Forbes Israel Logo

בעקבות עדויות חדשות: באוסטריה תרים אחר מעבדה נאצית סודית ששימשה לחקר האטום

באוסטריה החלו לאחרונה חיפושים אחר מעבדת האטום הסודית של היטלר. אם זו תימצא, ישפוך הדבר אור חדש על השאלה – עד כמה היו הנאצים קרובים לפיתוח פצצת אטום, וניצחון במלחמת העולם השנייה?

מערכת של מנהרות וחדרים סודיים מתחת למחנה הריכוז מנטהאוזן גוזן החלו להחקר לאחרונה לאחר שסרט דוקומנטרי של הבמאי האוסטרי אנדראס סולזר, חשף ראיות המצביעות על המחנה כמיקומה הסודי של המעבדה. לאחר שבאזור התגלו רמות קרינה גבוהות שעוררו את החשד כי מקורן בחומרים רדיואקטיביים בהם נעשה שימוש במעבדה, הוחלט על פתיחת החיפושים. יחד עם זאת, גיאולוגים אומרים כי מקור הקרינה עשוי להיות טבעי.


כור ניסוי נאצי | צילום: מתוך ויקיפדיה

המנהרות מולאו במהלך מלחמת העולם השנייה בבטון על מנת להגן על מפעל ייצור המטוסים הסודי ששכן מתחת לאדמה וייצר את ה- ME 262 – מטוס הקרב הסילוני הראשון. כעת עומלים על הוצאתו של הבטון וחשיפת המנהרות שנבנו על ידי עובדי הכפייה של המחנה בו מצאו את מותם כ-320 אלף איש.

"עבדתי במשך שנתיים על סרט העוסק במדען ויקטור שאוברגר", מספר סולזן. "הוא היה מעורב, תחת סודיות כבדה, החל מ-1941 בפרויקט מחקר של האס אס בעיירה סנט ג'ורג'אן הסמוכה למחנה. במכתביו, הוא יידע קולגות שלו  כי הוא מעורב בפיצוח אטומי". היינריך הימלר, ראש האס אס, היה נוהג לבקר באופן קבוע במנטהאוזן גוזן, שהפך לאחד ממחנות העבודה הגדולים והסודיים – מה שטיפח תאוריות על כך שהתנהל במקום מחקר אטומי.


מחנה מנטהאוזן. מחביא תחתיו מעבדה אטומית? | צילום: מתוך ויקיפדיה

סולזר טוען כי יש בידיו תוכניות בנייה של מתחם מנהרות סודי באורך 20 ק"מ שנחצבו ב-1944 על ידי 272 אסירים. הוא גם טוען שיש לו תיעוד על כך שבמחנה הוחזק מספר גבוה מהרגיל של יהודים פיזיקאים וכימאים. הטיהור של האוניברסיטאות ומכוני המחקר בגרמניה הנאצית ממדענים שהתנגדו לתפיסות הנאציות וכמובן ממדענים יהודים, נחשב לאחת הסיבות המרכזיות לכישלון שתי תוכניות הגרעין הגרמניות המוכרות ה-Uranverein, וה-Uranprojekt.

הניסיון הראשון נזנח עם הפלישה לפולין ב-1939 לאחר שפיסיקאים רבים גוייסו לורמאכט. הניסיון השני שהובל על ידי הצבא הופסק ב-1942 לאחר שהוחלט כי הוא לא יתרום לסיום המלחמה, והוא הועבר למכון מחקר אזרחי, כשרוב המדענים הופנו לעבודות צבאיות אחרות.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.