Forbes Israel Logo

בנק ישראל: חשש לירידת מדרגה בקצב הצמיחה, שממילא היה מתון

"האינדיקטורים שנוספו החודש מעלים חשש לירידת מדרגה בקצב הצמיחה שממילא היה מתון יחסית בחודשים האחרונים", כך העריכה הוועדה המוניטרית בבנק ישראל בדיוני הריבית של חודש אוגוסט, שהתקיימו בחודש שעבר ופורסמו היום, דיונים שלאחריהם הוחלט להשאיר את הריבית על כנה, ברמה של 2.25%.

על פי פרוטוקול הדיון, היצוא התעשייתי (ללא יהלומים) ירד בחודש יוני ב-13% בהשוואה לחודש מאי ובהשוואה לממוצע בחודשים ינואר-מאי. באופן חריג, הירידה ביצוא מקיפה מספר רב של ענפים במשק. בבנק ישראל מציינים כי לצד האפשרות כי מדובר בנתון חודשי בודד המשקף תנודתיות חריגה, תיתכן גם האפשרות כי ירידה בתחום כה רחב של ענפי יצוא היא תוצאה של ירידה חדה בביקושים העולמיים.

מנגד, המדד המשולב למצב המשק בחודש יוני שעלה ב-0.2% מצביע על המשך התרחבות הפעילות במשק, תוך התייצבותה של הצמיחה ברבעון השני בקצב דומה לזה של הרביע הראשון של השנה. תמונה דומה עולה גם מסקר "הערכת המגמות בעסקים" של הלמ"ס, מדד גוגל המחושב בבנק ישראל ומהווה אינדיקאטור לביקושים במשק (בקרה של חיפושים מבוקשים בגוגל) ומדד מנהלי הרכש.

הועדה ציינה כי קיימת אי בהירות באשר לקצב הצמיחה של המשק בחודשים האחרונים; נתוני היצוא המצביעים על ירידה חדה של 13% בחודש יוני הינם חריגים בהיקפם ולא ברור האם מדובר בשינוי מגמה או בנתון חד פעמי. גם מנתוני החשבונאות הלאומית עולה תמונה מעורבת, בעוד הנתונים העולים מהסקרים ומהמדדים השונים מצביעים על המשך ההתרחבות. כתוצאה מכך, גברה האי ודאות לגבי השאלה האם קצב הצמיחה של מעט פחות מ-3% נשמר גם ברבעון השני או שחלה ירידת מדרגה בקצב זה בחודשים האחרונים.

בבנק ישראל הביעו חשש מהשלכות אי העלאת שיעורי המסים על יציבות המשק, אולם החליטו כי בשלב זה ההתנהלות הפיסקאלית איננה מהווה גורם השפעה על המדיניות המוניטרית, זאת כיוון שטרם ברור כיצד פעולות הממשלה לצמצום הגרעון הצפוי או מנגד אי נקיטת צעדים שכאלו ישפיעו על שתי הסוגיות המרכזיות.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן