Forbes Israel Logo

ברבעון הראשון: עודף של 1.83 מיליארד דולר בחשבון השוטף

חדשות טובות לראשי המשק: ברבעון הראשון השנה נרשם עודף שוטף בסכום שיא של 1.83 מיליארד דולר במאזן התשלומים, לעומת גירעון שוטף של 1.27 מיליארד דולר ברבעון המקביל אשתקד – כך מסרה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. יצויין כי ברבעון הקודם נרשם עודף של 526 מיליון דולר בלבד.

העודף העצום ברבעון הראשון נובע מעלייה חדה בעודף היצוא של ישראל (סחורות ושירותים) ל-1.7 מיליארד דולר, לעומת עודף יבוא של 1.8 מיליארד דולר ברבעון הראשון אשתקד. סך הייצוא של סחורות ושירותים עלה ב-3.5% ל-24 מיליארד דולר, וסך היבוא ירד ב-2% ל-22 מיליארד דולר.

חדש: אפליקציית האייפון של פורבס ישראל – להורדה לחצו כאן

יש לציין כי העודף השוטף במאזן התשלומים (נתון חיובי כשלעצמו) מחזק את השקל ופוגע ברווחיות היצוא. העודף השוטף מסביר את התחזקות השקל שנמשכת למרות התכניות של הנגיד פישר – רכישות דולרים של כ-1.2- מיליארד דולר בחודשיים והפחתת ריבית כפולה של 0.5% תוך שבועיים. 


חדשות טובות. שר האוצר לפיד | צילום: רויטרס

מומחים צופים כי הפקת הגז הטבעי וזרם כספי המשקיעים והספקולנטים ימשיכו לגרום לעודפי היצע ערים בשוק המטח והתחזקות נוספת של השקל, מה שיפגע ברווחיות הייצואנים והעסקים במשק.

יצויין כי הישראלים משקיעים יותר בבורסות בחו"ל, והזרים משקיעים יותר בנכסים ריאליים בישראל. השקעות הישראלים בבורסות בחו"ל זינקו ב-4.3 מיליארד דולר ברבעון הראשון בהמשך ל-4 מיליארד דולר ברבעון הקודם. 

סך ההשקעות הזרות הפיננסיות בישראל בינואר-מרץ הסתכמו ב-1.8 מיליארד דולר בלבד ברבעון הראשון, לאחר שירדו ב-650 מיליוון ברבעון הקודם. השקעות הישירות הזרות בישראל (כולל נדל"ן) עלו ב-3.9 מיליארד דולר ברבעון הראשון והשקעות הישראלים בחו"ל ב-350 מיליון דולר.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.