Forbes Israel Logo

אחים לדרייב: שני הצעירים שרוצים להפוך את העולם למקום טוב יותר

אנחנו בעצם יותר דומים ממה שחשבתי", אומרת פתאום רוני פיבלוביץ, עמוק לתוך השיחה המשולשת שלנו. היא יזמית בת 31 שהקימה בגיל 26 חברה שעוסקת בשיווק ובמיתוג חברתי, וזה שדומה לה יותר משחשבה הוא ליאור פיבלוביץ, אחיה בן ה־28, שנמצא כשלושה חודשים בשנה באפריקה במסגרת עבודתו בקרן השקעות שוויצרית שמשקיעה רק במיזמים בעלי תרומה משמעותית לקהילה.

ואכן בין השניים, שבחרו כביכול בדרכים שונות עד מאוד, יש הרבה נקודות דמיון – ולא רק בהיבט הפיזי. שניהם החלו לצעוד במסלול הקונבנציונלי – היא בשיווק והוא בפיננסים – ועד מהרה גילו שזה לא מספיק להם. שניהם מחפשים כל הזמן את הערך המוסף, ושניהם מרגישים מהר מאוד כשהם לא במקום הנכון, מנסים לתקן תוך כדי תנועה, ואם צריך – גם נעים הלאה. מבחינתם, אמת פנימית היא לא סיסמה קליטה: הם מנסים להפוך את העולם למקום טוב יותר, ועל הדרך גם משאילים ליקום את היכולת הגבוהה שלהם להוביל את הפרויקטים הנכונים ולהצטיין.

– לרכישת מנוי למגזין פורבס ישראל

הם גדלו ביבנה. אביהם מהנדס חשמל בתעשייה האווירית; אמם היתה מורה שעשתה הסבה וכיום היא מאמנת אישית המתמחה בטיפול בילדים עם הפרעות קשב וריכוז; יש להם שני אחים צעירים – האחד עדיין סטודנט (להנדסת תעשייה וניהול), והאחר עובד בתעשיית הבידור (ואף כתב לאחרונה שיר עבור הראל סקעת). "גדלנו בבית מפרגן, שדוחף כל אחד באופן פרטני ונותן לשונות שלנו דרור", מעידה רוני.

"ההווי בבית לא היה יזמי, אבל היתה רוח הצטיינות", מוסיף ליאור. "חינכו אותנו ליצירתיות. ההורים נהגו להגיד לנו, תעשו מה שעושה לכם טוב ותצליחו בזה". לדברי רוני, ההורים דחפו אותם להתכתב כל הזמן עם האמת הפנימית: "אמא מאמינה בהגשמה עצמית. היא עצרה באמצע החיים ובחרה בדרך אחרת, בעקבות האמת הפנימית שלה. היא מקור השראה".

אבל מתברר שאמם היא יותר ממקור השראה: פעם בשבועיים היא מאתגרת את השניים ברעיון לסטארט־אפ שחייבים לממש. בוואטסאפ המשפחתי מתקיימים דיונים על רעיונות שונים כמו גם על סיכויי ההצלחה שלהם. גם בארוחות שישי כל אחד מבני המשפחה מציג מעין סטטוס שבועי, ומקבל ייעוץ וחוות דעת מבני הבית.

להשאיר חותם

רוני התחילה את דרכה בלימודי מינהל עסקים באוניברסיטת בן גוריון בבאר שבע. אחרי כמה שבועות של דרכים למנף יוזמות ופרויקטים. במסגרת העבודה המקיפה שלה עם יזמים וחברות הזנק מצאה כי הקושי המשמעותי ביותר של יזמות חברתית־סביבתית הוא בעיית המימון. מכאן החלה לבנות את הנקודה הבאה במסלול שלה: מיזם בשם Impact Investment Israel, שמטרתו לחבר את ישראל למגמה הגלובלית של השקעות האימפקט. המיזם חושף את העשייה הנרחבת של ישראל בתחום יזמות האימפקט ומעודד משקיעים זרים ומקומיים להשקיע במיזמים שלצד הערך הפיננסי שלהם, הם מסייעים בפתרון בעיות חברתיות־סביבתיות.



רוני וליאור פיבלוביץ | צילום: אלי דסה

"כסטארט־אפ ניישן, המוח היהודי יכול לספק לעולם אינספור פתרונות חכמים וחדשניים לאתגרים סביבתיים־חברתיים. השקעה במיזמים חברתיים, בפתרונות אנרגיה, חקלאות, חינוך ובריאות אמנם דורשת אימוץ מתודולוגיות השקעה ותפיסות חדשות, אך היא מראה כי משקיעים יכולים גם להרוויח וגם להשאיר אימפקט חיובי על העולם", היא מסבירה. במיזם לוקחים חלק משקיעים, פילנתרופים, דמויות מובילות מהעולם הפיננסי, חברות ישראליות ומשרדי ממשלה, ביניהם המטה לקידום השקעות במשרד הכלכלה. עיקר סדר היום של רוני עוסק במיזם החדש, בניית השלד העסקי, מתודולוגיה וגיבוש שיתופי הפעולה. את פירות המיזם נזכה לראות, ככל הנראה, בשנתיים הקרובות.

כולם מרוויחים

בדומה לאחותו, גם ליאור גילה עד מהרה שהוא לא בדיוק במקום הנכון, ומצא מסלול אלטרנטיבי להתפתח בו. הוא למד כלכלה וחשבונאות באוניברסיטת תל אביב. במהלך התואר התנדב בנובה, ארגון המעניק ייעוץ עסקי־אסטרטגי לחברות ולעמותות. במקביל, עבד כאנליסט בקרן הון סיכון של בוש (Bosch). הוא הגיע לשם במקרה, וגילה שרוב ההשקעות הן מתחום הקלינטק, האנרגיה המתחדשת, או תחומים אחרים שאותם הוא מגדיר "משני מציאות".

עם סיום לימודיו, עדיין חשב ללכת בתלם. הוא התקבל להתמחות במחלקה הכלכלית של פירמת רואי החשבון קסלמן וקסלמן PwC Israel – "סיירת המטכ"ל" של המשרד. ליאור, שתמיד הצטיין, היה כביכול על המסלול הנכון, אבל דעתו לא נחה. כשהגיע למסקנה שלהזיז מספרים מקובץ לקובץ זה לא מספיק עבורו, לקח פסק זמן של כמה שבועות. כשחזר, נעזר בקשרים מקצועיים שטווה והצליח להשתלב בקרן השקעות יוצאת דופן בשם ויטל קפיטל (Vital Capital), אשר השותף המייסד שלה הוא איש העסקים הישראלי איתן סטיבה. מדובר בקרן שוויצרית המתמחה בהשקעות אימפקט. עוד לפני שהיה בן 30 חבר ליאור לזרוע האנליטית־כלכלית של הקרן, שהשקעותיה נאמדות בכ־350 מיליון דולר.

צוות ההשקעות של הקרן מונה שבעה אנשים, אשר מפוזרים במספר מוקדים בעולם, והיא מתמקדת בפרויקטים וחברות באפריקה. כל השקעה שבוחרת הקרן חייבת שתהיה בה, מלבד תשואה כלכלית, גם תרומה חברתית-סביבתית משמעותית. על כן הקרן מתרכזת בתחומי פעילות של אנרגיה מתחדשת, קלינטק, תשתיות, דיור, חקלאות, רפואה וחינוך.
ליאור עובד במשרד בתל אביב אך נע באופן קבוע על ציר שוויץ-קפריסין (משם עובדים ראשי הקרן) ואפריקה. הוא לא רק בוחן השקעות ומנתח אותן, אלא גם עובד מול גופים פיננסיים מובילים בעולם ומוביל בעצמו חלק מהפרויקטים של הקרן. הוא מבלה בממוצע כשבוע בכל חודש באפריקה ורואה איך המספרים מקובץ האקסל וממצגת הפאוור-פוינט הופכים למציאות.

פרויקט מהסוג שהקרן מקדמת, ושליאור השתתף בו לאחרונה, היה הקמת 40 אלף יחידות דיור בר-השגה באנגולה. "לא מדובר בבנייה כמותית ושיטתית כמו שבונים הסינים", הוא מדגיש. "במסגרת הפרויקט אנחנו בונים קהילה ומתכננים ערים הכוללות שטחים ירוקים, שטחי ציבור ומוסדות ציבור. המעמד הבינוני במדינה יוכל לעמוד ברכישת הדירות הללו. ההשקעה הזו היא הוכחה מנצחת ליכולת לעשות טוב, ובו-בזמן להשיג תשואות יפות למשקיעים".

"שילוב מנצח"

בדרכם המיוחדת רוני וליאור משפיעים זה על זו, ולהיפך. רוני הצליחה לקרב את ליאור לעולמות החברה והסביבה, היא זו שעודדה אותו להבין שעסקים בלבד זה לא מספיק. בשלב מתקדם התהפך הגלגל – לאחר שליאור התמקם בקרן ההשקעות, היה הוא זה אשר עזר לרוני לסלול את המשך דרכה המקצועית.

ליאור פרקטי, מתחבר למספרים, רוני בעלת תבונת שיווק ורוח טובה. היא יודעת להזהיר אותו לא לענות לשאלה קשה שסופה מלכודת, הוא עוזר לה לנסח מטרות ולהתמקד. ביחד עוד לא יצא להם לעבוד, אבל רוני היתה שמחה להקים עם אחיה קרן השקעות משותפת או סטארט-אפ. ליאור מצדו מכיר ביתרונות החיבור ביניהם, אבל חושש לערבב בין משפחה לעסקים. "אנחנו שילוב מנצח", קובעת רוני ומגניבה חצי התחייבות מחויכת: "אני אתיש אותו. עוד נעבוד יחד". 

הכתבה מופיעה בגיליון ראש השנה של פורבס

– לרכישת המגזין חייגו 077-5273355

– לרכישת מנוי למגזין פורבס ישראל


הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.