Forbes Israel Logo

אז כמה באמת שווה ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק?

פרסום הקלטותיה של שולה זקן בה נשמעות שיחות פרטיות בינה ובין אהוד אולמרט, אמנם חשפו את ההתנהלות המביכה בין השניים, אך גם הכניסה לתמונה אהוד נוסף – ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק. בהקלטות נשמע אולמרט אומר כי ברק נהג לקחת שוחד של עשרות מיליוני דולרים על עסקאות נשק שביצע – כסף אותו מחזיק ברק, לפי דברי אולמרט, "בשוויץ או באיזשהו משרד עורכי דין".

אז כמה באמת שווה ראש הממשלה לשעבר? נראה כי גם ללא המיליונים שגרף לכאורה, אהוד ברק יכול להתהדר בתואר אחד מאנשי הציבור העשירים בישראל (על אף שכעת הוא מקפיד על הגדרתו כאדם פרטי). לפני כשנה וחצי העריך פורבס את הונו של ברק בכ-56 מיליון שקל. מאז המשיך להרצות ברחבי העולם ולגבות עשרות אלפי דולרים על כל הרצאה, כך שככל הנראה הונו כיום אף גבוה יורת. אז מאיפה הגיעו המיליונים?

בסוף נובמבר 2012 הודיע ברק על פרישה מהחיים הפוליטיים. "קיבלתי את ההחלטה לא בלי לבטים, אבל בסופו של דבר בלב שלם", אמר טרם הלך לביתו בזמן הרכבת הממשלה החדשה בכנסת ה־19. רק שברק, 72, הוא לא הטיפוס שיושב בבית. כבר בשבוע שלאחר הבחירות לקח חלק פעיל בכנס דאבוס, הכנס הכלכלי העולמי הידוע ביותר, ודיבר שם על כך שבבחירות האחרונות הביעו הבוחרים הישראלים מסר ברור בבחירות לחיזוק גוש המרכז־שמאל.

השתתפותו בכנס דאבוס לא היתה בגדר אירוע חד פעמי; שר הביטחון לשעבר מופיע על במות האירועים והכנסים הנחשבים ביותר בעולם. במארס 2013, למשל, נאם בוועידת איפא"ק, השדולה האמריקאית הישראלית החזקה ביותר, המורכבת מעשירי ארצות הברית. חודש לאחר מכן חזר לארצות הברית לסבב נוסף, שכלל נאומים באוניברסיטה בנאשוויל ובבתי כנסת בסנט לואיס.

למעשה, נסיעות לכנסים וכדומה ברחבי העולם הן עניין של שגרה בלוח הזמנים של ברק. מאי 2013, למשל, היה חודש עמוס ביותר; בתחילתו השתתף יחד עם מנהיגים לשעבר ב"פורום קאווקוס הדרומי" באזרבייג'ן, משם טס ללאס וגאס, שם השתתף בכנס של קרן ההשקעה הגלובלית SkyBridge (שהתקיים במלון היוקרתי בלג'יו), ולקח חלק במושב עם ליאון פאנטה, לשעבר שר ההגנה של ארה"ב. ב־17 במאי התארח ברק בווילה הנשיאותית בניגריה, שם השתתף בכנס הסייבר הבינלאומי במדינה, כדובר המרכזי לצד כ־1,000 מנהיגים ודיפלומטים מרחבי העולם. "הכנס היה הצלחה גדולה", אומר לפורבס מארגן הכנס טים אקנו. "ברק הוא המגנט לאנשים הכי הכי חשובים, הוא לא נואם מניירות אלא מדבר ישר מהלב".


ברק. מרצה מבוקש ברחבי העולם | צילום: רויטרס

וכך מיתרגמות נסיעות אלו לחשבון הבנק: על הרצאה שאורכה בין שעה לשעה וחצי גובה שר הביטחון לשעבר 50־70 אלף דולר. מחיר זה, שהכניס אותו אל רשימת המרצים המרוויחים של פורבס, למעשה נחשב נמוך עבור פיגורה ידועה בסדר הגודל של ברק, אשר בשיא ימי תהילתו נהג לדרוש החל ב־100 אלף דולר עבור הרצאה. גם המחיר הנוכחי, שבהחלט אינו נמוך, לא מרתיע את הלקוחות הגדולים בחו"ל, אשר מכנים את ברק "מנהיג גלובלי דגול" ונהנים לפרט את הביוגרפיה המרשימה שלו, הכוללת כהונה כראש הממשלה העשירי של מדינת ישראל, שר ביטחון, קצין בסיירת מטכ"ל היוקרתית, רמטכ"ל ותואר נוסף שנשמע טוב באנגלית – החייל המעוטר ביותר בישראל שמאחוריו עשרות מבצעים ופעולות צבאיות.

גם במהלך השנים 2001 עד 2007, אז לקח את פסק הזמן הראשון שלו מן הפוליטיקה, רשם ברק הצלחה מרשימה למדי והדירה במגדלי אקירוב שהפכה לסמל לעושרו (אותה מכר בינתיים), היא אחד הביטויים לכך. הוא הקים חברת ייעוץ בשם אהוד ברק בע״מ וייעץ לחברות בינלאומיות בתחום הפיננסים, קרנות השקעה פרטיות וקרנות הון סיכון בינלאומיות. עוד כללו פעילויותיו שותפות בקרן ההשקעות הבינלאומית SCP, מעורבות בהשקעות קרן הגידור השוויצרית CMA ובקרן הון הסיכון סטאר ונצ׳רס. הוא גם שימש כנשיא חברת גילת סאטקום תמורת שכר נאה והיה חבר דירקטוריון בית ההשקעות תמיר פישמן. על פי ההערכות, הכניסו לו פעילויות אלה לאורך השנים כ־30 מיליון שקל.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.