חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

בנק ישראל: אם הביקוש לדירות לא יתמתן – המחירים ימשיכו לעלות

"העלייה במחירי הדירות הגיעה ל-5% ב-2012, בהמשך לעלייה של 40% בשנים 2008-2011. מספר העסקאות והאשראי גדל משמעותית – אך חלה האטה מסוימת בהתחלת הבניות במשק" – כך עולה מדוח בנק ישראל שפורסם היום.

על פי הדוח, לאחר ארבע שנים של עלייה בהתחלות הבנייה במשק, חלה האטה מסוימת בקצב ההתחלות, כאשר ב-2012 נרשמו 40 אלף התחלות בניה, אל מול 45 אלף יחידות דיור שנבנו בשנת 2011.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

"ההאטה המסוימת שחלה השנה בהתחלות הבנייה מקטינה את קצב ההתרחבות של היצע הדירות, ואם קצב הגידול בביקושים לא יואט, היא עשויה לתרום להמשך עליית המחירים", נכתב בדוח.


צילום: מרק ישראל סלם

בבנק ישראל מעריכים שההאטה בהתחלות הבנייה חלה בשל היעדר קרקעות זמינות לשיווק באזור המרכז מחד, ומנגד, בפריפריה חלה האטה משום שקבלנים חוששים לקחת סיכון באזורים שבהם הרווח נמוך יחסית. בבנק מציינים כי מכרזים בפריפריה נסגרים במחירים נמוכים ולעתים אף בכישלון, כלומר הקרקע אינה משווקת.

בדוח מצוין גם כי ייתכן שהעלאת הריבית הייתה תורמת להגבלת הביקוש לדירות, אולם מהלך שכזה עלול היה לגרום לייסוף נוסף בשקל ולפגיעה בהשקעות במשק.

בנוסף, כותבים בבנק, העלייה בביקוש לדירות הביאה גם לגידול בהיקף המשכנתאות וגודל המשכנתא הממוצעת. הדבר הביא להגדלת הסיכון הגלום בתיק המשכנתאות של המערכת הבנקאית, ולכן נקט בנק ישראל במספר צעדים לצמצום הסיכון, בהם מגבלות על יחס המשכנתא למחיר הדירה וכן הדרישה להגדיל את הקצאת ההון בגין ההלוואות לדיור.

נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, הרבה להתבטא בתקופה האחרונה בנושא הנדל"ן, וציין כי למרות המגבלות שמנסה בנק ישראל להשית בתחום הנדל"ן, הפיתרון למשבר ולעליית המחירים נמצא בידיה של הממשלה ולא בידי בנק ישראל. 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן