Forbes Israel Logo

אין תיירות ואין גם סרטים: בצל המבצע הועברו צילומיהן של סדרת בינ"ל מחוץ לגבולות ישראל

גדעון רף, יוצר התכנית 'הומלנד' האמריקאית ,והסדרה 'חטופים', עליה היא מבוססת, מרגיש כי הוא מחויב לספר את סיפור האזור בו הוא גדל. את הסדרה האחרונה שכתב 'Dig' (דיג) הוא תכנן לצלם במלואה בישראל – הכל התנהל בהתאם לתוכנית, וצילום הפיילוט התרחש כולו בירושלים, אך אז החל מבצע 'צוק איתן' שאילץ אותו לסגת מן הרעיון.

צילומי הסדרה 'דיג' הם לא היחידים שנאלצו לעבור משראל הקיץ. סדרת הדרמה של – FX Tyrant" החלה את צילומיה בישראל, כאשר עלילתה נכתבה בהשראת ה'אביב הערבי'. בחודש יוני, כאשר עלתה התוכנית לאוויר, נכתב בניו יורק דיילי ניוז כי "החלק הייחודי של התוכנית הוא ההתחקות אחר המזרח התיכון בעומק ובניואנס שנדיר לראות בטלוויזיה האמריקאית". בתחילת החודש, צילומי הסדרה הועברו מישראל לטורקיה.

המיזם האחרון של גדעון רף, 'דיג', הוא סדרה בכיכובו של ג'ייסון אייזקס, המגלם סוכן FBI החוקר רצח של אישה ארכיאולוגית בירושלים. התוכנית היא תוצאה של שיתוף פעולה בין רף ויוצר הסדרה 'Heroes' האמריקאית, טים קרינג. צילומי התכנית כאמור עברו מישראל לניו מקסיקו.

בזמן שפניו היו מועדות אל עבר אירופה, על מנת לגשש עבור אתרי צילום חדשים לתוכנית, רף הקדיש קצת זמן כדי לשוחח על ההשפעה של העברת הצילומים מישראל על הסדרה, מה גורם לו לשתף ולספר דווקא את הסיפורים הללו ואת ההבדל, כמו גם הדמיון, שהוא רואה בתגובותיו של הקהל הבינלאומי לסוג הטלוויזיה שהוא מייצר.

גדעון רף בקבלת פרס על כתיבה יוצאת דופן בסדרה 'הומלנד' | צילום: רויטרס

פורבס: האם מעבר הצילומים מחוץ לישראל שינה את הסיפור?

כשהחלטנו לצלם את 'דיג' התחייבנו לעצמנו לא להתפשר, לא בתסריט, לא בקנה מידה ולא בהיקף. אנו נחליף את אתרי הצילום בישראל באחרים מרחבי העולם. בעולם הקולנוע קורה הרבה פעמים שאנו מצלמים מקום אחד ומציגים אותו כמקום אחר ואנו נוודא שנציג את ירושלים בדרך הטובה ביותר האפשרית.

פורבס: האם חשבת כבר על איך תוכל להמשיך את הסדרה?

אנחנו עובדים על שישה פרקים וגם לי וגם לטים קרינג יש עוד הרבה סיפורים לספר אם תינתן לנו ההזדמנות להמשיך ולספר. אנחנו חושבים שלששת הפרקים הללו יש התחלה, אמצע וסיום, אך אם נחליט לעשות יותר פרקים, אני בטוח שנמצא דרך להמשיך את הסיפור.
פורבס: איך התחילה המשיכה שלך לסיפורים מסוג אלו?

נולדתי וגדלתי בירושלים שהוא אזור שמרתק אותי. הסיפורים מסוג זה יכולים להיות מאוד מרגשים – 'חטופים' סדרה ישראלית המיועדת לשוק קטן, מצאה את דרכה כבר לעשרים מדינות בצורתה המקורית. בתוכנית 'דיג' רציתי למקם את הסיפור בעיר הקדושה לכל כך הרבה אנשים, ולבסס אותו סביב דמות שאיבדה את אמונתה כתוצאה מטראומה אישית. זה מעניין למקם סיפור על אמונה לקנאות דתית במקום הקדוש ביותר עליי האדמות.

פורבס: מה השוני בעשיית טלוויזיה בישראל לעומת ארה"ב?

זה תהליך שונה בגלל תקציבים שונים. לדרך האמריקאית והישראלית יש יתרונות וחסרונות. כשיש פחות כסף, כי השוק קטן יותר, אין זה אומר שהתוכנית טובה פחות. בישראל אנחנו מתחרים על כל התוכניות האמריקאיות והאירופאיות ולכן אנו חייבים להביא את הסיפור הטוב ביותר והיצירתי ביותר שאנחנו יכולים להביא על מנת לתפוס את תשומת לב הצופים.

פורבס: מה לגבי ההבדל בין הקהל בארה"ב ובישראל?

העולם הולך ונעשה קטן במונחים של קהל, הקהל הולך ונהייה יותר מתוחכם. בעבר להשתמש בכתוביות בארה"ב היה סוג של טאבו ועכשיו אני חושב שזה מקובל ורצוי שדמויות ידברו בשפת האם שלהם. אנחנו עושים זאת בדיוק בסדרה החדשה שלנו וטים עשה את זה כבר בעבר ובהצלחה רבה.

פורבס: ספר לנו קצת על שיתוף הפעולה עם טים קרינג ביצירת התוכנית

אני הצגתי את הרעיון לתוכנית לטים ומאז אותו היום אנו כמעט ובלתי נפרדים. אנחנו דומים מאוד ברגישויות שלנו ואנחנו מחמיאים איש לרעהו ברעיונות שלנו – אני מעריץ ענק שלו. הוא מספר סיפורים מדהימים והוא גם אדם מדהים, דבר שלא נפוץ כל כך בהוליווד.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.