חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

אברהם לא רכב על גמלים: חוקרים ישראלים גילו כי הגמל הגיע למזרח התיכון רק אחרי תקופת התנ"ך

כאשר אתם מתארים לעצמכם את אברהם אבינו מגיע לארץ כנען או את בני ישראל צועדים במדבר 40 שנה, בוודאי משתרבבות לתמונה העולה בדמיונכם שיירות גמלים ארוכות צעודות לאיטן על החולות, אך כעת קובעים ארכיאולוגים שמקומן של ספינות המדבר שכה מאפיינות היום את המזרח התיכון, כלל אינו בתנ"ך.

מסתבר כי הגמל המבוית ה-Camelus dromedaries, הובא לאזור הלבנט רק מאות שנים לאחר שאברהם, יוסף ויעקב חיו באזור בין שנת 2,000 ל-1,500 לפני הספירה, ועשורים רבים לאחר נפילת ממלכת דוד.

ד"ר לידר ספיר חן וד"ר ארז בן יוסף מאוניברסיטת תל אביב השתמשו בשיטות מדעיות שונות על מנת לקבוע כי הגמל הגיע לאזור רק בסביבות שנת 900 לפני הספירה.

גמלים מוזכרים לפחות 20 פעמים בתנ"ך. כך למשל בבראשית כ"ד פסוק י' מתואר כיצד עבדו של אברהם יוצא למסע למציאת אישה ליצחק ולוקח איתו גמלים: " וַיִּקַּח הָעֶבֶד עֲשָׂרָה גְמַלִּים מִגְּמַלֵּי אֲדֹנָיו, וַיֵּלֶךְ, וְכָל-טוּב אֲדֹנָיו, בְּיָדוֹ…", ובבראשית ל"א פסוק י"ז מתואר כיצד בוחר יעקב מלבן: "וַיָּקָם, יַעֲקֹב; וַיִּשָּׂא אֶת-בָּנָיו וְאֶת-נָשָׁיו, עַל-הַגְּמַלִּים."


לא היו כאן בתקופת התנ"ך | צילום: shutterstock

האזכורים האלה, לפי דברי החוקרים, אינם חותרים תחת קביעתם, אלא דווקא ההיפך: הגילוי החדש על הגעתו המאוחרת של הגמל אל המזרח התיכון, הוא הוכחה נוספת להנחה שכבר קיימת בקרב חוקרי התנ"ך שהטקסטים לא נכתבו בזמן אמת אלא בשלב מאוחר יותר בהיסטוריה.

העקבות הקדומים ביותר של החיות נמצאו על ידי הארכיאולוגים שהישראלים באזור מכרות נחושת קדומים בערבה על גבול ישראל-ירדן בין ים המלך וים סוף. "מתוך ניתוח הממצאים מהאתר יכולנו לתארך אותם בדיוק של עשורים ולא של מאות שנים", אומר ד"ר בן יוסף.
עצמות קדומות יותר התגלו באזור, אך החוקרים משייכים אותן לגמלים פראיים, ולא לאלה המבויתים המוכרים לנו כיום. החוקרים מאמינים שפרעה "שישק הראשון" שפלש לממלכת ישראל בין 926 ל-917 לפני הספירה, הביא איתו את הגמלים המבויתים הראשונים, כמו גם טכנולוגיות שונות נוספות.

בעוד שהגילויים המדעיים לא ישנו את תפיסתם של אלה המאמינים באמיתות הכתובות בתנ"ך, עבור אחרים הם עשויים לשנות את התמונה של איך נראו החיים בארץ הקודש לפני 3,000 שנה. הופעת הגמלים כבהמות משא הייתה דרמטית בדיוק כפי שהייתה הופעתן של הרכבות לאחר המהפכה התעשייתית. "ההגעה של הגמל לאזורנו הייתה התקדמות כלכלית וחברתית מאוד חשובה", אומר ד"ר בן יוסף. הם פתחו דרכי מסחר שהיו מעבר ליכולת הגעתם של חמורים ופרדות – כמו דרך הקטורת מאפריקה להודו שנקראה על שם המור והלבונה שהיו עוברים דרכה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן