חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

בלי ידיים ובלי רגליים: חברת פורד מצטרפת למירוץ לקראת הרכב האוטומטי הראשון

יצרנית הרכב האמריקנית פורד הכריזה על הדגם השאפתני ביותר שלה עד כה: מכונית אוטומטית. נכון לעכשיו מדובר בתוכנית מחקר לדגם החדש, פרוייקט הדגל של החברה שצפוי להגיע למדפים, או יותר נכון – לכבישים – אי שם בשנת 2025.

את הדגם החדש פיתחה החברה יחד עם אוניברסיטת מישיגן, במטרה לשבור את גבולות הטכנולוגיה. לדברי סגן נשיא החברה לפיתוח מוצר, ראג' נאיר, "פרוייקט המחקר של פורד פיוז'ן ההיברידית האוטומטית, המטרה שלנו היא לבחון את מגבלות האוטומציה המלאה, ולקבוע את הרמות הנדרשות להטמעה שלה בטווח הקרוב והבינוני".

מכוניות אוטומטיות זה לא משהו עליו לא שמענו קודם. לא רק גוגל, גם יצרניות המכוניות פולצוואגן וג'נרל מוטורס, וכמובן טסלה של אלון מאסק הבלתי נלאה, כבר הבהירו שזו הכוונה העתידית שלהן. החידוש היחיד בהודעה של פורד הוא שבכוונת פורד לייצר מכוניות שנשענות לא רק על טכנולוגיות האוטומציה הקיימות, שכבר פועלות אצל חלק מהמכוניות החדשות מתוצרת החברה, אלא גם על מערכות חדשות של סריקה וניתוח.

במקום יחידות LIDAR המסתובבות והגדולות יחסית, המשמשות כעת את כלי הרכב האוטומטיים, בכוונת פורד להצמיד לגג הרכב ארבעה סורקים קטנים, שנראים כמו אנטנות המציצות כלפי מעלה. יחד, יוכלו הסורקים ליצור תמונה תלת מימדית, בת 360 מעלות, של סביבת הרכב, לעבד את המידע שהתקבל, ולאפשר לרכב להאיץ, לבלום, ופשוט לנסוע – כל זאת מבלי שהנהג יצטרך לעשות דבר.

אלן מולאלי, מנכ"ל פורד | צילום: רויטרס

אבל לפני שכל זה יצא לפועל, לפורד יש עוד משימה. היא עובדת כעת על הקמת רשת תקשורת אוטומטית בין כלי רכב, שתוכל להתריע את הנהגים ולהודיע על התנגשויות, תאונות ואפילו מפגעי מזג אוויר בהמשך הדרך. כל זאת, כמובן, באופן אוטומטי, ולא באמצעות דיווחים של הנהגים האחרים, כפי שקיים כבר במערכות הניווט החברתיות דוגמת ווייז.

לאחר שמערכות אלה יוטמעו, הצעד הבא הוא בקרת שליטה מותאמת, ומערכות שיאפשרו לכמויות גדולות של כלי רכב להשתלב בכבישים או במחלפי ענק. אוטומציה מלאה אמורה להיות רק השלב השלישי, אך בפורד מדגישים כי אין משמעות הדבר שהמכונית תוכל לנסוע לבדה ממקום למקום, למשל עם הילדים במושב האחורי ותו לא. נוכחותו של נהג אנושי עדיין נדרשת, אך סביר להניח שמלאכתו תהיה קלה בהרבה.

אחת הנקודות הנוספות המעניינות היא שיתוף הפעולה שיצרה פורד בפיתוח המכונית. בנוסף לצוות מחקר מטעם המחלקה לאוטומציה ורובוטיקה באוניברסיטת מישיגן, גם חברת הביטוח "סטייט פארם" שותפה לדרך. זאת, באמצעות ייעוץ בנוגע לסוגיה האם מערכות סיוע הנהיגה האוטומטיות אכן יצליחו להפחית משמעותית את מספר תאונות הדרכים.

כעת, כשהטכנולוגיה נראית מבטיחה והעתיד נראה אוטומטי, השאלה המרכזית של אנשי פורד היא האם יצליחו להגיע ראשונים לקו הגמר. נכון לעכשיו פורד מתכננת להשיק רכב בעל אוטומציה מלאה בשנת 2025, אך מאסק למשל מקווה כי טסלה תשיק את המכונית הראשונה מייצורה כבר בעוד שלוש שנים, וגוגל מתכננת לעשות זאת בעוד חמש שנים. גם בתחום יצרניות המכוניות המובהקות התחרות צפופה. ניסאן למשל מקווה שתצליח להקדים את פורד: להערכתה היא תשיק מכונית אוטומטית כבר בשנת 2020.

לכתבה באתר גיקטיים

עוד בגיקטיים:

עושים סדר בחיים הדיגיטליים: המדריך לאיתור קבצים ותיקיות מנופחות

שלושה גאדג׳טים מיותרים במיוחד

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן