שנה חדשה, התחלה חדשה: 3 מניות שקרסו בשנה החולפת, ועשויות לשוב (ובגדול) בשנת 2015

בואו נתחיל מהסוף: שנת 2014 הייתה שנה נהדרת בשוק המניות האמריקאי. אך בניגוד לשנת 2013, אז כמעט כל החברות האמריקאיות נהנו מהעליות במדדים ורשמו עליות יפות גם הן, הרי שבשנת 2014 חברות שונות רבות נותרו מחוץ לחגיגה, ביניהן גם כמה מחברות הענק הגדולות והמשפיעות בארה"ב.

גם הצמיחה במדד ה-S&P הרשימה מאוד השנה ועמדה על 12%, אך עדיין מדובר בנתון צנוע ביחס ל-30% אשר נרשמו בשנת 2013. אמנם בניגוד לחשש הגדול של המשקיעים מתיקון בשוק המניות תיקון שכה לא נרשם, אך בהחלט ניתן להצביע על מגמה של האטה בצמיחת הענק במשק, כשגם צניחת מחירי הנפט במהלך החודשים האחרונים נתנה את אותותיה, והחלישה את הצמיחה עוד יותר.

עבור רבות מהחברות הקטנות אשר נסחרות בוול סטריט, התרסקות המנייה בסיכום השנה פירושו גזר דין מוות. מאזן הכספים של החברה קורס, סכומי הכסף הפנויים להשקעה ולפיתוח מצטמצמים, ובכלל – במקרים רבים המשקיעים הנוטשים עושים זאת מבלי שוב. אך דווקא בחברות גדולות ומבוססות יותר, המצב שונה: חברות גדולות ועתירות ממון מסוגלות "להוריד את הראש" עד שהסערה תעבור, לספוג את המכות הכואבות – ולהתכונן לקראת יציאה לדרך חדשה. ומה יותר טוב משנה חדשה כדי להתחיל אחת שכזו.

התחלה חדשה | צילום: thinkstockphotos

מבין כל החברות הגדולות אשר ספגו מכות קשות במהלך השנה החולפת, מצביעים הפרשנים והאנליסטים בארה"ב על 3 חברות מוכרות במיוחד, אשר נראה כי להן יש את סיכויי ההתאוששות הגדולים ביותר. כמובן שהשם והמוניטין אשר לצדם כבר משפרים רבות את סיכויי ההתאוששות שלהן, אך לא די בזאת: 3 החברות האלו סבלו, על פי הערכתם, משורת גורמים חיצוניים אשר הביאו את המנייה להערכה שאינה הולמת את ערכה הממשי של החברה. אם לקחת את מילתם של אותם פרשנים, הרי זה רק עניין של זמן עד שאותן החברות ישובו לטפס – והמניות יחזור (לכל הפחות) לערכן המקורי. זמן, וכמובן גם קצת מזל.
אלו הן 3 החברות אשר ספגו מכות קשות בוול סטריט במהלך השנה החולפת, אך אל תתפלאו אם תראו אותן שבות ומתחזקות כבר בחודשים הקרובים:

1. אמזון. ענקית הקמעונאות ברשת צנחה במהלך שנת 2014 ואיבדה לא פחות מ-22.9% מערכה, לאחר שנים ארוכות של זינוק אדיר בערך המניה. נראה כי השנה, רבים מהמשקיעים החלו לשאול עצמם שאלה פשוטה – "מדוע החברה לא מרוויחה כסף?". על פי דו"חות החברה היא אמנם מכניסה סכומי עתק (אשר טיפסו לאורך רוב השנה), אך דווקא שורת הרווח הנקי לא טיפסה בהתאם. הירידה ברווחים התווספה לקרב המתוקשר עם חברות הוצאת הספרים בארה"ב, וביחד הביאו רבים מהמשקיעים להדיר את רגליהם מהמנייה. אך דווקא השנה, מעריכים פרשנים שונים בארה"ב, צפויה המניה לשוב ולהתאושש: "המשקיעים יחפשו אחר מניות טובות להשקיע בהן", מעריך מנהל השקעות בכיר בארה"ב. "ואמזון היא דוגמא טובה לחברה שלא מפסיקה להשקיע כסף בעצמה ולהתפתח, והמשקיעים יראו בכך ערך מוסף בקרוב מאוד". להערכתו, החברה גם תוכל להציג שורות רווח נאות במהלך השנה הקרובה – מה שיחזיר ברגע את המשקיעים, ויזניק את ערך המנייה.

