שר האוצר הגרמני: "חייבים לצעוד לכיוון איחוד פיסקלי"

שר האוצר הגרמני, וולפגנג שויבלה, קורא היום להאצת תהליך האינטגרציה האירופי בפסגת מנהיגי האיחוד, ודוחף למינוי נציב חדש עם סמכויות לגבי תקציבים ורפורמות. שויבלה, חסיד ותיק של הידוק האינטגרציה בין מדינות האיחוד האירופי, אשר אינו מהסס להביע את דעותיו האישיות, אמר ששוחח על כך עם הקנצלרית אנגלה מרקל, וכי היא הייתה "קצת יותר זהירה ממנו", כדבריו.

"אנחנו  אמר שויבלה לתקשורת בדרכו חזרה מטיול במזרח אסיה. "מוכרחים לנצל את ההזדמנות. 'נציב המטבע' החדש צריך לקבל את הסמכות לדחות תקציבים לאומיים שלא עומדים בקו אחד עם הקריטריונים הפיסקליים המחמירים של גוש היורו".

שויבלה לא ציין האם צריכה דמות כזו לקבל גם את סמכות להטיל קנסות. המודל לתפקיד הוא לדעתו הנציב לענייני תחרות של הגוש, "ממנו חוששים בעולם כולו", כדבריו. 

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

גורמים באיחוד האירופי מחפשים כעת דרכים להגביר את הלגיטימיות הדמוקרטית של מהלך לקראת איחוד הדוק יותר, אולם נתקלים בבעיה משום הפרלמנט האירופי כולל מדינות שנמצאות מחוץ לגוש האירו. "רק המחוקקים מהמדינות הקשורות באופן ישיר לנושא נתון – צריכות להצביע לגביו בפרלמנט האירופי", אמר שויבלה.

חלק מרעיונותיו של שויבלה עלולים לעורר אי נוחות גם בתוך גוש היורו, כאשר מדינות מסוימות אינן ששות לוותר על ריבונותן לטובת מוסדות האיחוד האירופי. גם כלכלות חלשות כמו יוון נזהרות מביסוס כוחם של זרים בניהול ענייניהן הכספיים. הצעה קודמת של שויבלה, למינוי "נציב חסכון", נדחתה לאחר שעוררה זעם ביוון השקועה במיתון ואף זכתה לקבלת פנים צוננת מהשותפים האחרים באירופה. 

שויבלה הוסיף כי חשוב ליצור מומנטום לאינטגרציה תקציבית ופוליטית מעמיקה יותר, ואמר כי הגוש יכול להשיק אמנה עד דצמבר. מרקל אמרה בעבר כי הייתה מעוניינת שהפסגת האיחוד האירופי תחליט על תאריך קונקרטי להשקת האמנה.

מדינות רבות נוספות החברות באיחוד אינן ששות לפתוח בתהליך נוסף של רפורמה מוסדית; אולם גרמניה מאמינה כי הידוק האיחוד, כספית ופוליטית, נחוץ כדי להבטיח את הצלחת הרפורמות הכלכליות הכואבות ואת הישרדותו ארוכת הטווח של מטבע היורו.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן