Forbes Israel Logo

ביקורת בארה"ב: "קרי צריך לארוז את המזוודות, ואובמה לתת לישראל לעשות את העבודה"

יש שני דברים שארה"ב צריכה לעשות לגבי המלחמה בעזה: קודם כל, לעצור את הקריאה הטיפשית להפסקת אש. כמו תגובה פבלובית אצל כלבים, הבכירים בוושינגטון תמיד דוחפים להפסקת העוינות בכל פעם שמתפרצת אלימות בין ישראל והפלסטינים. זה אמור להראות על ההגינות של וושינגטון, ולהכין את השטח לעוד "יוזמות שלום". מדוע וושינגטון לא מסוגלת להכיר בעובדות?

– לרכישת מנוי למגזין פורבס ישראל

חמאס רצה את המלחמה הזאת. הוא השפיל את כל הפטרונים שלו במזרח התיכון וכאשר היה מבודד, הבין שקונפליקט יכול לשנות את החישוב הפוליטי, לחזק את המהימנות שלו ככוח משמעותי ולדחוף מדינות נוספות להעביר אליו כספים. זו הסיבה שהם דחו את הצעתה של מצרים להפסקת אש – הצעה שישראל רצתה בה על מנת להימנע ממרחץ דמים בעזה. אבל חמאס היה זקוק למלחמה. הראייה של וושינגטון את שני הצדדים כשווים מוסרית, מעוררת סלידה. חמאס משתמש בילדים כמגן אנושי ובהרג כתמונות תעמולה -לכן הוא מונע מהאזרחים לפנות אזורים שישראל הזהירה שהיא עומדת לפעול בהם.

ארה"ב צריכה לזכור שמאז פינוי הרצועה על ידי ישראל ב-2005, החמאס השתמש במיליארדי הדולרים שקיבל כסיוע חוץ על מנת להתחמש ולא על מנת לבנות את כלכלתו. מערכת המנהרות דרכה הוא תוקף את ישראל (ועד לפני שנה היה מבריח דרכן נשק ממצרים), היא מורכבת. ארסנל הרקטות שלו והתחכום בו הוא פועל גדלה באופן אקספוננציאלי.


אובמה וקרי. "הראייה של וושינגטון את שני הצדדים כשווים מוסרית, מעוררת סלידה" | צילום: רויטרס

החלטת מנהל התעופה האמריקאי לאסור למשך יום וחצי טיסות סחר לישראל, העניק לחמאס את הניצחון הפוליטי הראשון שלו. תחת הנסיבות הנוכחיות על ישראל לחסל לחלוטין את יכולותיו הצבאיות של חמאס: המנהרות ומאגרי הרקטות. פחות מזה, רק יחמיר את מצבה הביטחוני של ישראל. ג'ון קרי צריך לארוז את המזוודות שלו ולהישאר הרחק מהאזור, והנשיא אובמה צריך לחדול מסיפוק נטיית הלב האנטי ישראלית שלו ולאפשר לישראל לעשות את מה שצריך לעשות.

הדבר השני שוושינגטון צריכה לחתור אליו הוא בעל אופי רחוק טווח: עליה לתמוך במאמציה של מצרים להשיג צמיחה כלכלית מהירה כמו בדרום קוריאה, טייוואן, סינגפור וכן, גם ישראל, שהישגיה בתחום ההייטק עוברים כיום את אלה של כל חברות האיחוד האירופי. הכלכלה המצרית מדשדשת ונאלצת להתבסס על תמיכה מסעודיה שמספקת סובסידיות ומהלוואות של קרן המטבע הבינלאומית.

הצעדים שיש לקחת הם בסיסיים:

מועצת מטבע, מיסוי והסרת מגבלות משוק העבודה

כלכלה לא יכולה לתפקד כהלכה ללא מטבע יציב. המטבע המצרי הוא טרף למתקפות של ספקולנטים. מצרים צריכה להצמיד אותו אל הדולר באמצעות מועצת מטבע, כך שיהיה מגובה ב-100% בערכו של המטבע האמריקאי. מועצות מטבעות שמתפקדות כהלכה תמיד עובדות: הונג קונג הנהיגה אחת והצמידה את המטבע שלה לדולר החל מ-1983. גם בולגריה, ליטא ומדינות נוספות מנהיגות מועצת מטבעות שמצמידה את ערך המטבע שלהן ליורו.


נשיא מצרים, א-סיסי. על ארה"ב לחזק את כלכלת מצרים כגורם מייצב | צילום: רויטרס

על מצרים גם לאמץ מדיניות של מיסוי נמוך כמו בהונג קונג וביותר מ-30 מדינות. זה יעודד היווצרות של יוזמות חדשנות מקומיות. במקביל יש להסיר המגבלות החוקיות על שוק העבודה -הן מקשות על שכירת עובדים ומתדלקות את כלכלת הצל. כמו כן, אסור לוותר על הסובסידיות עד אשר הכלכלה תשתפר באופן ניכר.

השילוב של מדיניות מס זהירה, ומטבע יציב ישימו את מצרים על הדרך לצמיחה מרשימה. בהתחשב בהיסטוריה שלה ובגודלה יהיו לכך השלכות חיוביות על המצב המדמם באזור.

– לרכישת מנוי למגזין פורבס ישראל

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.