2. מקדונלד'ס. רשת ההמבורגרים הפכה עם השנים לאחד מסמלי הקפיטליזם האמריקאי ולאחד המותגים המוכרים והאהובים (או השנואים, תלוי את מי תשאלו) בעולם כולו. אך דווקא היא נאלצה להישאר מחוץ לחגיגה בשוק המניות, כשאיבדה במהלך השנה החולפת 8.9% מערכה. הסיבה לירידות הייתה ירידה מתמשכת במכירות ברחבי העולם כולו – לרבות בקרב ה"קהל הביתי" שלה בתוך ארה"ב. הירידה במכירות הביאה בתורה לירידה מתמשכת גם בהכנסות החברה, ומשקיעים רבים נבהלו וחששו כי עידן ההמבורגרים מגיע לסופו.

אך דווקא רבים מהמשקיעים טוענים כי ההפך הוא הנכון. מקדונלד'ס הודיעה לאחרונה על מהלך הבראה לחברה, כמו גם שינוי התפריט המוצע ללקוחות ברחבי ארה"ב (ובהמשך אולי גם בעולם כולו). לפי קייט וורן, חוקרת אסטרטגיות השקעה בבית ההשקעות אדוארד ג'ונס, "בכל פעם שהחברה יצאה במהלך שכזה בעבר היא הצליחה להתאושש במהרה". לדבריה, מקדונלד'ס צפויה להצליח ולהגדיל את המכירות כבר בתחילת שנת 2015 – ובהחלט ייתכן שגם המניות יחזרו לטפס בהתאם.

סמל אמריקאי. מקדונלד'ס | צילום: thinkstockphotos

3. 3D Systems. החברה אשר נחשבת לאחת מחלוצות מהפכת ההדפסה התלת מימדית אשר נמצאת כיום בשיאה, היא גם אחת החברות אשר ספגו את המכה הקשה ביותר השנה בוול סטריט. בשנת 2013 החברה פרצה לתודעה עם המדפסות אשר פיתחה, והיית מהראשונות להציע לעסקים וללקוחות פרטיים את היכולת להדפיס באופן פרטי מוצרים שונים באמצעות חומר הפלסטיק המתקשח. בסיום אותה שנה, זינקה מניית החברה בלא פחות מ-150%. זה אולי מרכך מעט את הנפילה בשנת 2014, כשהחברה איבדה 69.5% מערכה, אך לא באמת מנחם את המשקיעים או את ראשי החברה.

אך לפי האנליסטים האמריקאים, החברה אינה מתומחרת כיום בהתאם לערכה הממשי. "אני חושבת שהמשקיעים התבלבלו מריבוי החברות הפועלות בתחום ומציעות פתרונות ללקוחות פרטיים", העריכה אנליסטית בכירה באחד מבתי ההשקעות המובילים. החברה, למעשה, מתמקדת במגוון אדיר של תחומים – רובם במגזר העסקי, כשהיא נותנת פתרונות לחברות ולבעלי עסקים בסדר גודל קטן-בינוני, אשר יוכלו באמצעותה להדפיס חלקי חילוף וחלקים שונים אחרים לתפעול שוטף של מכונות ומכשור מקצועי. "הם מעורבים בכל כך הרבה תחומים שאנו מאמינים שהם יחזרו לגדולתם השנה", המשיכה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן