Forbes Israel Logo

בגלל הפרטיות והשעונים החכמים: מה עומד בבסיס הפוטנציאל הכלכלי של האפליקציה Yo?

האפליקציה הישראלית Yo, אשר הושקה לפני ימים בודדים וכבר הגיעה לעשרות אלפי הורדות ברחבי העולם ואף גייסה השקעה על סך מיליון דולר ממשיכה להכות גלים ולצוד את הכותרות ברחבי העולם כולו. כזכור, מדובר באפליקציה שמאפשרת לכם, בסך הכל, לשלוח את הצליל "יו" האחד לשני. אין כל אפשרות לצרף טקסט נוסף או להפריד בין "יו" ל-"יו", כך שהצלילים הנשלחים אינם טומנים בחובם שום משמעות ברת פיענוח. אך אף על פי כן, מאז הושקה האפליקציה היא הורדה כבר על ידי עשרות אלפי משתמשים – וכמה מיליוני הודעות "יו" כבר נשלחו ברחבי העולם כולו.

צילום: shutterstock

"זוהי האפליקציה הראשונה שמרחיבה את יכולות התקשורת שלנו על ידי זה שהיא מצמצמת אותן", אמר אתמול הקומיקאי סטפן קולברט – ולא נראה כי הוא צחק: עשרות מבקרי טכנולוגיה, הוגים, חוקרים אקדמאים וגולשים שונים התייחסו בזלזול מסוים ביחס לאפליקציה, כשהיו כי הזהירו כי זהו "תמרור האזהרה הגדול ביותר" אשר מצביע על סופה הקרב של בועת האפליקציות והרשתות החברתיות, לדבריהם. 

הביקורות והלגלוג של כל אותם מבקרים מובנות. לפחות על פניו, נראה כי מדובר בשיא חדש של מכירת "כלום", ועוד עבור מיליון דולר. אך אם נבחן את הנושא מעט יותר לעומק, ניתן להצביע לפחות על שני נתיבים אפשריים בהם יוכלו המפתחים הישראלים לבחור: נתיבים אשר יתבססו על קהל המשתמשים ההולך וגדל של האפליקציה, ויוכלו להפוך את החברה לשחקן משמעותי בשוק הטכנולוגיה העולמי המתפתח. אולי נתיבים אפשריים אלה הם הסיבה בגינה הושקעו בחברה לאחרונה לא פחות ממיליון דולר. 

חרדים לפרטיות, נלחמים בטוויטר?

הראשון הוא אופן התקשורת החדש שהיא מציעה: תקשורת חד הברתית. ה"יו" הנשלח יכול להכיל, למעשה, כל משמעות אשר נחפוץ בה. נוכל לסכם עם חברינו כי הוא סימן כי יצאנו מהבית, או שנוכל לסכם עם קולגה כי הוא סימן כי אנו זמינים וממתינים לשיחתם. בעידן בו קהל המשתמשים חרד לפרטיותו, ה"יו" הוא אולי אמצעי התקשורת הבין-אישית היחיד אחריו ה-CIA, ה- FBI וה-NSA לא יכולים לעקוב לעומק. הם יוכלו לנתר את מפת הקשרים הנוצרים, אבל משמעותה של ההודעה תישאר חבויה ומוסכמת בין המשתמשים בלבד.

וכמה שהמשתמשים (בעיקר בארה"ב) חרדים להאזנות גופי המודיעין השונים (זאת מבלי להזכיר את האפשרות של גורמים מחוץ לחוק להשתמש בהודעה כדרך להעברת מסרים), קהל המשתמשים החל בשנים האחרונות לגלות חוסר סבלנות גם על רקע הדיווחים על ניתוח תכני ההודעות והעברת המידע המתקבל לחברות הפרסום השונות. פעם נוספת, העברת צליל אחיד וסתמי אמנם תפגע ביכולת להעביר מסר באפן ברור – אך תקשה בעיקר על גורמים מלבד המשתמשים אשר יהיו מעוניינים להבין את תוכן ההתקשרות.

הצמיד החכם של חברת סמסונג. התאמה מושלמת | צילום: רויטרס

הנקודה השנייה אשר עומדת בבסיס הצלחתה העתידית של האפליקציה, מעריכים מומחים שונים, היא התאמתה המוחלטת לשעונים ולצמידים החכמים – "הדבר הגדול הבא" בעולם הטכנולוגיה על פי כל ההערכות. צמידים ושעונים אלו יכללו מסכים קטנים במיוחד, וכבר כיום נבחנות טכנולוגיות שונות להקרנת הודעות טקסט ארוכות ומסורבלות. הרשת החדשה (אם אכן תהפוך להיות רשת רחבה ורבת משתמשים באופן משמעותי) תוכל להיות הפתרון המושלם לכך: היא תאפשר הסבת תשומת לב בין משתמשים, ולרבות הזמן תאפשר העברת מסרים בסיסיים ביניהם – וכל זאת מבלי למשוך את תשומת ליבם ליותר משנייה בודדת אל עבר פרק כף היד שלהם.

חישבו, למשל, על שינוי קטן-גדול באופי הפעילות של האפליקציה: במקום לשלוח את הצליל "יו" בלבד, תאפשר האפליקציה לצרף לינק או קובץ מדיה לאותו "יו". כך, משתמש יוכל לשלוח לחברו "יו" בליווי תמונה, או "יו" בליווי מיקום באחד משירותי המפות המקוונים. נוכל לשלוח "יו" עם לינק לסרטון ביוטיוב, או "יו" עם קישור למשחק מסוים אשר אנו משחקים. במצב שכזה, האפליקציה תוכל אפילו לאיים על הענקית טוויטר: טוויטר אמנם מגבילה את אורך ההודעה ל-140 תווים, אך למי יש כוח לכתוב 140 תווים כיום? בעידן בו הכל בר קישור, למה לא פשוט להסב את תשומת הלב של החבר הרלוונטי ולצרף לו את הלינק? כך, במקום לשתף את כל חברינו (או לפחות כל אלו העוקבים אחרינו ברשתות החברתיות כיום) נוכל להסב את תשומת ליבו של חבר אחד בלבד – והכל באמצעות צליל אחד פשוט, "יו".

האמנם לא מחדשת כלום? Yo | צילום מסך

אם אכן לשם מועדות פניהם של המפתחים, הרי שהאפליקציה תוכל להפוך לשחקן מפתח בשוק הטכנולוגיה העולמי. אם יצליחו למתג את הרשת החדשה כייעודית עבור שוק הצמידים והשעונים החכמים, נדמה כי השמיים הם הגבול. אם, לעומת זאת, יבחרו להמשיך במתכונת הנוכחית ולא להציע כל אפשרות מלבד שליחת הצליל החד-הברתי, יהיה מעניין לראות כיצד יצליחו לשמר את המשתמשים באפליקציה לאורך זמן. כך או אחרת, נראה כי המפתחים הישראלים הזכירו לעולם דבר אחד: לפעמים, כל המוסיף – גורע.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.