Forbes Israel Logo

“אם הרופאים והאחיות היו שומרים על היגיינה – אפשר היה למנוע עד 4,500 פטירות מדי שנה”

"הקריאה לצדק חברתי, שבאה לידי ביטוי במחאה החברתית בקיץ 2011, היא ההוכחה לכך שהציבור בישראל אינו אדיש ושהוא מתכוון, בצדק, לתבוע מנבחריו בכנסת ובממשלה לבצע את המוטל עליהם כשליחי ציבור", מתריע מבקר המדינה, השופט בדימוס יוסף שפירא, שהגיש היום את הדו"ח השנתי ל-2013.

"ביקורת המדינה מחייבת מאבק חסר פשרות בכל גילוי של מעשה מינהל לא תקין, שחיתות אישית, או ממסדית, אפליה, העדפה פסולה ופגיעה בזכויות המיעוט", קובע שפירא ומבהיר שהדו"ח עוסק בין היתר, בטובות הנאה חורגות לנבחרי ציבור ברשויות מקומיות תוך ניצול מעמדם. 

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

בדוח מתריע המבקר על כשלים רבים במערכות השונות של השירות הציבורי, בתחום החינוך המיוחד, הדיור הציבורי, שירותי הדת, ההשכלה הגבוהה, השלטון המקומי, רשויות הגבייה ועוד.

בריאות: 6,000 חולים מתים מדי שנה מזיהום אליו נחשפו בבית החולים

4,000-6,000 איש מתו ב-2012 כתוצאה מזיהום אליו נחשפו בבתי החולים, כאשר שמירה על היגיינה נכונה וטיפול ראוי יכולים היו למנוע 1,000-4,500 מיתות – כך עולה מדוח מבקר המדינה יוסף שפירא לשנת 2013, שעסק בזיהומים בבתי החולים.

על פי המבקר, בעשורים האחרונים נצפתה עלייה בשיעור הזיהומים כתוצאה משהייה במוסדות רפואיים, בחומרת הזיהומים ובעמידות מחוללי הזיהומים לאנטיביוטיקה. הדבר גורם לתחלואה יתרה, לתמותה ניכרת ולעלויות גבוהות למשק.

לקריאת הכתבה המלאה לחצו כאן


צילום: רויטרס

נמלים: "נסיעותיו של יו"ר נמל אשדוד לחו"ל עלו למדינה 252 אלף שקל"

חברת נמל אשדוד הוציאה על נסיעותיו לחו"ל של היו"ר 252 אלף שקל, כך עולה מדוח המבקר. על פי הדוח, במשך שלוש שנות כהונתו כיו"ר בשכר של החברה שהה יעקב רז בחו"ל במשך 93 ימים, מהם 77 שהוגדרו כימי עבודה.

במשרד המבקר מציינים כי על פי חוק חברות ממשלתיות מחוייבת חברת נמל אשדוד צריכה נסיעה לחו"ל של חבר דירקטוריון בחברה להיות בגין סיבה מיוחדת. החברה מחוייבת לדווח על נסיעותיו לחו"ל של היו"ר לרשות החברות הממשלתיות, אולם בפועל היא לא עשתה זאת. כמו כן לא דווח גם על הנסיבות המיוחדות לנסיעותיו. 

לקריאת הכתבה המלאה לחצו כאן

שירות ציבורי: "60% מעובדי המדינה מועסקים בחוזים מיוחדים בניגוד לחוק"

משרד מבקר המדינה מותח ביקורת נגד נציבות שירות המדינה בנוגע לאופן העסקת עובדים במגזר הציבורי. לטענת המשרד, נציבות שירות המדינה מעסיקה עובדים במסגרת חוזים מיוחדים ולא באמצעות מכרזים, כפי שמורה חוק המינויים. בנוסף, בדו"ח מבקר המדינה נכתב כי הנציבות אינה מדווחת כראוי על העובדים המועסקים בחוזים הללו ואינה מנמקת את סיבת העסקתם באופן זה.

על פי חוק המינויים, העסקת עובד בשירות המדינה בחוזה מיוחד מותרת במקרים מסויימים המעוגנים בתקנות שירות המדינה. עובדים אלה מוגדרים כמי שעבודתם "חיונית למדינה" והעסקתם מותנית באישור ועדת חריגים מיוחדת. אולם בפועל, המשרד מצא כי 60% מהעובדים שהצטרפו לשירות המדינה משנת 2008 נקלטו בחוזים מיוחדים.

לקריאת הכתבה המלאה לחצו כאן


שפירא | צילום: דוברות מבקר המדינה

חינוך: "40% מהמורים במקצועות ההומניים בחינוך העל יסודי אינם מוכשרים כראוי"

מבקר המדינה מותח ביקורת חריפה על אופן העסקת עובדי הוראה במשרד החינוך. על פי דו"ח מבקר המדינה לשנת 2013, 40% מהמורים בחינוך העל יסודי למקצועות ההומניים לא הוכשרו ללימוד מקצועות אלה. הנתונים מתייחסים למורים שלימדו בשנת הלימודים התשע"ב (2011-2012).

על פי הדו"ח, בשנת 2010 רק שליש מהמורים למתמטיקה בחינוך העל יסודי היו בעלי תואר אקדמי מתאים ללימוד המקצוע. בנוסף נמצא כי בחינוך הממלכתי-דתי כמות המורים שאינם בעלי הכשרה מקצועית עבור התחום אותו הם מלמדים הוא הגבוה ביותר מכל מגזרי החינוך בארץ.

לקריאת הכתבה המלאה לחצו כאן

חינוך: "ילדים בעלי צרכים מיוחדים לא מקבלים עדיפות בשילוב בחינוך הרגיל"

ירידה בשיעור תלמידים בעלי צרכים מיוחדים המשולבים בחינוך הרגיל, אי הגדלת שיעור המשאבים שהקצה המשרד לשילוב תלמידים אלה בחינוך הרגיל, מספר מצומצם של שעות שבועיות לתלמיד שמשולב באותה דרך, וחוסר בכלים לטיפול בתלמידים בעלי הפרעה התנהגותית-רגשית. אלה רק חלק מממצאי דו"ח מבקר המדינה המתייחס לשילוב תלמידים בעלי צרכים מיוחדים במוסדות החינוך הרגיל.

לקריאת הכתבה המלאה לחצו כאן

נדל"ן: "המינהל שיווק לאורך החופים תכניות שהמועד לביצוען עבר"

תכניות שפג תוקפן ולא נבחנו מחדש, ואי שמירה על רצף אקולוגי הם שני המוטיבים המרכזיים בפרק בדו"ח המבקר המתייחס להגנה על הסביבה החופית הישראל. משרד המבקר בדק בין היתר את סדרי האישור של מיזמי פיתוח לאורך חופי ישראל, המתבססים על תכניות שחוק שמירת הסביבה החופית מ-2004 לא חל עליהן. חלק מהמיזמים שנבדקו מן השנים האלו הם פירות של תכניות שהתיישנו זה מכבר והיה צורך לחדשן.

לקריאת הכתבה המלאה לחצו כאן

תקשורת: "החלטות ממשלה לא קוימו, מכרזים לא פורסמו, מאגר המידע חסר"

ועדת תדרים שהחלה לפעול רק אחרי שנה וחצי, אי קיום החלטות ממשלה, אי פרסום מכרזים וחוסר מוכנות לחירום – אלה הם רק חלק מהדברים שמעלה דו"ח מבקר המדינה לגבי ניהול התדרים האלקטרומגנטיים בישראל.

צילום: ingimage / ASAP

לקריאת הכתבה המלאה לחצו כאן

"הסיוע לזכאים לדיור נשחק ב-40%; הריבית לזכאים גבוהה יותר מזו בשוק ההון"

מבקר המדינה מאשים את הממשלה בשחיקת שווי הסיוע לזכאים לדיור וברבית גבוהה מידי. הוא קובל כי הממשלה נותנת הלוואות לזכאים בריבית גבוהה ודורשת מהבנקים להעלות הריבית על משכנתאות שהם נותנים.

המבקר טוען כי האוצר כשל בעצירת מחירי הדירות וכי הממשלה לא מעדכנת את שיעור התמיכה בזכאים שנשחק ב-40% בעקבות הזינוק במחירי הדירות.

לקריאת הכתבה המלאה לחצו כאן

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.