חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

“אוספי האמנות המרהיבים בעולם נוצרו מתשוקה אמיתית לאמנות – ולא לשם יצירת רווח פיננסי”

אוסף האמנות העכשווית שלUBS , אחד הגדולים בעולם התאגידי, מכיל למעלה מ־35 אלף יצירות, בהן ציורים, צילומים, פסלים, הדפסים וקטעי וידיאו ארט משנות ה־60 של המאה ה־20 ועד ימינו. היצירות מוצגות בכ־850 סניפי ומשרדי הבנק ברחבי העולם. כחלק מהמדיניות של הבנק לאפשר גישה לאמנות איכותית לקהל הרחב, משאילUBS יצירות מהאוסף למוזיאונים שונים ברחבי הגלובוס. אוצרי האוסף מסיירים בכל העולם ומלקטים יצירות עבור הבנק מאמנים שונים, מוכרים יותר ופחות. בין היצירות באוסף, גם פריטי אמנות פרי יצירתם של אמנים ישראלים, ביניהם אורי גרשט, יהודית סספורטס, אלי שמיר, אורלי מיברג וחנה סהר.

התשוקה שלUBS לאמנות באה לידי ביטוי גם בפעילות ענפה של שותפויות עם מוזיאונים וירידי אמנות. הבולטים שבשותפויות הם מתן החסות הראשית לירידי Art Basel, כחלק ממערכת יחסים ארוכת טווח שהחלה ב־1994, חסות ראשית ל־Art Basel Miami Beach מאז הפתיחה ב־2002, ושיתוף פעולה עם קרן סולומון ר. גוגנהיים לאמנות מודרנית, שהושק באפריל 2012. בנוסף, ל־UBS רשת נרחבת של שיתופי פעולה וחסויות מקומיות עם הארגונים והמוסדות המובילים במדינות השונות בהם היא פועלת. בישראל, הרחיב השנה UBS את מעורבותו בזירת האמנות המקומית מעבר לשיתופי פעולה עם מוזיאון תל אביב ומתן חסות לאירועי אמנות שונים, כשותף מרכזי ליריד "צבע טרי 6״ לאמנות עכשווית, לצד עיריית תל אביב ואוסף יגאל אהובי.

בנוסף לפעילויות אלו, להן נראות בולטת והרבה חשיפה תקשורתית, קיימת פעילות הנסתרת יותר מהעין הציבורית, ייחודית ומקצועית ביותר, אשר שמורה ללקוחות האמידים ביותר של הבנק השוויצרי. מומחי האמנות של UBS מציעים, באמצעות מחלקת שירותי האמנות הייחודית של UBS, ייעוץ וליווי בכל הנוגע לבנייה וטיפוח של אוסף אמנות, ללקוחות ה־Wealth Management של הבנק, המחזיקים באוספי אמנות פרטיים מהמרהיבים בעולם. 

המומחים הפועלים בתחום זה עובדים במרכז שירותי האמנות של UBS בשווייץ, ומסייעים ללקוחות להקים את האוספים שלהם לצד ייעוץ בנוגע לניהול סיכונים באוסף הפרטי שלהם. לא מדובר רק בייעוץ לגבי מהלכים פיננסיים וביצוע עסקאות בתחום האמנות, אלא גם בניהול אמנות ובביצוע מחקר תומך, המסייע בהערכת יצירות אמנות ועמידה על טיבן.

אמנות כתשוקה

קלאודיה רייליך היא היסטוריונית אמנות הפועלת במסגרת המרכז ומעניקה ללקוחות הבנק ייעוץ בתחום האמנות. לאורך השנים, מעבירה רייליך באופן קבוע הרצאות על עולם האמנות ומדריכה ביקורים בירידי אמנות שונים. בתפקידה במערך שירותי האמנות של UBS (UBS Art Competence Center), היא אחראית על ניהול סיכונים בתחום האמנות, לצד מתן ייעוץ ללקוחות אמידים במיוחד בהקמת אוספים ותמיכה בהם בבחירה, ושימוש בשירותים הכרחיים נוספים הקשורים לאמנות. 


קלאודיה רייליך | צילום: אייל גזיאל

באחרונה ביקרה רייליך בישראל במסגרת יריד האמנות המקומי "צבע טרי 6״, שהציג לציבור יצירות אמנות מודרנית של מיטב האמנים הישראלים, מצעירים בתחילת דרכם ועד למפורסמים ביותר. שוחחנו עמה על אמנות, תשוקה והעושר החומרי והתרבותי שהיא מעניקה. 

מהם הקריטריונים להערכת שוויין של יצירות אמנות? מה חשוב לבדוק כשמרכיבים אוסף אמנות? 

"בנוסף להיבט האיכות יש להעריך את הסיכונים הכרוכים ברכישה. ישנם מגוון סיכונים. התפקיד המרכזי של המרכז לשירותי אמנות של UBS הוא להעריך עבור הלקוח את הסיכונים העומדים בפניו. בין אם מדובר בבירור מקור היצירה, האם מדובר ביצירה גנובה, יצירה מזויפת או ביצירה השייכת בבעלות צד שלישי. צריך גם לקחת בחשבון את סיכוני הביטוח. בנוסף להיבט הכלכלי, מדובר פה גם בסיכון למוניטין של האספן והאוסף. התפקיד שלנו הוא לסייע ללקוחות לאתר את המסמכים הדרושים להוכחת האותנטיות של היצירה. בנוסף אנו גם עשויים לעזור במשא ומתן על רכישת היצירות ובהכנת הסכמי הרכישה״. 

לדברי רייליך, המומחים במרכז לשירותי אמנות עובדים באופן צמוד עם הלקוחות במשך כל תהליך רכישת היצירה. הליווי מסייע גם בתהליכי העברת היצירה, אחסונה, שחזורה במקרה הצורך, זאת לצד שירותי ספירת מלאי והערכות שווי. 

כיצד בונים אסטרטגיה לאוסף אמנות?

"מי שמעוניין באוסף אמנות צריך לנסח לעצמו את הדרישות הספציפיות מהאוסף – מהו היקף האוסף הרצוי, מהו סוג האמנות המועדף, מה הסגנון אליו האספן מתחבר וכו'. על מנת לבנות את האוסף צריך ‘לאמן את העין' על ידי ריבוי סיורים בתערוכות, ירידים, ביקורים בסטודיו של אמנים. אנחנו במרכז מסייעים ללקוחות במתן מידע נוסף על היצירות, בין אם מדובר על רקע היסטורי או על אינפורמציה כלכלית״.

רייליך מדגישה כי ב־UBS, כמדיניות, לא מסווגים אמנות כהשקעה פיננסית, אלא כתשוקה. לדבריה, "אספן אמיתי שהזיקה שלו לאמנות מקורה בלבו ולא ברצון לייצר רווח, ייתכן שידע לזהות בעצמו יצירה הנחשבת לאיכותית, כאשר אנשי המקצוע של UBS יהיו שם כדי לוודא שהאינסטינקטים שלו נכונים״.

במסגרת תפקידה במרכז לשירותי אמנות של הבנק, רייליך עובדת עם לקוחות המוגדרים "אמידים במיוחד״ ("Ultra High Net Worth״). לטענתה, "לא ניתן לשרטט פרופיל מוגדר של אספני האמנות. כל אחד פועל בצורה סובייקטיבית בהתאם לטעמו האישי ויכולותיו״. בנוגע לטרנדים בעולם האמנות אומרת רייליך כי "עולם האמנות הוא הטרוגני והמידע האובייקטיבי היחיד שיש הוא תוצאות של מכירות פומביות. מידע זה מעניק לנו תמונה על כשליש מהפעילות בענף״.


קלאודיה רייליך וקובי פיגנבוים בצבע טרי | צילום: אחיקם בן יוסף

רייליך החלה את הקריירה הרב־תחומית והרב־לאומית שלה בסוף שנות ה־90, כמבקרת אמנות עצמאית וחברה ב־AICA, האגודה הבינלאומית של מבקרי האמנות, כאוצרת תערוכות וכמחברת טקסטים על אמנות ועיצוב במאה ה־20. יש לה ידע נרחב בשוק האמנות הודות לניסיון מצטבר בתחום המוזיאונים, הגלריות המסחריות ואוספי אמנות תאגידיים כמו גם בתחום ההוצאה לאור. החל משנת 2006 היא עובדת בניהול וייעוץ אמנותי במגזר הפיננסים והנאמנויות. 

לרייליך, שכותבת בימים אלה את עבודת הדוקטורט שלה באוניברסיטת קארל בפראג, תואר מוסמך מאוניברסיטת סורבון בפריס (IV). בנוסף, יש לה תואר במנהל עסקים בינלאומיים והכשרה מקצועית מטעם UBS AG.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן