חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

גוגל Play: על התרגיל המבריק שעשתה ענקית הטכנולוגיה לסמסונג

סמסונג היא חברה ענקית. היא מעסיקה 427,000 אנשי צוות, יש לה מחזור רווח שנתי של 270 מיליארד דולר ונכסים בשווי 600 מיליארד דולר, שמפוזרים במעל ל-60 יחידות עסקיות. ועדיין, גוגל הצליחה לבצע רק לאחרונה מהלך כפול שממש הביס את החברה.

שאלה ראשונה: למה?

על פניו, עם נתח שוק של 81 אחוזים ממכירות מכשירים מבוססי אנדרואיד, היינו חושבים שגוגל וסמסונג חברות טובות. סמסונג הייתה, במידה מסוימת, הכוח מאחורי ההצלחה המטאורית של אנדרואיד, והציבה את גוגל בעמדת פתיחה מצוינת בשוק המכשירים הניידים.

הבעיה היא שסמסונג רצתה יותר מדי קרדיט. לא הספיק לה שהיא מייצרת את מכשירי האנדרואיד הפופולריים ביותר, סמארטפון וטאבלט, היא הייתה חייבת להתאמץ להסתיר את אנדרואיד – וכתוצאה מכך את מקומה של גוגל בהישגיה. היא עשתה כן באמצעות ‘TouchWiz', ה"קאבר" של סמסונג לנראות הרגילה של האנדרואיד, שהפכה אותו לבלתי מזוהה ממש. הלקוח הממוצע ידע שהוא קונה מכשיר של סמסונג, אבל תפקידה של גוגל בעסק נראה כלא היה קיים.

אבל זה לא הספיק לסמסונג – היא החלה להשפיל את הביצועים של אנדרואיד על ידי החלפת חלקים רבים מהתוכנה – החייגן, היומן, שרותי האימייל, אנשי הקשר ועוד – באפליקציות משלה. הביקורות היו בעיקר שליליות על ה- TouchWiz, בעיקר בשל צריכת הנפח המוגזמת שלו שהאטה את המכשירים, וגם על כך שהאפליקציות החדשות היו נחותות מהקודמות וחסרות מעוף.

חיפשה יותר מדי קרדיט? | צילום: רויטרס

אבל סמסונג לא נרגעה, והחליטה למצות את המצב עד הסוף – היא הכניסה את ה- TouchWiz גם לטלוויזיות החכמות שלה, שוק נוסף בו היא שולטת, והחלה לבנות מתחרה משלה לאנדרואיד – הטייזן (Tizen), שהודות ל- TouchWizנראה זהה למשתמש הממוצע. אסטרטגיית החברה לטווח הארוך ברורה: היא תחליף את מערכות ההפעלה בטלפונים שלה לטייזן, ותיקח את מרבית שוק הטלפונים החכמים איתה. גוגל הייתה חייבת לעשות משהו.

שאלה שניה: איך?

ה"איך" היה מוטורולה. ב-15 לאוגוסט 2011, גוגל הכריזה שהיא רכשה את חברת מוטורולה עבור 12.5 מיליארד דולר במזומן. בכך, רכשה גוגל גם יותר מ-20,000 פטנטים שרשומים על שם החברה, והוסיפה לכך הודעה פומבית שרכישת יצרנית הטלפונים לא תשפיע כהוא זה על יחסיה עם השותפות הנוכחיות שלה. נשבעים.

כמובן שגוגל לא חשבה ששותפיה יאמינו לאמרות ששחררה, ותגובותיהם הנדושות אישרו זאת. אם גוגל תשמש במוטורולה כדי לשגר סדרת טלפונים חכמים משלה, היא תכבוש את השוק. הטלפונים יפעלו על אנדרואיד כמובן, ואף אחד, אפילו לא סמסונג, לא תוכל להרשות לעצמה להוריד מחירים כפי שיכולה לעשות גוגל, בעזרת שליטתה במערכת ההפעלה ובפרסום בתחום האינטרנט.

הפתיון היה מוכן – חיסול שוק האנדרואיד שאינו של גוגל, אלא אם יתר יצרניות המכשירים (כלומר, סמסונג) יפסיקו להתעסק עם אנדרואיד. גוגל הראתה לכולן בשקט בשקט שהיא יכולה ויודעת לשחק את המשחק.

סמסונג נגסה. ב-27 לינואר 2014, גוגל וסמסונג חתמו על הסכם לשיתוף פטנטים למשך עשור. מתחת לכותרת המפוצצת, ההסכם קבע בעיקר שסמסונג "תירגע" עם ה- TouchWiz שלה, והפוקוס ישוב להיות על האנדרואיד המקורי. יומיים לאחר ההכרזה, גוגל שוב יצאה לעיתונות, והכריזה שמכרה את מוטורולה לחברת לנובו, מבלי להשאיר מקום לספק על כך שניהלה מו"מ מקביל על שתי העסקאות.

התוצאה: מכה כפולה לסמסונג

ראשית, למרות יתרון הגודל והשליטה בשוק האנדרואיד, סמסונג התיישרה מחדש לפי הרצונות של גוגל. סמסונג לא תדרוס שוב את העיצוב של אנדרואיד, תחליף את האפליקציות הייעודיות של המערכת לטובת שלה, ולא תחביא את העבודה הקשה של גוגל. אינדיקציות שמצביעות על השקה מאופקת של הגלקסי S5 מלמדות שהיא כנראה גם תעמוד במילתה.

יצאה מורווחת מכל הכיוונים | צילום: רויטרס

שנית, סמסונג כבר לא תוכל להשתמש באנדרואיד כדי להחדיר לשוק את Tizen. על ידי כך שוידאה שמכשירי סמסונג ימשיכו להשתמש ולהציב בפרונט את אנדרואיד, סמסונג תצטרך להרוויח את המוניטין של הטייזן מאפס, במקום תוכניתה המקורית שפשוט נתרגל אליו ונקבל מוצר מוכר באריזה חדשה.

ומה לגבי ההפסד הלכאורי של גוגל, של 10 מיליאד דולר? זה נכון שהיא מכרה את מוטורולה ב-2.91 מיליאד בלבד (לאחר שרכשה אותה תמורת 12.5 מיליארד דולר), אבל מה שכולם פספסו זה את 3.2 מיליארד הדולרים שהיו למוטורולה במזומן, 2.4 מיליארד דולר שהיא חסכה באמצעות דחיית תשלום מיסים, ומכירה של שתיים ממחלקות מוטורולה, שמסתכמת ב-2.5 מיליארד דולר. נוסיף לחישוב את המחיר שלנובו שילמה, ונראה שגוגל שילמה מיליארד דולר בלבד על פטנטים ששווים 5.5 מיליארד דולר, מעבדת המחקר המתקדמת של החברה, ותרגיל לסמסונג ששווה הכל.

Well played Google. Well played.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן