חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

אפקט פישר: הדולר עלה ב-0.3% ל-3.707 שקלים לאחר הורדת הריבית

אפקט פישר גורם לפיחות מתון בשקל: בעקבות ההחלטה של בנק ישראל להפחית את הריבית ל-1.25%, שער הדולר עלה ביום במהלך המסחר ב-0.3% ושערו היציג נקבע על 3.707 שקל, השער הגבוה ביותר בכ-3 חודשים. חשוב לציין כי השער היציג נקבע לעומת השער של יום שישי מאחר ואתמול לא התקיים מסחר בדולר.

הורדת הריבית הכפולה (0.5% בשבועיים) יצרה פיחות חד בשקל: מאז הפחתת הריבית ב-13 במאי זינק שער הדולר בכ-4.4%. הפחתת הריבית מאמש אמורה לגרום פיחות נוסף בשקל כדי לסייע ליצואנים ולעסקים.

הפיחות החד בשקל יגרום להתייקרות של הטיסות והחופשות בחו"ל, שכר הדירה ומחירי הדירות, מחירי המכוניות ומוצרי החשמל מחו"ל.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

הריבית הנמוכה תגביר הביקוש למשכנתאות ותגרום להתייקרות נוספת במחירי הדירות שכבר זינקו ב-83% ב-6 שנים וב-10.5% תוך שנה.

החזר המשכנתא (הצמודה לפריים) יפחת בעקבות הפחתת הריבית ב-0.5% ב-170 שקל בחודש במשכנתה של 600 אלף שקל וב-240 שקל במשכנתא של 800 אלף שקל. 

בבנק ישראל אומרים כי הורדת הריבית נועדה לסייע ליצואנים ולעסקים במשק. בבנק מדגישים כי התייקרות הדירות היא במגרש של הממשלה וכי הממשלה צריכה לרסן את עליות המחירים על ידי הגדלת ההיצע וצעדים של מיסוי משקיעים.

בבנק מדגישים כי בנק ישראל פועל בשוק הדירות רק בצד הביקושים , וכי היעד העיקרי של מדיניות הריבית הוא שמירת יציבות מחירים יציבות פיננסית וסיוע לתעסוקה ולצמיחה.

סטנלי פישר, נגיד בנק בנק ישראל | צילום: מרק ישראל סלם

במחלקת המחקר של FXCM ישראל מציינים הבוקר: "בנק ישראל החליט להכות בברזל בעודו חם והפחית הריבית ברבע אחוז נוסף. צמצום פער הריבית בין השקל והדולר מפחית משמעותית את האטרקטיביות של ההשקעה בשקל בקרב משקיעים זרים. בעצם הפחתת הריבית שוב סימן בנק ישראל את התיסוף בשקל כבעיה המרכזית המסכנת את הצמיחה בישראל, ולא שוק הנדל"ן המתחמם.

הפחתת הריבית גם תסייע להמריץ במידה מסוימת את המשק המקומי בתקופה שבה האזרח הישראלי מתמודד עם גזירות והעלאות מיסים שעשויים לפגוע בצריכה הפרטית. 

"מבחינה טכנית, בעקבות הצעד של בנק ישראל עלה שער הדולר מעל 3.71 היתה זו רמה שהיוותה תקרה משמעותית בשבוע שעבר, וכעת כשעלה מעל המשוכה הזו הדרך סלולה עד ל-3.75. מלבד הגורמים המקומיים הללו, היום נראה את ההשפעה של המסחר העולמי בדולר על התנועה של הדולר-שקל.

לאחר שאמש השוק העולמי היה מנומנם למדי בשל העובדה כי השווקים בבריטניה ובארצות הברית שבתו מפעילות, היום שוב תעלה התנודתיות ואנחנו נראה האם הדולר ממשיך להתחזק על רקע התיקון המתהווה בשוקי העולם. האפשרות כי הבנק הפדרלי יצמצם ההרחבה הכמותית מגבירה את הביקוש לדולר בעולם, ותתמוך בעליית שער הדולר", אומרים ב-FXCM.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן