Forbes Israel Logo

בנט: "אתמוך בתקציב – אם עד אז יובא חוק משאל העם"

שיחות ההכנה לקראת פתיחתו האפשרית של משא ומתן ישיר בין ישראל לרשות הפלסטינית אמורות להתחיל רק בשבוע הבא בוושינגטון, וזאת אם המאמץ לקיימן לא יתפוצץ קודם. בינתיים, המזוודות עדיין לא נארזו ודבר לא סוכם אבל הקואליציה כבר מתגוששת סביב סוגיית משאל העם על הסדר מדיני. 

מי שזרק היום (ב') גפרור למדורה התורנית בממשלה היה יו"ר הבית היהודי, השר נפתלי בנט, שאיים מפורשות בלא פחות מאולטימטום של פרישה מהממשלה באם לא יעוגן משאל העם בחוק יסוד ויורחב מהחוק הקיים המדבר על משאל בשאלת נסיגה משטחים ריבוניים, מזרח ירושלים והגולן, גם לנסיגה משטחי הממשל הצבאי בשומרון וביהודה. בנט כרך את תמיכתה של מפלגתו בתקציב המדינה בקבלת החלטה בממשלה בנושא, היינו – את עצם הישארותה בקואליציה. הוא פנה ליו"ר הקואליציה, יריב לוין (הליכוד) שבעצמו תומך בחוק, ואיים: "אם לא יאושר חוק יסוד משאל העם כפי שהתחייבתם, נצביע נגד התקציב". 

בישיבת סיעת הבית היהודי בכנסת הבהיר בנט: "נתמוך בתקציב המדינה אבל כדי שזה יקרה אנחנו דורשים שעד אז יובא חוק משאל העם. בהסכמים הקואליציוניים סוכם על קידום החוק תוך 90 יום מהקמת הממשלה. סיכום זה יחד עם המו"מ שמתחיל, מביא אותנו לדרישה הברורה – לקדם (לאישור בקריאה טרומית במליאת הכנסת) את חוק יסוד משאל העם באופן מיידי".

בנט בישיבת סיעה | צילום: מרק ישראל סלם

בנט הוסיף: "שואלים אותנו מדוע אנחנו מעמידים את זה כתנאי (להישארות בממשלה). והתשובה – פשוט כדי שזה לא יימרח, כדי שזה יקרה, ויקרה עכשיו. אני פונה למתנגדי המשאל – אתם טוענים שהעם איתכם, אז ממה אתם מפחדים"? בנט גם הדגיש כי "הסכם מדיני, אם יובא, יהיה צומת היסטורי בדרכה של הציונות. מדובר על נחלת אבותינו ורק העם יכריע. הסכם אוסלו עבר על חודו של קול של עריק פוליטי שהובטח לו ג'וב וההתנתקות עברה בצורה כוחנית. לא אתן לזה יד". 

גורמים במערכת הפוליטית תהו מדוע משתמש בנט באיום הפרישה דווקא נוכח האדישות היחסית שסיעת הבית היהודי, על שני פלגיה, נקטה ביחס למו"מ המדיני עד להכרזה על חידושו בסוף השבוע, ונוכח העובדה שסוגיית משאל העם מעוגנת בלאו הכי בהסכם הקואליציוני של הבית היהודי והליכוד.

אולם גורמים בבית היהודי סיפקו את התשובה, ואמרו: "בנט חייב להקשיח את העמדות ביחס לתהליך המדיני כדי לשמור על הסיעה מאוחדת. רבים מדי בסיעה לא ירגישו בנוח בממשלה אם וכאשר יתחיל תהליך ממשי כשלבני מנהלת אותו – ולא ניתן לה לנהל בלעדית את הנושא בלי מעורבות שלנו. לצורך הזה אנחנו חייבים להעביר לצידנו את יש עתיד וללחוץ על לפיד שיתמוך במשאל העם".

"לקחת את איומי בנט בערבון מוגבל". מצנע | צילום: מרק ישראל סלם

הבריתות שנוצרות בממשלה בנושא מוזרות. בעל הברית העיקרי של בנט בסוגיית משאל העם הוא מי שרואה בו יריב מושבע – ראש הממשלה נתניהו עצמו, שהודיע מספר פעמים בתקופה האחרונה כי כל הסכם מדיני עם הפלסטינים יובא להכרעת העם, ואף חזר על הצהרתו בישיבת הממשלה השבוע.

נתניהו הבהיר היום בכנסת כי כל הסדר מדיני עם הפלסטינים יחייב לתפיסתו משאל עם: "מדובר בחוק שחברי הכנסת יריב לוין ואופיר אקוניס החלו בחקיקתו בכנסת הקודמת, אבל אנחנו נשלים אותו ונחזק אותו באמצעות. חקיקה ממשלתית. השגת השלום והביטחון היא יעד חיוני של ישראל, יעדים קשים ומורכבים. אבל השלום עם שכנינו מחייב שלום בתוכנו שהדרך להבטיחו היא באמצעות משאל עם".

המתנגדים בקואליציה למשאל עם הם יו"ר התנועה ציפי לבני וחברי סיעתה, ובעל בריתו של נתניהו, יו"ר ישראל ביתנו, ח"כ אביגדור ליברמן, וחברי סיעתו. ליברמן אף התעמת על הנושא עם נתניהו מול התקשורת בישיבת סיעת הליכוד-ביתנו בכנסת לפני מספר שבועות. ליברמן אמר: "ממשלה צריכה למשול. אי אפשר כל דבר להעביר למשאל עם" ונתניהו השיב: "יכולים להיות חילוקי דעות בינינו. אני לא חושב שהסדר מדיני שיכול לחרוץ גורלות צריך להיות מוכרע ברוב מזדמן". 

השר עמיר פרץ (התנועה) הגיב לדברים, ואמר כי "אין מקום לאולטימטום ואני לא מעריך שבנט יפרוש. זה הסכם בינו לבין הליכוד וזה לגיטימי. אנחנו מתנגדים כי אי אפשר להעמיד לרשות את הציבור החלטה שהיא מורכבת כל כך ולהביא בפניו את כל הפרטים הקטנים. אני מקווה שיש עתיד תצביע נגד איתנו".

ח"כ עמרם מצנע (התנועה) הגיב גם הוא: "אני מציע לקחת את האיום של בנט בעירבון מוגבל. הוא נועד כנראה לספק לעצמו כיסוי פוליטי מול הציבור שלהם נוכח פתיחת המו"מ המדיני. אני נגד משאל עם אבל יכולים להיווצר תנאים מסויימים מאד שבהם רק אחרי החלטת ממשלה וכנסת הולכים לשאול את העם. אנחנו עוד רחוקים מזה מאד וצריכים לעסוק קדם כל בתהליך המדיני עצמו".


"לא מתייחסים לתרגילים מהסוג הזה". יחימוביץ | צילום: מרק ישראל סלם

ביש עתיד, שתהווה את לשון המאזניים בסוגייה, נמנעים בינתיים מלהיענות לאולטימטום של בעל הברית הפוליטי בנט ולא נוקטים עמדה רשמית בסוגייה, מלבד הבטחה לקיים עליה דיון סיעתי לכשתעלה לסדר היום של הממשלה והכנסת. חבר המטבחון המדיני, השר יעקב פרי (יש עתיד) אמר כי הוא עצמו תומך במשאל עם: "אני חושב שישנו רוב בעם בעד שתי מדינות לשני עמים ולכן אני גם תומך בזה. נכון שראש הממשלה יעמיד את הנושא להכרעת העם".

יו"ר האופוזיציה, ח"כ שלי יחימוביץ', תקפה את בנט על האולטימטום שהציב ואמרה: "מדובר בהצעה שכל מטרתה היא לטרפד כל מו"מ עוד לפני שהתחיל. אם בבית היהודי לא מכירים בסמכות הריבון בבחירות דמוקרטיות, אז מדוע הם לא תובעים משאל עם על התקציב שפוגע ברוב הציבור? אנחנו לא מתייחסים לתרגילים מהסוג הזה".

לאתר דה פוסט

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן