Forbes Israel Logo

אומת ההמצאות? אין ישראליות בדירוג החברות החדשניות בעולם

אמזון היא לא מקום שקל לעבוד בו. המנהלים מציבים יעדים שאפתניים, הם קמצנים בתקציבים ומצפים מהעובד להישאר במשרד שעות ארוכות. אך אם אתם אוהבים את העבודה המלוכלכת של המצאת רעיונות חדשים, אין הרבה מקומות שטוב יותר לעבוד בהם מאשר באמזון. החברה הגיעה למקום ה-7 בדירוג החברות החדשניות ביותר בעולם שנערך זו השנה העשירית. 

מדד החדשנות מדרג חברות על פי ההפרש ההפרש בין שווי השוק שלהן להיוון תזרים המזומנים העתידי ממוצרים קיימים, כלומר מנסה לאמוד את ציפיות המשקיעים לתוצאות חדשניות בעתיד (השקת מוצרים ושירותים חדשים וכניסה לשווקים נוספים). ברשימה דורגו רק חברות ציבוריות, בעלות שווי שוק מינימלי של 10 מיליארד דולר, שמשקיעות לפחות 1% מנכסיהן במחקר ופיתוח.

אל המקום הראשון בדירוג, זו השנה השלישית ברציפות, הגיעה חברת מחשוב הענן Salesforce. מייסד החברה מארק בניוף אמר בשיחה שערך באחרונה עם פורבס: "אני לא יכול לעשות הכל לבדי. אני לא זה שמעלה את כל הרעיונות. זו לא העבודה שלי. העבודה שלי היא ליצור תרבות של חדשנות. זה משהו שאנו מנסים לעשות. אנו מעודדים את זה, אנו מעריכים את זה, אנו שמים לב לכך, אנו משלמים לאנשים כדי שיעשו את זה, אנו דורשים את זה מהעובדים".

בין החברות הנוספות שהתברגו בצמרת הרשימה ניתן לציין את "גוגל הסינית" באידו, שנמצאת במקום ה-6, פרוקטר אנד גמבל במקום ה-30 ואת גוגל, שנמצאת במקום ה-47 בדירוג. אף חברה ישראלית לא התברגה בדירוג השנה, בניגוד לשנה שעברה, בה הגיעה יצרנית הדשנים כיל למקום ה-60 ברשימה.


"מעוזז את העובדים לקדם רעיונות חסרי סיכוי". בזוס | צילום: רויטרס

גם המייסד המיליארדר של אמזון, ג'ף בזוס, הציב את היצירתיות כיעד מרכזי עבור כל החברה, וכך נמנע מהקללה הרגילה של חברות עם מייסד דינמי ויצירתי. "אני מעודד את העובדים לקדם רעיונות, גם אם חסרי סיכוי, ולערוך ניסויים כל הזמן", אומר בזוס. "ניסינו ליצור כלים שיעזרו להפחית בעלויות של עריכת ניסויים, כדי שנוכל לבצע יותר. אם תוכל להגדיל את מספר הניסויים שאתה עורך ממאה לאלף, אתה תגדיל באופן דרמטי את כמות החדשנות שהחברה מפיקה".

בעבודה בעשר השנים האחרונות עם מובילים עסקיים, זיהינו תבנית מעניינת. בממוצע, מנהיגים יצירתיים יכולים להגדיל את תפוקת היצירתיות של החברה, אך אם בצמרת יושב אדם שהוא גאון מדי, זה עלול להיות מסוכן לארגון, משום שזה עלול לרמוס יצירתיות של עובדים.

על פי יותר מ-1,000 הערכות שקיבלנו, זיהינו כי 15%-10% מהמנהיגים החדשניים בעולם (בהסתמך על הערכות של אחרים), לא טורחים לעודד את האנשים סביבם להיות חדשנים. המנהיגים הללו מאמינים לרוב כי הרעיונות שלהם טובים כל כך מאלה של עמיתיהם, עד שהם לא רואים ערך בטיפוח כשרונות סביבם. לרבים מהם גם אין סבלנות להעניק לאחרים הזדמנות לפתח את הרעיונות שלהם, אז הם עושים את עבודתם לבד. זה יכול להיות בסדר לטווח הקצר, אך הרסני לאורך זמן ולגרום לעובדים פשוט להפסיק להעלות רעיונות.

משקיעיה של אפל החלו לחשוש מיכולתה המוגבלת של החברה להעלות רעיונות חדשים עוד לפני מותו של המייסד סטיב ג'ובס באוקטובר 2011. בשנתיים האחרונות פרמיית החדשנות של אפל נפלה מ-50% ל-22%. החברה צנחה מהמקום ה-5 בדירוג החברות החדשניות בשנת 2011 למקום ה-79 השנה. אפל עשויה להמשיך לשנות את חוקי המשחק גם בלי ג'ובס, אבל המשקיעים מצביעים ברגליים.

חברה נוספת שנפלה בדירוג היא סטארבקס, אך זו השכילה לחזורל צמרת. המנכ"ל הווארד שולץ עזב את כסאו בשנת 2000. פרמיית החדשנות של החברה נותרה ב-45% בשנה שלאחר מכן, אך לאחר מספר שנים צנחה ל-11%. חזרתו של שולץ לתפקיד בשנת 2008 החזירה את התנופה היצירתית לחברה, והיום פרמיית החדשנות שלה היא 41%, מה שמכניס אותה ל-20 החברות המובילות ברשימה. 

להלן דירוג 10 החברות החדשניות בעולם:

1. Salesforce.com (ארה"ב). מדד החדשנות: 72.8%

2. Alexion Pharmaceuticals (ארה"ב). מדד החדשנות: 72.3%

3. VMware (ארה"ב). מדד החדשנות: 63.7%.

4. Regeneron Pharmaceuticals (ארה"ב). מדד החדשנות: 63.1%.

5. ARM Holdings (בריטניה). מדד החדשנות: 61.2%.

6. באידו (סין) מדד החדשנות: 60.6%.

7. אמזון (ארה"ב). מדד החדשנות: 60.2%. 

8. Intuitive Surgical (ארה"ב). מדד החדשנות: 53.9%.

9. Rakuten (יפן). מדד החדשנות: 50.7%.

10. Natura Cosmeticos (ברזיל). מדד החדשנות: 48.5%.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.