Forbes Israel Logo

בקרוב בארץ? האסטרטגיה של בורגר קינג להשתלטות על השוק ההודי: תורים נפרדים למזמינים בסלולר

מכל הדרכים האפשריות לקדם מכירות המבורגרים, נראה כי ברשת האמריקאית "בורגר קינג" הצליחו למצוא את אחת היעילות, המתוחכמות – והחדשניות ביותר. הרשת, אשר פתחה לאחרונה לראשונה סניפים בהודו, הודיעה כי בנוסף למכירה המסורתית בקופות המסעדות, יוכלו הסועדים להזמין את ארוחות הוופר המפורסמות באמצעות הרשת או אפליקציה מיוחדת. בינתיים נראה כי הקהל ההודי מתלהב מהרעיון – והרשת כבר קיבלה אלפי הזמנות, מבלי שעדיין פתחה ולו חנות אחת במדינת הענק.

בורגר קינג היא רשת ההמבורגרים השנייה בגודלה בעולם, שנייה רק לאימפריית מקדנולד'ס. הרשת מפעילה כבר כיום למעלה מ-13,000 מסעדות, הפועלות ב-79 מדינות ברחבי העולם, ועל פי נתוני הרשת, בכל יום משרתות מסעדות אלו 11 מיליון לקוחות שונים. אך למרות היקפה האדיר, בורגר קינג מעולם לא נכנסה לשוק ההודי: למרות שמדובר באחד השווקים הגדולים בעולם, החשש מהתרבות המסוגרת, המרחק הרב מתרבות המערב וכמובן קידוש בשר הבקר הביאו את ראשי הרשת לדחות את כניסתם להודו פעם אחר פעם. בינתיים, רשתות מזון מהיר אמריקאיות רבות דווקא כן נכנסו לשוק ההודי, ועשו זאת בהצלחה יתרה: חברות דוגמת פיצה האט, KFC, סאבווי ואפילו היריבה המרה מקדונלד'ס פועלות במדינה כבר למעלה מ-20 שנה. בכדי להצליח ולבלוט בשוק התחרותי, נדרשו ראשי בורגר קינג לחשוב על דרך חדשה לכבוש את קהל הסועדים ההודי.

בקרוב גם בישראל? | צילום: thinkstock

ואכן, נראה כי בחברה הצליחו לחשוב על נוסחה מנצחת. בשנים האחרונות הפכה הודו לאימפריה של סחר אלקטרוני, כשיותר ויותר צרכנים במדינה מעדיפים לצרוך מגוון אדיר של מוצרים ושירותים באמצעות רשת האינטרנט. נראה כי הצפיפות הרבה ברחובות הקניות בערים הראשיות, כמו גם מזג האוויר החם והלח פשוט הביאו את ההודים להעדיף להישאר בבית – ולרכוש באמצעות המחשב. המגמה גם צפויה להמשיך ולגדול בעתיד הקרוב, ומומחים מעריכים כי שווי המסחר האלקטרוני במדינה יגיע בשנת 2015 עד ל-6 מיליארד דולר – הרבה מעבר לשוויו כיום (המרשים בפני עצמו) אשר עומד על 3.5 מיליארד דולר בשנה.

אז כיצד יעבוד המנגנון החדש? בחברה מסבירים כי במסעדות החדשות אמנם יפעלו גם מסלולי הזמנה מסורתיים, בהם תוכלו להזמין ישירות מהקופאי. אך בנוסף, יוכלו המשתמשים "לדלג" על המפגש עם הקופאי – ולהזמין ישירות מאתר האינטרנט של החברה. למזמינם באמצעות הרשת או האפליקציה יחכה תור נפרד, אשר אמור להפריד אותם גם מהצפיפות והחום הרב של הרחובות הראשיים.

בחברה מקווים כי השילוב בין המוצר החדש בשוק לבין המסחר האלקטרוני יצליח לקסום להודים, אשר יוכלו להגיע למסעדה מבלי לעמוד בתורים הארוכים והמיוזעים אשר מאפיינים את רשתות המזון המהיר במדינה. בנוסף, בחברה בנו תפריט מיוחד אשר מותאם לקהל ההודי, בו לא תמצאו בקר או חזיר, אלא עוף בלבד. אם אכן תצליח בורגר קינג למתג עצמה כחלק ממהפכת הסחר האלקטרוני במדינה, מעריכים מומחים שונים, בהחלט ייתכן כי תהפוך במהרה לאחת מרשתות המזון המהיר הנפוצות בהודו. בינתיים בחברה מתכננים לפתוח 12 סניפים בערים שונות, ומקווים כי מסעדות נוספות יפתחו במהרה.

ומה על סניפי הרשת בארץ? היום התבשרנו כי הרשת הפופולרית תשוב לישראל לאחר תקופה ארוכה, וכי במהלך השנים הקרובות יפתחו עשרות סניפים בערים שונות ברחבי הארץ. כעת נאלץ להמתין ולראות האם גם אנחנו נוכל לחסוך את התור הצפוף והמפגש עם הקופאי באמצעות שימוש פשוט באפליקציה – או שמא זכות זו תישמר ללקוחות הרשת בהודו בלבד. 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.