Forbes Israel Logo

אפריקה מתעוררת: הכירו את 10 האנשים העשירים ביבשת השחורה

עכשיו כבר אין ספק: באפריקה, כמו בשאר העולם, העשירים הולכים ומתעשרים מיום ליום. על פי הרשימה המלאה של 50 האנשים העשירים באפריקה זו השנה השלישית, מספר המיליארדרים ביבשת השחורה זינק בשנה האחרונה, וכיום חיים באפריקה 27 מיליארדרים, לעומת 16 בשנה שעברה, ו-2 בלבד בשנת 2003. 50 האנשים העשירים באפריקה מגיעים מ-10 מדינות שונות, לרבות אלג'יריה – אשר שולחת בפעם הראשונה נציג לרשימה המכובדת.

את הרשימה מוביל הטייקון הניגרי אליקו דנגוט, עם הון המוערך ב-20.8 מיליארד דולר. דנגוט עשה את מרבית הונו מחברת המלט "Dangote Cement", אשר פועלת במרבית מדינות היבשת ומתכננת אף להתרחב בקרוב. דנגוט מוביל גם את רשימת המרוויחים הגדולים של היבשת השנה, כשבמהלך השנה החולפת העשיר את הונו האישי בלא פחות מ-8.8 מיליארד דולר.

האדם העשיר באפריקה. דנגוט | צילום: רויטרס

9 טייקונים חדשים נכנסו השנה לראשונה לרשימה האקסקלוסיבית, לרבות איסאד רבראב – האלג'יראי הראשון אשר נכנס לדירוג, והמיליארדר הראשון במדינתו. חברת האחזקות שלו הכניסה בשנה החולפת 3.5 מיליארד דולר, בעיקר מייצור סוכר, שמן ומרגרינה. ההצלחה שלו חריגה במיוחד במדינה בעלת ההנהגה הסוציאליסטית, אשר נחשבת לקרקע קשה במיוחד עבור יזמים ואנשי עסקים מקומיים. בנוסף אליו נכנסו השנה לראשונה לרשימה 3 טייקונים מטנזניה, ושניים חדשים מניגריה.

11 מחברי הרשימה חצו השנה לראשונה את רף מיליארד הדולר. סטפן סאד מדרום אפריקה, לדוגמא, נסק השנה בזכות עלייה בערך המניות של חברת Aspen Pharmacare, אשר העלו את ערכו עד לכדי 1.5 מיליארד דולר – לעומת 975 מיליון דולר "בלבד" בשנה שעברה.

אחד הנתונים המעניינים במיוחד הוא כי בכל הרשימה מופיעות 2 נשים בלבד. גם כמות הנציגים המגיעים מהמדינות השונות יכולה להצביע על מאזן הכוחות ביבשת: דרום אפריקה היא המדינה אשר שלחה את כמות הנציגים הגדולה ביותר – 14 מתוך 50 העשירים ביבשת מגיעים מהמדינה הדרומית. בסיכום הרשימה, שווים המשותף של 50 האנשים העשירים באפריקה הוא 103.8 מיליארד דולר.

המיליארדר הראשון באלג'יריה. רבראב | צילום: רויטרס

העשירייה הפותחת

אלו עשרת האנשים העשירים באפריקה:

1. אליקו דנגוט, 56, ניגריה. שווי מוערך : 20.8 מיליארד דולר. האפריקאי העשיר בעולם, אשר החל את דרכו בתעשייה לפני 3 עשורים בזכות הלוואה שקיבל מדודו, ממשיך להרחיב את האימפריה שלו ברחבי היבשת והכריז על הקמת מפעלים חדשים בקניה וניז׳ר בנוסף להקמת מפעל זיקוק הנפט הראשון בניגריה – אשר יהיה הגדול ביבשת.

2. יוהאן רופרט ומשפחתו , 63, דרום אפריקה. שווי מוערך: 7.9 מיליארד דולר. טייקון מוצרי היוקרה הגדיל את הונו בשנה האחרונה ביותר מ-2 מיליארד דולר בזכות עלייה בשווי המנייה של חברת האחזקות שלו Compagnie Financiere Richemont. עוד ממעלליו מהשנה האחרונה – רכישת שור באפלו ב-4 מיליון דולר שנועד לרבייה עבור שמורות ציד פרטיות.

3. ניקי אופנהיימר ומשפחתו, 68, דרום אפריקה. שווי מוערך : 6.6 מיליארד דולר. ניקי אופנהיימר מכר את חלקו בחברת היהלומים המשפחתית, דה-בירס, לקבוצת Anglo American תמורת 5.1 מיליארד דולר במזומן. אנליסטים משערים כי מכר את החברה שהייתה בשליטת המשפחה יותר מ-85 שנים מכיוון שאין במשפחה יורש בלעדי.

4. נסאף סוואריס, 52, מצרים. שווי מוערך : 5.9 מיליארד דולר. שנה עמוסה עברה על מנכ״ל חברת הבנייה Orascom Construction Industries. בינואר קיבל התחייבות להשקעה בסך 2 מיליארד דולר (חצי מהסכום יגיע מביל גייטס ו-3 משקיעים אמריקאים נוספים). באפריל הוא הסכים לשלם מיליארד דולר מסים לאחר סכסוך עם ממשלתו של מוחמד מורסי. אחיו הגדול, נג׳יב סוואריס שחולש על אימפריית טלקום, הכריז באופן פומבי כי הצעדים שננקטו נגדו הם תגובה להתנגדותו למורסי.

4 מיליון דולר על פר הרבעה. יוהאן רופרט | צילום: רויטרס

5. מייק אדנוגה, 60, ניגריה. שווי מוערך : 4.6 מיליארד דולר. ״הגורו״ כפי שהוא קרוי במולדתו ניגריה עשה את הונו בתקופת הממשל הצבאי של הנשיא לשעבר איברהים באבנגידה לאחר שקיבל זכויות בנייה וחיפוש נפט. הוא נחשב לניגרי הראשון שגילה נפט בכמויות מסחריות. אדונגה, שלמד בארה״ב והחל את דרכו בניגריה בניהול עסק של אימו, מחזיק היום גם חברת טלקום לה 25 מיליון מנויים ברחבי ניגרייה ובנין.

6. כריסטופל ויסה, 72, דרום אפריקה. שווי מוערך: 3.8 מיליארד דולר. עסקיו של איל הקמעונאות הדרום האפריקאי מתחלקים בין מכירת ריהוט ומוצרי מזון, דרך חברת Shoprite לה סניפים ב-17 מדינות ברחבי היבשת, וביגוד דרך חברת Pepkor שמחזיקה 7 חברות אופנה מוזלות. על אף בשנה האחרונה נאלץ למכור כ7% ממניותיו בShoprite בכמחצית משווין בעקבות הסכם עם גורמי צד שלישי שנחתם בשנת 2010, הגדיל את הונו בכ-100 מיליון דולר.

7. איזבל דוס סנטוס, 40 , אנגולה. שווי מוערך : 3.5 מיליארד דולר. בתו של נשיא אנגולה חוזה אדוארדו דוס סנטוס היא האישה היחידה בעשירייה הראשונה וגם הצעירה ביותר. נציגיה טוענים כי לעסקיה אין שום קשר לאביה אך גורמים באנגולה טוענים כי אביה העביר לה שליטה בחברת הסלולר האנגולית Unitel ובבנק Banco BIC (בשתיהן היא גם מכהנת כחברת מועצת מנהלים). בנוסף יש לה החזקות גם בפורטוגל. בשנה שעברה הונה הוערך רק ב-500 מיליון דולר, אך הוא תפח לכדי 3.5 מיליארד בעקבות מחקר מעמיק יותר של כתבי פורבס, בשיתוף פעולה עם העיתונאי האנגולי רפאל מרקז דה מוראייס.

8. איסאד רבראב, 69, אלג׳יריה. שווי מוערך : 3.2 מיליארד דולר. רבראב, בן להורים שלחמו לעצמאותה של אלג׳יריה מצרפת, מתברג לראשונה לעשירייה הפותחת לאחר שהחברה המשפחתית שהקים, Cevital, הכניסה 3.5 מיליארד דולר בשנה החולפת. רבראב, רואה חשבון בהכשרתו, עשה את הונו לאחר שאחד מלקוחותיו שכנעה אותו להשקיע בעסקי המתכת שלו בתחילת שנות ה-70. הצלחתו נחשבת לחריגה במדינה שמנהלת מדיניות סוציאליסטית אנטי יזמית.

9. מוחמד מאנסור, 65, מצרים. שווי מוערך: 3.1 מיליארד דולר. עסקיו של מוחמד מאנסור (יחד עם שני אחיו יוסף ויאסין המדורגים אף הם ברשימת 50 עשירי אפריקה) משגשגים על אף חוסר היציבות במצרים, הודות לאחזקתו בחברת Caterpillar שהצליחה לייצר רווח של 6 מיליארד דולר ממכירות ברוסיה וב-8 מדינות שונות באפריקה. במצרים עצמה קבוצת מאנסור מחזיקה בזכיון למכירת סיגריות פיליפ מוריס וברשת סופרמרקטים.

10. עות׳מאן בנג׳לון, 81, מרוקו. שווי מוערך: 2.8 מיליארד דולר. חברת האחזקות של בנג׳לון, FinanceCOM, מחזיקה בבנקים, חברות ביטוח וטלקום במרוקו בנוסף לחברת ניהול נכסים אשר ממוקמת בפריז. בספטמבר האחרון השיק קרן השקעות בשוק הצרפתי אשר מתקמדת בחברות בניגריה, דרום אפריקה, מרוקו, קניה וגאנה. 

 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.