חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

בעקבות העלאות המסים: הגרעון המצטבר קטן ביולי ב-0.2%

נמשכת מגמת הירידה בגירעון הממשלתי המצטבר ב-12 החודשים האחרונים: עד חודש יולי הסתכם הגירעון ב-36.4 מיליארד שקל, שהם כ-3.8% מהתמ"ג – זאת לעומת גירעון מצטבר של 4%, 4.2% ו-4.5% עד יוני, מאי ואפריל בהתאמה. כך עולה מאומדני הגירעון ומימונו ושל ביצוע התקציב בחודשים ינואר-יולי 2013 אשר פירסם היום אגף החשב הכללי במשרד האוצר.

ביולי נמדד בפעילות התקציבית של הממשלה גירעון של כ-0.4 מיליארד שקל. בתקופה שבין ינואר ליולי הסתכם הגירעון הממשלתי בכ-10.5 מיליארד שקל, לעומת כ-13.1 מיליארד שקל בתקופה המקבילה אשתקד. בפעילות התקציבית למימון היה בחודש יולי גירעון של כ-0.1 מיליארד שקל.סך הוצאות הממשלה הסתכו ביולי ב-25.5 מיליארד שקל, מזה הוצאות משרדי הממשלה – 23.3 מיליארד שקל, ותשלומי ריבית – 2.2 מיליארד שקל.

רוצים להישאר מעודכנים בכל החדשות והדירוגים? הירשמו לניוזלטר של פורבס ישראל, הורידו את האפליקציה, עשו לנו לייק בפייסבוק או עקבו אחרינו בטוויטר.

הוצאות משרדי הממשלה ביולי היו גבוהות מהוצאותיהם ביוני עקב עלייה בתשלומי העברה של המשרדים החברתיים (מימון דמי הבראה בתשלומי שכר עקיף), תשלום דמי ביגוד לעובדי מדינה ועלייה בהוצאות משרד הביטחון.

שר האוצר, יאיר לפיד | צילום: מרק ישראל סלם

מתחילת השנה הסתכמו הוצאות משרדי הממשלה ב-135.4 מיליארד שקל – עלייה של 5.2% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, זאת לעומת עלייה מתוכננת של 8.8% בתקציב מאושר ב-2013 לעומת הביצוע בשנת 2012.1.

גביית המסים בחודש יולי הסתכמה בכ-23.2 מיליארד שקל, לעומת 20.2 מיליארד שקל ביולי אשתקד – עלייה ריאלית של 5.7%. בחודשים ינואר-יולי הסתכמה גביית המסים בכ-140.1 מיליארד שקל, לעומת 129.6 מיליארד שקל בתקופה המקבילה אשתקד.

בחודשים מאי-יולי הגבייה בפועל גבוהה מהתחזית ב-4.3 מיליארד שקל, מזה 3.3 מיליארד שקל נובעים מהכנסות חד פעמיות של מספר מצומצם של עסקאות גדולות, אשר לא ניתן היה לצפות. בניכוי סכומים אלה, נוצר פער חיובי של מיליארד שקל. מקורו של חלק מפער זה בהקדמת רכישות דירות חדשות, רכבים ומוצרים אחרים בחודש מאי, ערב העלאת שיעור המע"מ. מכיוון שכמעט כל פער הגבייה שנרשם בחודשים האחרונים מקורו בגורמים חד-פעמים, הוא אינו צפוי להשפיע על היקף הגבייה הצפוי בהמשך השנה ובמהלך 2014.

מלווה מהמוסד לביטוח לאומי הסתכם ביולי ב-0.2 מיליארד שקל. סכום זה מבטא השקעה שלילית בסך של כ-2.3 מיליארד שקל מתחילת השנה ביחס לפירעונות הקרן והריבית ששולמו למוסד. תקבולי המענק הביטחוני הסתכמו ביולי ב-1.1 מיליארד שקל.

מבחינת מימון הגירעון, עמד בחודש יולי גיוס ההון נטו (מקומי ובחו"ל) על סך של כ-5.8 מיליארד שקל. התקבולים ממכירת קרקע ("הפרטה") הסתכמו ב-0.3 מיליארד שקל. כתוצאה מהפעילות התקציבית של הממשלה עלו יתרות הממשלה בבנקים בסך של כ-6.1 מיליארד שקל.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן