Forbes Israel Logo

איזו מדינה תיטיב להתמודד עם האיום מצפון קוריאה?

יתכן שאתם כבר חסינים מפני ידיעות לגבי צפון קוריאה שמשגרת טילים אל מחוץ לשטחה. אלא שבשלישי האחרון טיל בליסטי אחד, לטווח בינוני, טס מעל ליפן ונחת במי האוקיינוס השקט, בסמוך לאי הצפוני שלה, הוקאידו, כך לפי דיווחים חדשותיים בסאול. זה ללא ספק מפחיד, אם אתם חיים ביפן, וזה הניע את טוקיו, יחד עם התומכת הנאמנה שלה וושינגטון, לדחות לעת עתה כל שיחה מול פיונגיאנג, ולהעדיף במקום זאת הפעלת לחץ נוסף. רוב האנליסטים מעריכים כי המדינה הטוטליטרית והמבודדת לא מתכוונת לפגוע באיש, אלא רק לשפר את יכולתה להתגונן במידה שמישהו יתקוף אותה. ובכל זאת, מנהיגה של צפון קוריאה, קים ג'ונג און, כועס, ותאונות צבאיות תמיד עשויות להתרחש.

כך שמדינות עוינות כלפי פיונגיאנג, או כאלו שקרובות אליה גאוגרפית, התכוננו לאור ההתפתחויות למתקפה. חלקן מוכנות טוב יותר מאחרות. יפן תתמודד טוב מכולן עם מצב כזה.

שיגור הטיל אל יפן השבוע | צילום מסך: יוטיוב

שרשרת האיים היפנית, המרוחקת רק 1,045 קילומטר מצפון קוריאה, מחזיקה במערכת הגנה מפני טילים הכוללת מיירטי קרקע-אוויר מדגם PAC-3 ומערכת טילי Aegis אנטי-בליסטיים המותקנת על ספינות קרב, שיעילותה הוכחה בניסויים. גם לארצות הברית יש את החומרה הזו, כפי שאומר לנו אלכסנדר הואנג, פרופסור ללימודי אסטרטגיה באוניברסיטת Tamkang בטאיוואן. ארצות הברית אפילו עזרה לפתח אותה בשביל יפן. אלא שיפן, דרך החוויה העקובה מדם שלה ממלחמת העולם השנייה, מובילה על פני מדינות אחרות עם מערכות התרעה מהשורה הראשונה, אימונים צבאיים ותרגילי אימונים ליירוט מתקפות, הוא אומר. "יפן הייתה המדינה היחידה שנפגעה מפצצת אטום, ויש להם כיום מערכת תגובה לפשיטות אוויריות שהיא טובה יותר ביחס למדינות אחרות", אומר הואנג.

יפן גם צריכה לקבל מידע מעודכן מהחלל מידי ארצות הברית, והיא משתמשת במיירטי טילים מודרניים המותקנים על גבי ספינות, אומרת ג'ושוע פולק, עורך כתב העת Nonproliferation Review היוצא לאור בוושינגטון. "יפן מוקפת במערכת חדשה של רדארים, שמזינה את מערכת ההתרעה שלה במידע ומאותתת למערכות ההגנה שלה", הוא מוסיף.

צפון קוריאה שיגרה 21 טילים עד כה השנה, כולל זה ששוגר בשלישי האחרון, שגמע כ-2,700 קילומטר. מטרות פוטנציאליות אחרות שלה יהיו דרום קוריאה וארצות הברית, כשצפון קוריאה הודיעה כבר שהיא תפגע באחת מהן. רוסיה, למרות שהיא בקושי נמצאת ברשימת האויבים של צפון קוריאה, יושבת על הגבול הצפון קוריאני ויכולה להיפגע על דרך מקרה. גם סין חולקת גבול עם צפון קוריאה, אבל היא נחשבת לתומכת נאמנה של פיונגיאנג.

דרום קוריאה, שמתוארת בתור נקודת הנחיתה הסבירה ביותר של טילים צפון קוריאניים, בגלל הקרבה ביניהן ועל רקע עשורים ארוכים של עוינות ביניהן, תלויה מאוד בסיוע מצד ארצות הברית בהדיפה של מתקפות טילים. דרום קוריאה וארצות הברית מקיימות החודש תרגיל צבאי משותף, שגם יתכן שהיווה המניע לשיגור הניסוי ביום שלישי. סאול הסכימה בשנה שעברה לעבוד עם וושינגטון על התקנת מערכות THAAD – מסוף הגנה באזורי גובה עליונים – אבל נשיא המדינה, שנכנס לתפקיד במאי האחרון, השעה לפי שעה את פריסתן. חוץ מזה, לדרום קוריאה יש רק בליל של מערכות נשק ממדינות אחרות, אומר פולק. בארסנל כלולים למשל טילי פטריוט "מיושנים ומיד שנייה" מגרמניה, סירות מצוידות בטילי SM-2 וגם טילים ישראליים. "כיצד תעבודנה באמת המערכות היא עדיין שאלה פתוחה", אומר פולק. "לא מדובר היה בפלא של רכישות מתוכננות היטב".

גם רוסיה, למרות שהמיירטים שלה מסביב למוסקבה, כמו גם ציוד אחר שלה, בהחלט שווי ערך לטילי הפטריוט, לא נראית מוכנה כמו יפן.

הניסויים נערכים למרות – או בגלל – העוינות כלפי צפון קוריאה מצד נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ. טראמפ הפך את החימוש הצפון קוריאני לחלק מרכזי באג'נדה שלו כלפי אסיה, מאז שנכנס לתפקידו בחודש ינואר. אבל אם הוא באמת הצליח להרגיז את קים ג'ונג און, וטיל בליסטי בין יבשתי באמת יגיע לאדמת ארצות הברית, ההגנה האמריקאית עשויה גם היא לא להשתוות למערכות היפניות, כפי שחוששים אנליסטים אחדים.

קים בשדה השיגור | צילום מסך: יוטיוב

נכון לשנת 2011, מערכות יירוט קרקעיות במדינות אלסקה וקליפורניה היו מוכנות כבר למתקפת טילים. גם ספינות מלחמה חמושות ב-Aegis יכולות להפיל טילים לטווח קצר ובינוני, כתב בזמנו ברוס קלינגר, עמית מחקר ב-Heritage Foundation. אבל ארצות הברית חסרה "מערכות הגנה מספיקות" עבור עצמה ועבור בנות בריתה, הוא הוסיף.

הספקות העמיקו שש שנים מאוחר יותר. לאי האמריקאי במרכז האוקיינוס השקט, גואם, יש מערכת THAAD והוא גם יכול למקם כלי שיט כך שיחסמו טילים, אומר פולק. הוואי יכולה להיות יעד הגיוני למדי לפעילות דומה. אלא ש-THAAD "לא תוכנן להתמודד עם מתקפות של טילים בליסטיים בין יבשתיים", הוא אומר. למערכת ההגנה הקרקעית נגד טילים בליסטיים לטווח בינוני שבהוואי ובאלסקה "יש תיעוד דל למדי של ניסויים, והיא מפספסת בחצי מהפעמים שבהן היא נבדקת. היא גם חסרה מספיק נכסי רדאר ייעודיים", הוא מוסיף, כשהוא מצטט את רשות הניסויים וההערכה הפנימית של הפנטגון. "אין לי מספיק ביטחון בה".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.