חברת מכשירי המדידה נובה קופצת ב-5% לאחר שהודיעה היום לבורסה כי קיבלה הזמנות בסך 15 מיליון דולר מחברות מובילות בתחום יציקת המתכות. 

החברה להגנת הטבע הגישה היום התנגדות רשמית לפרויקט קידוח הגז באתר גבריאלה של חברת מודיעין. חברה מבקשת לדחות את בקשת הקידוח ולהימנע מלסכל את הכרזת רשות הטבע והגנים שהאזור הוא שמורת טבע ימית, ולכל הפחות להשיב את הדיון לוועדה המחוזית לבחינת חלופות למקום הקידוח. מחר, היום האחרון להגשת ההתנגדויות, צפויה גם רשות הטבע והגנים להגיש התנגדות. בעקבות הגשת ההתנגדות צללה מניית מודיעין אנרגיה ב-23%. 

מנכ"לית פריקו ניהול סיכונים, ורד יצחקי, הסבירה היום את הקיפאון בשוק בימים האחרונים: "הציפייה בטווח הקצר היא למסחר תנודתי", אומרת יצחקי. "מיעוט הסוחרים בשווקים בשל יציאתם של רבים לחופשה לרגל החגים, גורם לכך שכל תנועה עשויה להתקבל בשיעור חד מהרגיל בשל הפעילות הדלילה.

"ההתפתחויות מכיוון הממשל האמריקאי צפויות להשפיע באופן מהותי על המסחר בימים הקרובים", מוסיפה יצחקי. "היורו צפוי להמשיך ולהתחזק מול הדולר לאור הבעיות בארה"ב, תנועה העשויה להתקבל נקודתית אף לעבר רמת 1.3450 דולר ליורו".

צילום: אהוד כהנים

5 ימים נותרו עד לפקיעת הדד ליין לאישור התקציב בארה"ב, והחשש מהמצוק הפיסקלי הולך וגובר. נשיא ארה"ב ברק אובמה קיצר את חופשתו בהוואי וישוב היום לוושינגטון על מנת להמשיך ולטפל במשא ומתן הלא גמור עם הקונגרס בנושא. כאשר יגיע מחר אובמה בחזרה לוושינגטון יעבור המוקד בארה"ב לסנאט, לאחר שבשבוע שעבר לא הצליחו הרפובליקאים בבית הנבחרים להעביר צעדים שיקרבו את אישור התקציב.

כרגע נסובה המחלוקת העיקרית סביב העלאת המס לבעלי הכנסה גבוהה, כאשר אובמה מעוניין כי ההעלאה תחול על בעלי הכנסה של 400 אלף דולר בשנה ומעלה, ואילו הרפוליקנים מוכנים לדבר על הכבדת המס לבעלי הכנסה של מיליון דולר בשנה ומעלה. האנליסטים בארצות הברית מעריכים כי ניתן יהיה להגיע לפשרה סביב משכורת שנתית של 500 אלף דולר.

ועדת הכספים של הכנסת אישרה אתמול ברוב של 9 חברי כנסת קיצוץ של 740 מיליון שקל בתקציב המדינה. להצבעה התנגד חבר הכנסת אבישי ברוורמן מהעבודה וח"כ שכיב שנאן מהעצמאות נמנע.

בנק ישראל פרסם אתמול כי בחודש נובמבר הסתכמו ביצועי המשכנתאות בכ-4.1 מיליארד שקל, גבוה במעט מהממוצע החודשי בשנת 2012 – 3.8 מיליארד שקל – ובכ-20.5% מבחודש אוקטובר. בבנק הדגישו כי מוקדם עדיין להעריך את ההשפעה של המגבלות החדשות על המשכנתאות על שוק הדיור, שכן הוראות אלו מחריגות עד לסוף השנה הלוואות אשר ניתן להן אישור עקרוני לפני כניסת ההוראה לתוקף.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן