Forbes Israel Logo

בקרוב אצלנו? גרמניה אסרה על פייסבוק לאסוף מידע ממשתמשי ווטאסאפ

"הרשות הלאומית להגנה על נתונים" בגרמניה הודיעה בסוף החודש שעבר כי פייסבוק כשלה בקבלת אישור מ-35 מיליון משתמשי ווטאסאפ בגרמניה והורתה לחברה להפסיק לאסוף מידע מווטאסאפ ולמחוק את המידע שכבר הועבר.

"ההוראה המנהלית הזו מגנה על 35 מיליון משתמשי וואטסאפ בגרמניה. ההחלטה אם לחבר את החשבון שלהם עם פייסבוק צריכה להיות שלהם", אומר ג'ונס קספר, הממונה בהמבורג על חופש המידע. יותר מכך, ג'ונס מודאג מכך שישנם מיליוני אנשים שלא הצטרפו לוואטסאפ אך המידע האישי שלהם הועלה אליו דרך אנשי הקשר של אחרים.

לטענת פייסבוק, מידע זה טרם הועבר אך קספר אומר כי "התשובה של פייסבוק על כך שהדבר טרם נעשה היא סיבה לדאגה מההשפעה שיש לכך על פרטיות המידע".
עם רכישת פייסבוק את ווטאסאפ ב-2014, שתי החברות הבטיחו שלא ישתפו את המידע של המשתמשים. המפנה חל בחודש שעבר עם ההכרזה על כך שמידע, הכולל מספרי טלפונים, ישותף למטרת פרסום ממוקד והפחתת הודעות ספאם. בעוד שלמשתמשים נאמר כי יוכלו להימנע מפרסום ממוקד, הם אינם יכולים להימנע מאיסוף המידע עצמו.

תקף גם לגביי אנשים שלא הצטרפו לוואטסאפ | צילום: Fotolia

בתגובה לפסיקה, פייסבוק טוענת כי לא מדובר בהפרה של חוק הגנת המידע של האיחוד האירופי. בעוד שהפעולות בגרמניה פועלות מהמבורג, המטה הראשי נמצא באירלנד מה שלטענתה הופך לנושא של החוק האירי. יחד עם זאת, פסיקה שהתקבלה לאחרונה בבית המשפט האירופאי לצדק מראה כי אם חברה מעבדת מידע דרך סיוע לאומי כמו שפייסבוק עושה בגרמניה, חוק הגנת המידע הלאומי תקף לגביה.

לפסיקה של גרמניה צפוי להיות משקל רב על החששות העולים משינוי המדיניות של פייסבוק. נציבות המידע באנגליה החלה בחקירה שמטרתה לבדוק האם השינויים מהווים עבירה על החוק. בינתיים, קבוצות פרטיות כמו המרכז לפרטיות מידע אלקטרוני והמרכז לדמוקרטיה דיגיטלית קוראים לנציבות הפדרלית למסחר בארה"ב (FTC) לחסום את איסוף המידע. הם מצידם אישרו כי יכול להיות שמדובר בהפרה של קווי היסוד של הארגון. כמו כן, בהודו הודיעו כי הם חוקרים את חוקיות המהלך. ואצלנו? בישראל טרם הגיבו על הפרשה ופייסבוק ממשיכה לאסוף מידע ממשתמשיה ללא כל אישור לכך.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.