Forbes Israel Logo

איום מרחף? בעולם חוששים כי ארגוני טרור ופשע יעשו שימוש במסוקים הזעירים הזמינים בשוק

הטכנולוגיה אשר מתפתחת ללא הרף והופכת לנגישה יותר מדי יום מביאה עמה לא מעט הזדמנויות – וגם לא מעט אתגרים. אחד החששות הכבדים אשר עולה בכל פעם שטכנולוגיה חדשה פורצת והופכת לנגישה לכל היא כי גורמים אלימים שונים – ובמיוחד ארגוני טרור – ינסו לנצל את הפיתוח האחרון למטרותיהם, ולפגוע באמצעותו באזרחים חפים מפשע.

כמובן שלא מדובר בחששות מופרכים בלבד. ארגוני הטרור ברחבי העולם עושים מאמצים גדולים לאורך השנים להצליח ולפתח טכנולוגיה אשר תסייע להם בפעילותם – ולעיתים, הטכנולוגיה המתפתחת במישור האזרחי עונה על אותו הצורך בדיוק. רק לאחרונה הועלה החשש כי המטבעות הווירטואליים הקיימים כיום (והביטקוין בראשם) משמשים היטב את אותם ארגוני טרור ופשע ברחבי העולם – שכן רשויות החוק אינן יכולות לעקוב אחר מקור ותנועת הכספים האלו.

כעת מגיע תורה של טכנולוגיה חדשה לעמוד במוקד החששות הציבוריים: ה"שפיריות" – המסוקים הזעירים המופעלים בשלט רחוק – הם שעלו לכותרות בשבועות האחרונים והביאו גורמים רבים ברחבי העולם לטעון כי מדובר בסכנה של ממש. אותם מסוקים זעירים הפכו במהלך השנה האחרונה לנפוצים במיוחד, כשכל אזרח רשאי לרכוש לעצמו אחד ללא כל אישור, רישיון או פיקוח. גם מכירן של ה"שפיריות" הפך נגיש (כמעט) לכל כיס – והוא מסתכם בכמה מאות דולרים בודדים. כיום, אזרחים רבים כבר מחזיקים ברשותם דגמים שונים של אותם רחפנים זעירים – אותם הם יכולים להטיס בקלות ובכל מקום אשר הם חפצים.

איום של ממש? ה"שפירית" | צילום: thinkstockphotos

החששות האחרונים כי אותם רחפנים ישמשו גורמים עוינים עלה במיוחד לאחר שכלי תקשורת שונים בארה"ב דיווחו על אזרח ממוצא מרוקאי אשר נעצר במדינה, כשהשערות שונות גרסו כי תכנן לבצע פיגוע טרור באמצעות רחפן אשר רכש. באמצעותו, הסבירו הפרשנים, יכול היה לשאת מטעני נפץ לכל אתר אשר יחפוץ – החל מאירוע ספורט ועד לכינוסים פתוחים שונים. החשש המרכזי אשר הועלה היה כי באמצעות הרחפן ניתן להגיע גם למטוס נוסעים (במהלך נחיתה או המראה), ולפגוע בו.

החששות התגברו לאחר שבימים האחרונים דווח בערוץ ה-BBC על מעצרו של אזרח בריטי, אשר הטיס רחפן בסמוך לשדה התעופה הית'רו במדינה וכמעט התנגש עם מטוס מדגם איירבאס A320, כשעל סיפונו כ-180 נוסעים. על פי הדיווח בערוץ המקומי, גורמים ברשות התעופה הבריטית העידו כי היה "סיכון ממשי" להתנגשות, אשר עשויה הייתה לגרום לתאונה קטלנית (חשוב להדגיש כי האזרח העצור אינו חשוד כי התכוון במזיד להתקרב למטוס הנוסעים).

אז האם הרחפנים החדשים אכן מהווים איום של ממש על בטחון האזרחים ברחבי העולם? אין ספק כי מדובר באתגר ממשי אשר עומד בפני אנשי מערכות הביטחון השונות, שכן כעת בידי גורמי טרור ופשע ניתנת יכולת חדשה, אשר מביאה עמה אפשרויות רבות חדשות – גם למעשי טרור ופגיעה באזרחים. אך למרות החששות הרבים חשוב שלא לתת לפאניקה ציבורית להתפשט, ולזכור כי טכנולוגיה חדשה מגיעה כל הזמן, וכי תמיד ישנם גורמים שונים אשר מנסים לנצל אותה לצרכיהם שלהם. הרחפנים (או ה"שפיריות"), במקרה הנוכחי, הם רק חוליה נוספת בשרשרת.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן